شماره روزنامه ۶۰۲۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۶۹ دنیای اقتصاد

اخبار باشگاه اقتصاددانان - روزنامه شماره ۵۹۶۹

  • دنیای متفاوت ۲۰۲۴

    محمدحسین باقی: خاورمیانه پرآشوب‌ترین و خشن‌ترین جای جهان است. این منطقه را «گورستان صلح» می‌نامند. در دل این منطقه بحران‌خیز، مساله فلسطین وجود دارد که نزدیک به هفت‌دهه است که حل‌نشده باقی مانده است. اگرچه در برهه‌هایی مذاکراتی برای برقراری صلح انجام می‌شد؛ اما راه به جایی نمی‌برد.
  • منطقه در پیچ و خم‌های بحران غزه

    شورای نویسندگان مجله تایم
    با تشدید بحران در غزه به نظر می‌رسد نیروهای جبهه مقاومت بیکار ننشینند. در همین خصوص، حملات حزب‌الله لبنان به اسرائیل و حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ صورت گرفته است که احتمال گسترده شدن جنگ به لبنان را هم در پی دارد. حزب‌الله شروع به حمله به اهدافی در عمق اسرائیل کرده و از سلاح‌های جدیدی رونمایی کرده است.
  • ۲۰۲۴؛ سالی سخت برای صلح و دموکراسی

    زانی مینتون بیدوز/سردبیر اکونومیست ادوارد کار/معاون سردبیر
    بیش از نیمی از مردم کره‌زمین در کشورهایی زندگی می‌کنند که قرار است در سال ۲۰۲۴ انتخابات سراسری در آنها برگزار شود. این اولین بار است که جهان به این نقطه عطف رسیده است. براساس الگوهای اخیر مشارکت رای‌دهندگان، نزدیک به ۲میلیارد نفر در بیش از ۷۰کشور به پای صندوق‌های رای خواهند رفت. از بریتانیا تا بنگلادش و از هند تا اندونزی، آرا به صندوق‌ها ریخته می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد باید سالی پیروزمند برای دموکراسی باشد؛ اما چنین نخواهد بود.
  • ایران در وضعیت استثنایی

    آرمان محمودیان/ نامزد دکترای روابط بین‌الملل در دانشگاه فلوریدای جنوبی
    روابط ایران با همسایگان همواره مورد توجه مردم این کشور بوده است. ایران به‌عنوان یک ملت، پژوهشی در دل تضادهاست. اگرچه این کشور مانند همسایگان خود کشوری مسلمان است، اما دارای تمدن پیش از اسلام و هویت قومی، فرهنگی، زبانی و ملی متمایز است. این دو وجه به مردم ایران حس ملی متمایزی بخشیده است، حتی اگر عناصر هویتی قابل‌توجهی را با همسایگان خود به اشتراک بگذارد. امروز، ایران تنها کشور عمدتا فارسی‌‌‌زبان و با اکثریت شیعه در منطقه است که بسیاری از روشنفکران ایرانی در توصیف وضعیت اجتماعی-فرهنگی این کشور از عنوان «تنهایی استراتژیک» بهره می‌برند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر