از توانایی یکدیگر بی‌خبریم

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه خاطرنشان کرد: توافق‌هایی در زمینه نقل و انتقال انرژی بین ایران و روسیه انجام‌شده‌است اما به‌نظر می‌رسد که توافق‌‌‌‌‌ها متناسب با آمار و ارقامی که رسانه‌‌‌‌‌ها اعلام می‌کنند، نباشد و بهتر است که در این زمینه کارشناسان نفت اظهارنظر کنند چراکه آنها بیشتر از این جزئیات خبر دارند. در حد پروژه توافق‌‌‌‌‌ها زیاد بوده اما باید دید تا چه میزان عملیاتی شده‌است.

به گزارش خبر‌‌گزاری «ایلنا» کامبیز میرکریمی، با اشاره به مراودات بانکی میان ایران و روسیه، گفت: افتتاح بانک روس در ایران؛ در واقع ارائه خدمات این کشور به تجار ایرانی را تسهیل می‌کند و شرکت‌ها راحت‌‌‌‌‌تر می‌توانند با خدماتی که نظام بانکی روسیه به مشتریان خود می‌دهند، آشنا شوند.

او بانک ملی ایران را به‌عنوان شعبه فعال معرفی کرد و افزود: بانک ملی با نرخ مناسب ارزهای صادرکنندگان را خریداری و رابطه کار‌‌گزاری با تمام بانک‌های روسیه دارد و در حال‌حاضر شرکت‌ها هیچگونه مشکل بانکی در رابطه با روسیه ندارند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: صادرکنندگان از نرخ فروش ارز به بانک ناراضی بودند که در دو هفته اخیر بانک با نرخ مناسب ارز صادرکنندگان غیرنفتی را خریداری می‌کند.

میرکریمی با بیان اینکه ایران و روسیه هم‌اکنون با روبل مبادلات تجاری را پیش می‌برند، گفت: روبل از سوی تجار ایرانی موردتایید است و هم‌اکنون به یک ثبات نسبی رسیده و با حداقل هزینه مبادلات تجاری بین دو کشور در حال انجام است.

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا را مهم‌ترین توافق تجاری معرفی کرد و افزود: این موافقت‌نامه از سال‌۹۸ جهش صادرات را به‌همراه آورده است و پیش‌بینی می‌شود تا پیش از پایان سال‌جاری تعرفه‌های تجاری ۹۶ تا ۹۷‌درصد اقلام به صفر برسد و اما پیش از صفر‌شدن تعرفه‌‌‌‌‌ها لازم است که یکسری مشکلات و مسائل فنی نیز برطرف شود، به‌عنوان مثال برای برطرف‌کردن موانع تجاری در زمینه شیلات باید نمایندگان سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی موانع بهداشتی، کنترل و نظارت‌ها را برطرف کنند که روند جهشی تجارت بین دو کشور را تحت‌تاثیر قرار ندهد.

او در پاسخ به این پرسش که اتاق ایران برای افتتاح اتاق بازرگانی در روسیه اعلام آمادگی کرده، به‌نظر شما تا چه میزان این موضوع می‌تواند در اوج‌‌‌‌‌گیری روابط تجاری بین دو کشور موثر باشد؟ گفت: زیرساخت‌های تجارت بین دو کشور فراهم شده‌است اما شرکت‌های ایرانی و روسی از توانایی یکدیگر باخبر نیستند. هر دو، کشور پهناوری هستند از این‌رو سازمان توسعه‌تجارت باید ارائه خدمات خود به تجار را گسترش دهد. ایجاد شعبه می‌تواند خدمات بهتری را به روس‌ها ارائه دهد، البته لازم است که نیروهای متخصص و کیفی در این کشور مستقر شوند که اگر چنین نشود؛ در واقع هدر‌دادن منابع است و صرف نمایندگی بازرگانی نمی‌تواند پاسخگوی حجم درخواست‌‌‌‌‌ها باشد. میرکریمی تصریح کرد: تا حد زیادی مسائل بانکی بین ایران و روسیه حل شده‌است و جا دارد که شرکت‌های ایرانی بیشتر به تجارت غلات روسیه متمایل شوند. روسیه در دوره کرونا تجارت غلات خود را محدود کرد اما یکی از کارویژه‌‌‌‌‌های اصلی موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و کشورهای اوراسیا این است که کشورها نمی‌توانند با مصوبات یک‌شبه تجارت را ازبین ببرند و غلات نیز از این اصل مستثنی نیستند و می‌توانند شرکت‌ها در آن ورود کنند.

به گفته این فعال اقتصادی؛ توافق‌هایی در زمینه نقل و انتقال انرژی بین ایران و روسیه انجام‌شده‌است اما به‌نظر می‌رسد که توافق‌‌‌‌‌ها متناسب با آمار و ارقامی که رسانه‌‌‌‌‌ها اعلام می‌کنند، نباشد و بهتر است که در این زمینه کارشناسان نفت اظهارنظر کنند چراکه آنها بیشتر از این جزئیات خبر دارند. در حد پروژه توافق‌‌‌‌‌ها زیاد است اما باید دید تا چه میزان عملیاتی شده‌اند.

نایب‌رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در پایان بیان کرد: تجارت با روسیه در مرحله شروع یک جهش است و هم‌اکنون فشار زیادی به زیرساخت‌ها واردشده‌است و دولت باید سرمایه‌گذاری خود را در توسعه زیرساخت‌های تجاری افزایش بدهد که در این زمینه مانع ایجاد نشود. درست است که بخش‌خصوصی نیز کشتی‌‌‌‌‌های خود را در این خطوط فعال کرده اما باز ههم با کمبود مواجه هستیم.

مبادلات چندبرابر می‌شود

از طرف دیگر فعال اقتصادی و رئیس شورای روابط تجاری ایران و روسیه گفت: برنامه‌های بزرگی برای همکاری دوجانبه داریم و چشم‌انداز خوبی برای آن متصور هستیم که به چند برابر‌شدن مبادلات دوجانبه منجر خواهد شد.

به گزارش «ایرنا» لئونید لوژنجکو افزود: در حال‌حاضر به‌دنبال ایجاد یک سازوکار تسویه‌حساب مالی هستیم، این پروژه در حال پیگیری است و مطمئن هستیم که این سیستم موفق عمل خواهد کرد. او اظهار کرد: دولت‌های ایران و روسیه، این سازوکار را تایید کرده‌اند و از آن حمایت می‌کنند چراکه با ایجاد این سازوکار همکاری، دیگر نیازی نداریم که از طریق کشورهای دیگر، مبادلات مالی را انجام دهیم.

رئیس شورای روابط تجاری ایران و روسیه گفت: در این فرآیند از واحد پول ملی دو کشور و همچنین از یوآن چین استفاده می‌کنیم.

لوژنجکو با بیان اینکه در آینده، روابط تهران - مسکو بیش از این توسعه خواهد یافت، گفت: با آسان‌شدن عملیات انتقال پول و تجارت، بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز قادر خواهند بود که به نوبه خود سهمی در مناسبات دو کشور داشته باشند.

رئیس شورای روابط خارجی ایران و روسیه تاکید کرد: برای سازوکاری که برای همکاری مالی با ایران طراحی کرده‌ایم، احترام زیادی قائل هستیم و امیدواریم که این روند به نزدیک‌شدن بیش از پیش‌روسیه و ایران کمک کند.

لوژنجکو با ابراز خرسندی از امضای قرارداد فدراسیون‌روسیه و جمهوری‌اسلامی ایران، گفت که احداث خط ریلی رشت - آستارا  باعث تکمیل خط‌آهن کریدور شمال - جنوب در مسیر غربی شده‌است. او ادامه داد: امضای این قرارداد بسیار مهم و قابل‌توجه است چراکه حمل‌ونقل کالا از سرزمین جمهوری‌اسلامی ایران را تسهیل می‌کند و شتاب می‌دهد. رئیس شورای روابط تجاری ایران و روسیه گفت: تلاش‌ها برای توسعه روابط دوجانبه، هم اینک در مراحل و گام‌های اولیه است و قطعا در آینده تبادل کالا بین دو کشور چندبرابر خواهد شد.