شماره روزنامه ۶۰۴۴
|

  • سنگاپور شگفت‌انگیز

    راز موفقیت دولت‌شهر سنگاپور چیست؟ این جزیره کوچک چطور توانسته است به بازیگری قدرتمند در عرصه اقتصاد و تجارت تبدیل شود؟ نتایج بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد تجمیع سه عنصر «سیاست خارجی باثبات و تعاملی»، «بهره‌گیری از تکنوکرات‌ها» در کنار «استقبال از رویکرد تجارت آزاد» موفقیت سنگاپور را سبب شده است.
  • رازهای کامیابی دولت‏‏‌ شهر بی‏‏‌طرف

    اکونومیست
    جایگاه سنگاپور به‌‌‌عنوان یک مرکز مالی در سال‌های اخیر ارتقا‌‌‌ یافته که این امر به شکل‌‌‌گیری مقایسه اجتناب‌‌‌ناپذیر با هنگ‌‌‌کنگ که زمانی رهبر بلامنازع در میان شهرهای جهانی آسیا بود، منجر شده است. در واقع امروز به نظر می‌رسد این کشور از رقیب خود پیشی گرفته است. سنگاپور به‌‌‌عنوان یکی از قطب‌های تولید ثروت، بسیار سریع‌‌‌تر از رقیب خود رشد می‌کند: در سال ۲۰۱۷، سنگاپور ۲.۴تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت داشت که طبق گفته مقامات پولی سنگاپور، این میزان تقریبا سه‌چهارم اندازه ذخایر ۳.۱تریلیون دلاری هنگ‌‌‌کنگ بود. تا سال ۲۰۲۲، دارایی تحت مدیریت سنگاپور به ۳.۶تریلیون دلار افزایش یافته بود که تنها ۸‌درصد از هنگ‌کنگ عقب‌تر بود.
  • چالش‏‏‌های سنگاپور در عصر جهانی شدن

    اکونومیست
    با انتخاب نخست‌‌‌وزیر جدید سنگاپور، این کشور از شانس زیادی برای قرارگرفتن در مسیر تحول برخوردار است. سنگاپور جزیره‌‌‌ای در جنوب شرق آسیا، بارها مورد تحسین قرار گرفته است و بسیاری از سیاستمداران غربی به این کشور به‌‌‌خاطر استانداردهای بالای زندگی و خدمات عمومی کارآمد رشک می‌‌‌ورزند. در دنیای نوظهور، دستاوردهای این کشور در زمینه کاهش فقر برای جهان درس‌‌‌های بسیاری دارد. بااین‌‌‌حال این دولت‌‌‌شهر با جمعیت ۶میلیون نفری با سه چالش بزرگ جهانی مواجه است؛ از تنش‌‌‌های فزاینده میان کشورهای غربی و چین، معضل پیری جمعیت و همچنین تغییرات آب‌‌‌وهوایی.
  • چین و سنگاپور؛ همکاری آینده‏‏‌نگرانه

    یو هونگ/چاینا دیلی
    سنگاپور و چین از ابتکار «کمربند-جاده» برای پیشبرد همکاری با کیفیت بالا و آینده‌‌‌نگر، به‌‌‌ویژه در زمینه فناوری جدید و تحول سبز بهره می‌‌‌گیرند. سنگاپور با وجود اینکه کشور کوچکی است، سرمایه‌گذاری‌‌‌های چشمگیری در راستای تقویت روابط با چین انجام داده است. این دولت‌‌‌شهر علاوه بر داشتن سفارت در پکن، دارای شش سرکنسولگری در شهرهای مختلف چین است و عمیقا درگیر اجرای اصلاحات و اجرای پروژه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای در چین است. علاوه بر این، دو کشور تعدادی پروژه همکاری محلی را اجرا کرده‌‌‌‌اند. چین کشوری بزرگ با پویایی منطقه‌‌‌ای است. برای سنگاپور مهم است که در توسعه منطقه‌‌‌ای شرکت کند تا نبض استان‌‌‌ها و شهرهای مختلف را احساس کرده و اولویت‌‌‌های توسعه مکان‌‌‌های مختلف را درک کند. سنگاپور تا به امروز چهار پروژه همکاری دوجانبه در سطح ملی را با چین انجام داده است که عبارتند از: پارک صنعتی سوژو، شهر بوم‌‌‌گردی تیان جین، پروژه‌ای با عنوان «نمایش پیوند راهبردی چین - سنگاپور (چونگ کینگ) و شهر دانش گوانگژو.
  • اقتصاد کشاورزی در بزنگاه

    تصویر عمومی از بخش کشاورزی ایران با واقعیت‌‌‌های این بخش فاصله بسیاری دارد. در صورت و ظاهر، اقتصاد کشاورزی ایران به مدد برخورداری از سابقه تاریخی در باغداری، دامپروری و تولید اقلام دیم و آبی در اقصی‌‌‌نقاط کشور مشکلی از منظر امنیت غذایی ندارد؛ اما نگاهی از جنس آمار و ارقام بر این موضوع خط بطلان می‌‌‌کشد. با اینکه کشور در زمینه برخی از اقلام اساسی نظیر گندم، جو و برنج وضعیت مطلوبی دارد؛ اما بخشی از این مهم به دلیل استفاده مسرفانه از منابع آبی و خاکی کشور حاصل شده که اثرات عمیقی بر برداشت از سفره‌‌‌های زیرزمینی و پهنه‌‌‌های خاکی کشور داشته است.
  • مسائل کلیدی اقتصاد بخش کشاورزی

    دکتر فاطمه پاسبان/پژوهشگر اقتصاد کشاورزی
    بخش کشاورزی ایران با مشکلات عدیده‌‌‌ای روبه‌‌‌روست که حاصل و پیامد سال‌ها سوء‌‌‌مدیریت در این بخش و فقدان عزم ملی راسخ برای رفع مشکلات و ارتقای کارآمدی آن است. این بخش به عنوان بخش استراتژیک اقتصاد، تامین‌‌‌کننده غذا برای جمعیت کشور و مواد اولیه برای سایر فعالیت‌‌‌های اقتصادی است. توسعه بخش کشاورزی و رونق فعالیت‌‌‌های آن با یک ابزارسیاستی میسر نمی‌شود؛ چرا که به دلایل مختلف، از قبیل ریسک زیاد تولید و درآمد، نیاز به فناوری‌‌‌های جدید برای افزایش بهره‌‌‌وری و کارآیی، کوچک بودن اراضی و پایین بودن سطح درآمد و پس‌‌‌انداز بهره‌‌‌برداران، تغییر کاربری اراضی، نوسانات قیمت بازار، رانت وارداتی محصولات کشاورزی، قاچاق محصولات کشاورزی، کیفیت پایین خاک و نشست زمین و نیز تغییرات آب‌وهوایی و اقلیم و هزاران مساله دیگر نیازمند بسته حمایتی منطقی و هدفمند دولت است.
  • برهوت و باتلاق غذایی

    دکتر آزاده شوشتری /پژوهشگر سیاستگذاری کشاورزی مرکز مطالعات سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران
  • اصلاح الگوی کشت با کمک هوش‌مصنوعی

    دکتر رها پوراحمدی/پژوهشگر اقتصادی
    مطابق تعریف سازمان جهانی غذا و کشاورزی (FAO)، کشت قراردادی عبارت است از «یک نوع سیستم تولید در کشاورزی که طبق توافق بین خریدار و کشاورز انجام شده و در متن قرارداد، شرایط تولید و بازاریابی محصول ذکر می‌شود.» در حالی که طبق آمارهای جهانی، بیش از ۹۰‌درصد کشاورزی در جهان قراردادی است، در کشور ما تنها در کمتر از یک‌درصد سطح زیرکشت، کشاورزی به شکل قراردادی اجرا می‌شود. مطالعات تجربی نشان می‌دهد که اجرای طرح کشاورزی قراردادی می‌‌‌تواند به توسعه و رونق قابل‌‌‌توجه در بخش کشاورزی منجر شود؛ به‌طوری که تحقیقات نشان داده‌‌‌اند متوسط درآمد کشاورزی قراردادی، ۱۱‌درصد از کشاورزی غیرقراردادی بیشتر بوده و نیز با اجرای کشاورزی قراردادی، هزینه تولید در هر هکتار ۱۳‌درصد کاهش و در مجموع سودآوری بیش از ۵۰‌درصد افزایش خواهد یافت.
  • تیغ و ابریشم

    پرهام پهلوان: ظهور کریدورها بر روند تجارت جهانی اثر بسیار عمیقی دارد. اتصال شرق و غرب دنیا جزو مهم‌ترین موضوعات در تمام تاریخ بوده است. چین با طراحی پروژه «یک جاده- یک کمربند» تغییرات بسیار مهمی در سطح منطقه و جهان ایجاد کرده است. ایران با قرار گرفتن در موقعیت استراتژیک جغرافیایی، محل عبور بسیاری از کریدورهای متصل‌‌‌کننده شرق و غرب جهان است؛ اما متاسفانه زیرساخت‌‌‌‌‌‌ها هنوز امکان استفاده کافی از کریدورها و ایفای نقش موثر کشورمان در زنجیره عرضه جهانی را فراهم نکرده‌اند. به‌منظور روشن شدن اهمیت نقش و ظرفیت‌‌‌های ایران، «باشگاه اقتصاددانان» در این پرونده به سراغ پژوهشگران منطقه ایندوپاسیفیک رفته و به بررسی اهمیت توسعه کریدورها پرداخته است.
  • کریدورهایی برای مهار چین

    دکتر رحمن قهرمانپور/پژوهشگر مسائل بین‌الملل
    کریدورهایی که امروز در اطراف ایران ظهور و بروز یافته و شکل‌‌‌ گرفته‌اند، متاثر از فضای جدید نظام بین‌الملل و به طور مشخص، حاصل خیزش یا ظهور چین و تشدید رقابت میان پکن و واشنگتن هستند. به طور خاص، طرح کریدور I۲u۲ به این دلیل اجرایی شد که ژاپن، آمریکا و متحدان بلوک غرب در آسیا به دنبال اتصال اقیانوس هند به اقیانوس آرام بودند؛ ایده‌‌‌ای که شینزو آبه در سال ۲۰۱۲ مطرح و اعلام کرد همه شرکا باید به سمت پیمان ایندوپاسیفیک حرکت کنند. اما لازمه ایجاد اتحاد بزرگ ایندوپاسیفیک که هدف نهایی از آن مهار چین است، رخداد برخی تحولات در این سوی اقیانوس آرام یعنی در اقیانوس هند است.
  • انزلی؛ دروازه جدید کریدور شمال-جنوب

    یاسین کریمیان/پژوهشگر اقتصادی
    پنج‌شنبه ۳۰خرداد خط رشت-کاسپین افتتاح شد و امیدها را به اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی کشور افزایش داد. بندر انزلی، پس از بندر امیرآباد، دومین بندر شمالی ایران در کرانه جنوبی دریای خزر خواهد بود که به شبکه ریلی کشور وصل خواهد شد. با رسیدن راه‌‌‌آهن به بندر انزلی، پس از ۱۷۶سال، بار دیگر می‌‌‌توان شنونده صدای سوت قطار در سواحل گیلان بود. اتصال بندر انزلی به خط سراسری بخشی از خط اصلی راه‌‌‌آهن مهم و راهبردی رشت-آستاراست که دولت سیزدهم تلاش دارد این خط را به مرحله بهره‌‌‌برداری برساند. اتصال سواحل گیلان به شبکه سراسری راه‌‌‌آهن به این دلیل مهم است که موقعیت راهبردی ایران در غرب آسیا سبب می‌شود این خط و این منطقه اهمیت دوچندانی پیدا کند.
  • بازی ایران و ترکیه در آسیای میانه و قفقاز

    محمدرضا جوفار/پژوهشگر ژئوپلیتیک
    ترکیه به جهت موقعیت خاص ژئوپلیتیک خود در مجاورت آب‌‌‌های آزاد و اتصال به اروپا و از طرفی منطقه قفقاز و آسیای مرکزی، به‌عنوان یگانه کشور مسلمان هم‌پیمان ناتو، به دنبال اتصال مناطق کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز به کشورهای اروپایی و دریای آزاد است. هدف استراتژیک آن نیز انتقال انرژی‌هایی مانند نفت و گاز به بازارهای جهانی است که موجب تامین انرژی در داخل و کاهش وابستگی به انرژی خاورمیانه و افزایش اهمیت ژئوپلیتیک این کشور می‌شود. همچنین این امر موجب افزایش کیفیت اقتصاد ترکیه و اتصال بیشتر آن به بازارهای جهانی است. تمامی این عوامل ترکیه را به شاهراه تجاری و انرژی مهمی تبدیل می‌کند که با استفاده از پدیده‌‌‌هایی مانند ناسیونالیسم و پان‌‌‌ترک به دنبال افزایش نفوذ ژئوپلیتیک خود در آسیای مرکزی و قفقاز است.
  • نقش مناظرات در انتخابات آمریکا

    حسین موسوی: احتمالا اگر جویای حضور در دانشگاه‌های خارجی باشید، می‌دانید که به نمرات آزمون‌های زبان خارجی همچون آیلتس و تافل احتیاج دارید. بعضا فراگیران برای اینکه خود را محک بزنند در آزمون‌هایی ساختگی حضور پیدا می‌کنند که به آنها «ماک» (Mock) می‌گویند. در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم مناظرات نقش اساسی ایفا می‌کنند.
  • سه مغز اصلی تیم بایدن در مناظرات

    رایان لیزا /پولیتیکو
    جو بایدن از واشنگتن به کمپ دیوید گریخت تا برای مناظره با دونالد ترامپ آماده شود. بایدن در‌حالی‌سوار ایر فورس‌وان می‌شد که وقتی از او پرسیده شد آماده مناظره است یا نه، با قدرت جواب داد که بیش از هر زمانی آماده است. کمپ‌ها و تمرینات مناظره‌ها مملو از اسرار است اما اخیرا سعی در واکاوی یکی از این اسرار شده است که من در پادکست خودم به نام «پلی‌بوک دیپ دایو» به آن پرداخته‌ام. باب بائر وکیل شخصی بایدن است و سابقه طولانی به عنوان یکی از وکلای برتر مبارزات انتخاباتی حزب دموکرات داشته است. اما این روزها، او ممکن است بیشتر به خاطر ایفای نقش ترامپ در جلسات مناظره ساختگی بایدن شناخته شود.
  • ترامپ و بایدن در رینگ مناظره

    آلینا ترینی/ سی‏ ان‏ ان
    یکی خود را با دایره محدودی از مشاوران روبه‌رو کرده و قصد برنامه‌ریزی برای مناظره روز پنج‌شنبه دارد، نت‌هایش را داخل کلاسور می‌گذارد و روی خطوط حمله و نقاط ضعف شخصیت حریفش کار می‌کند؛ و دیگری در یک حالت کارگاهی در حال آماده شدن است و روی خطوط سیاسی‌اش متمرکز شده و در عین حال تلاش می‌کند لفاظی‌های حریف خود را مهار کند. با‌این‌حال از برخی جهات، دستیاران جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، اهداف مشابهی را در مناظره ریاست‌جمهوری پنج‌شنبه دنبال می‌کنند: «اینکه حریف خود را به عنوان رئیسی بی‌نظم و کاملا نامناسب برای پست معرفی کنند.»

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر