شماره روزنامه ۶۰۲۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۶۱ دنیای اقتصاد

اخبار باشگاه اقتصاددانان - روزنامه شماره ۵۹۶۱

  • بحران و بیمه

    بیمه در شرایطی که اقتصاد جهان با چالش‌های جدی از جمله در بخش ژئوپلیتیک و زنجیره تامین روبه‌روست می‌تواند نقشی حیاتی در حفاظت از وضعیت دارایی و درآمد شرکت‌های مختلف و خانوارها ایفا ‌کند. در این بین صنعت بیمه خود با چالش‌های بسیاری مواجه است که پرسش درباره آینده این بخش را جدی ساخته است. به همین بهانه «باشگاه اقتصاددانان» به سراغ سه تن از کارشناسان این حوزه رفته و از آنها در باب اهمیت بیمه در اقتصاد ایران و جهان پرسیده است.
  • ریسک‏‏‌های تغییر اقلیم برای صنعت بیمه

    امیر شاملویی/پژوهشگر اقتصادی
    در چند سال گذشته اهمیت تغییر اقلیم بیش از پیش مشخص شده است. سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ بود و بسیاری از نقاط جهان با گرمای بی‌‌‌سابقه دست به گریبان بودند. اما این گرمایش تنها به بالا رفتن دما منحصر نمی‌شود و پیامدهای تغییر اقلیم دامنه بسیار گسترده‌‌‌تری به خود می‌‌‌گیرد؛ از سیلاب‌‌‌های شدید گرفته تا خشکسالی و آتش‌‌‌سوزی در مناطق جنگلی. به نظر می‌رسد در طول زمان از خسارات جانی بلایای شدید ناشی از تغییر اقلیم کاسته شده، اما خسارات مالی آنها افزایش پیدا کرده است. در سال گذشته میلادی ۳۷فاجعه اقلیمی با زیان بیش از یک‌میلیارد دلار در دنیا رخ داد که از نظر خسارات ناشی از فجایع اقلیمی رکورد محسوب می‌شود.
  • صنعت بیمه آنلاینِ آفلاین

    رسول قنبری/کارشناس اقتصاد نوآوری
    از اولین روزی که اینترنت در اختیار عموم قرار گرفت بیش از ۳۰سال می‌‌‌گذرد. در روزهای اول، اینترنت منبع امید بسیاری بود. کسب‌وکارهای مبتنی بر نسل اول وب رونق گرفته بودند و بادکنکشان هر روز بیشتر باد می‌‌‌شد. اما این خوش‌بینی اولیه، دوام چندانی نیافت. در ماه مارس سال ۲۰۰۰، حباب آرزوهای پیشگامان دنیای اینترنت ترکید و «بحران دات‌کام» پدید آمد. شرکت‌ها دریافته بودند که اگر یک e به ابتدای نام کسب‌وکار خود، یا یک com به انتهای آن بیفزایند، ارزش سهامشان بالا خواهد رفت.
  • نااطمیـنانی و بیمه‏‏‌های زندگی در ایران

    مهرنوش چراغی/کارشناس صنعت بیمه
    امروزه در کشور شاهد درجه بالایی از نااطمینانی هستیم و متغیرهای کلان اقتصادی نظیر نرخ تورم، نرخ ارز و رشد تولید در معرض نوسانات بالایی قرار دارند. نااطمینانی تورمی بر تصمیمات کارگزاران اقتصادی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دستیابی به بازدهی مناسب تاثیر می‌‌‌گذارد. صنعت بیمه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر