وضعیت وخیم صندوق بازنشستگی

چون بیونگ موک، رئیس کمیته بودجه خدمات بازنشستگی کره‌جنوبی، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اگر ساختار حقوق بازنشستگی فعلی حفظ شود، درآمدهای آن برای ۲۰سال آینده بیشتر از پرداخت‌‌‌ها خواهد بود، اما این روند از سال ۲۰۴۱ تغییر خواهد کرد.» او تاکید کرد: «نیاز به اصلاح حقوق بازنشستگی به دلیل بدتر شدن وضعیت مالی قوی‌‌‌تر شده است.» چشم‌‌‌انداز بد این صندوق تاکید می‌کند که چگونه چالش‌‌‌های جمعیتی و سبک زندگی، مالیه‌‌ عمومی را در سراسر بخش‌‌‌هایی از اقتصادهای آسیایی تحت فشار قرار می‌دهند.  انتظار می‌رود دولت در اواخر سال‌جاری اصلاحات را اعلام کند.

South Korea’s National Pension Service)iNPS)  یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌های بازنشستگی در جهان را با دارایی‌‌‌های تحت مدیریت خود به ارزش ۹۱۵تریلیون وون (۷۴۱میلیارد دلار) اداره می‌کند که از سال ۱۹۸۸ بازگشت تجمعی ۴۸۰تریلیون وونی داشته است. افراد در سن کار سالانه ۹‌درصد از درآمد خود را به صندوق بازنشستگی پرداخت می‌کنند و خدمات بازنشستگی در مجموع ۲/ ۲۴تریلیون وون در سال گذشته کمک‌بازنشستگی پرداخت کرده است. حداکثر مبلغ مستمری که افراد می‌‌‌توانند دریافت کنند ۵/ ۲میلیون وون در ماه است.  جمعیت در سن کار کره‌جنوبی در سال ۲۰۲۱، ۷/ ۷۱‌درصد از کل جمعیت را شامل می‌شد؛ اما براساس آمارهای دولتی انتظار می‌رود این سهم تا سال ۲۰۵۰ به ۳/ ۵۱‌درصد کاهش یابد.  براساس گزارش اداره آمار کره، یک نهاد دولتی، تعداد افراد مسن‌‌‌تر از ۶۵سال کره‌جنوبی از ۵۳/ ۸میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ به ۲۲/ ۱۷میلیون در سال ۲۰۴۰ خواهد رسید و تا سال ۲۰۵۰ می‌‌‌تواند ۹/ ۴۳‌درصد از جمعیت را تشکیل دهد.

در سال ۲۰۱۸، این کشور آسیای شرقی برای اولین بار مرگ‌ومیر بیشتری نسبت به تولد را گزارش کرد. سال گذشته، نرخ باروری این کشور از ۸۴/ ۰درصد در سال ۲۰۲۱ به منفی ۸۱/ ۰درصد -پایین‌‌‌ترین نرخ در جهان- کاهش یافت. براساس آمارها نرخ باروری کره‌جنوبی طی ۶سال متوالی گذشته کاهش یافته است. این نرخ در مقایسه با میانگین چهار فرزند برای هر زن در دهه ۱۹۷۰ است. اقتصاددانان استدلال می‌کنند که علاوه بر چالش‌‌‌های جمعیتی، بازار کار کره‌جنوبی به دلیل بیکاری افراد مسن، جوانان و زنان بیشتر تضعیف شده است.  با وجود اینکه زنان کره‌جنوبی دارای بالاترین سطح تحصیلات در میان کشورهای عضو OECD هستند، نرخ اشتغال زنان در این کشور تنها ۷/ ۵۷‌درصد است. این نرخ در مقایسه با ۶/ ۷۶‌درصد در هلند، ۳/ ۷۳‌درصد در سوئد، ۲/ ۷۲‌درصد در آلمان و ۳/ ۷۱‌درصد در ژاپن است.

در سال‌جاری، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، هشدار داد که «اکنون یا هرگز» لازم است ژاپن به اثرات نرخ پایین زاد و ولد و کاهش جمعیت خود رسیدگی کند. نرخ باروری این کشور ۳/ ۱درصد است. کیشیدا به قانون‌گذاران گفته بود: «ژاپن در آستانه این است که آیا می‌‌‌توانیم به‌عنوان یک جامعه به عملکرد خود ادامه دهیم یا خیر.» اقتصاددانان هشدار می‌دهند که کره‌جنوبی می‌‌‌تواند همان مسیری را که ژاپن دنبال می‌کند، ادامه دهد. پارک جونگ هون، رئیس تحقیقات استاندارد چارترد در سئول، گفت که دولت کره‌جنوبی به دلیل مقاومت عمومی در برابر اصلاحات پیش از انتخابات پارلمانی سال آینده، به اندازه کافی برای رسیدگی به بحران قریب‌‌‌الوقوع بازنشستگی تلاش نمی‌‌‌کند.  او گفت: «پاسخ آن بیرون است. همه می‌‌‌دانند که باید میزان مشارکت را افزایش و مزایا را کاهش دهیم. اما این یک موضوع حساس سیاسی است. بمب ساعتی به‌آرامی در حال حرکت است؛ اما در شرایطی که انتخابات نزدیک است، زمان رسیدگی به این موضوع هنوز بسیار دور است. اصلاح ساختار سریع برای دولت دشوار خواهد بود.»