شماره روزنامه ۶۰۴۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۲۵ دنیای اقتصاد

اخبار باشگاه اقتصاددانان - روزنامه شماره ۶۰۲۵

  • آرزوهای بزرگ «مردمان سرزمین آزاد»

    سیدمحمد هاشمی: «باشگاه اقتصاددانان» در پرونده امروز خود به موضوع تایلند و سیاست‌‌‌ها و چالش‌‌‌های این کشور در زمینه توسعه و ایجاد رونق اقتصادی و افزایش بهره‌‌‌وری پرداخته است. امروز طیف محصولاتی که دارای برچسب «ساخت تایلند» هستند متنوع و جذاب است. صنعت نساجی و پوشاک تایلند به دلیل تولید با کیفیت بالا، به‌‌‌ویژه ابریشم و لباس‌‌‌های ورزشی کاربردی، در جهان زبانزد است. تایلند به‌‌‌عنوان یکی از مراکز مهم در بخش خودروسازی جنوب شرقی آسیا، در تولید قطعات و لوازم جانبی خودرو سرآمد است.
  • اولویت اصلاحات بر تحریک اقتصادی

    پیتر وار /تحلیلگر ساوزچاینا مورنینگ‏‏‌پست
    پس از بروز بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، دولت جدید تایلند تمرکز خود را روی افزایش نرخ رشد اقتصادی قرار داد. رشد اقتصادی تایلند به دلیل وابستگی زیاد به صادرات و بخش گردشگری، بیشتر از دیگر همسایگان جنوب شرقی آسیا از جمله اندونزی یا ویتنام با کاهش مواجه شد.
  • نفرین جمعیتی علیه بانکوک

    دنیل ماس/ بلومبرگ
    تایلند برای احیا -و نوسازی- اقتصاد خود سخت در تلاش است و این مسیر تغییرات اجتماعی عمیقی را در کشور به وجود آورده است. این کشور که تنها یک‌نسل پیش به‌‌‌خاطر نقش‌‌‌آفرینی در بحران مالی آسیا به بدنامی شهرت یافت، امروز با چالش‌‌‌های دشواری مانند رشد منفی و پیری جمعیت دست‌‌‌به‌‌‌گریبان است، در حالی که کشورهایی مثل ژاپن، کره‌جنوبی و سنگاپور به دلیل نرخ پایین زاد و ولد و آمار بالای سالمندان، بیشتر توجهات جهانی را به خود جلب کرده‌‌‌اند. این سه کشور حداقل آن‌قدر اقبال داشتند که قبل از پیری جمعیت، ثروتمند شوند. در همین حال مالزی و فیلیپین که از نظر ثروت در جایگاه پایین‌‌‌تری از نام‌‌‌های فوق قرار دارند، با کاهش نرخ زادوولد دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ اما این روند هنوز به چالش عمده در عرصه سیاستگذاری بدل نشده است.
  • رونق در تایلند با کمک اقتصاد دیجیتال

    توماس کوتی آبراهام/ مجله تایم
    نخست‌‌‌وزیر تایلند، سرتا تاویسین، حدود ۱۴میلیارد دلار بودجه برای اجرای طرح پرداخت کمک‌‌‌های نقدی موسوم به «کیف پول دیجیتال» اختصاص داده است؛ زیرا دولت او به دنبال ایجاد جهش در اقتصادی است که طبق آمارها از اکثر کشورهای جنوب شرقی آسیا عقب‌‌‌ مانده است.براساس تصمیمی که یک کمیته ویژه در کابینه سرتا تاویسین، آن را نهایی کرده است، قرار است در سه‌ماهه چهارم سال بیش از ۵۰میلیون تایلندی با استفاده از یک‌کیف پول دیجیتال مبلغی در حدود ۲۷۵دلار دریافت کنند؛ تصمیمی که به دنبال ماه‌‌‌ها تاخیر و اختلاف با احزاب مخالف دولت بر سر نحوه تامین بودجه آن از جانب ائتلاف حاکم اعلام شد.
  • جنگ صنعتی ابرقدرت‏‏‌ها در «دیترویت آسیا»

    ویکرام برهات/خبرگزاری سی‏‏‌ان‏‏‌بی‏‏‌سی
    در حالی که دولت ایالات‌متحده تلاش گسترده‌‌‌ای را برای محدودکردن واردات خودروهای برقی پیشرفته و ارزان‌‌‌قیمت چینی به بازار خود اعمال کرده است و در شرایطی که شرکت‌های خودروساز آمریکایی، حضور فعالی در چین دارند، محدودیت‌های واشنگتن بر ضد چین موجب شده است تا شرکت‌های آمریکایی به دنبال گشودن مرزهای جدید و انتقال فعالیت‌‌‌های خود به مقاصد جدید باشند تا ضمن دورزدن این محدودیت‌ها، هم‌‌‌زمان بتوانند بر چالش‌‌‌های رقابت فزاینده، اختلالات زنجیره تامین و افزایش هزینه‌‌‌های مواد خام فائق آیند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر