رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در رابطه با قیمت سیب و پرتقال شب عید نیز افزود: در این جلسه مقرر شد تمام اقدامات لازم جهت توزیع سیب و پرتقال شب عید توسط وزارت جهادکشاورزی انجام شود. البته هنوز قیمت مصوب سیب و پرتقال تعیین نشده اما ما پیشنهاد کرده‌ایم ۳۰‌درصد کمتر از قیمت خرده‌فروشی‌ها باشد.  نجف‌پور در ادامه به تغییرات قیمت خرما نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه خرما نیز با یک شیب ملایم روند افزایشی را طی می‌کند، به‌نحوی‌که قیمت خرمای بوشهر نسبت به قیمت تهران نصف است. باید این اختلاف قیمت برطرف شود؛ به همین منظور مقرر شد تا مکانیزمی برای توزیع خرماهای موجود در انبار بوشهر صورت گیرد تا با توزیع این کالا به استان‌های متقاضی مدیریت بازار این کالا نیز در‌ماه مبارک رمضان انجام شود.  به گفته وی در رابطه با گوشت گوسفندی وارداتی نیز قرار شده ۱۰‌هزار تن واردات داشته باشیم تا تنظیم ‌بازار شب عید صورت گیرد.  رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به جهش قیمتی شکر طی دو سه روز گذشته اشاره کرد و گفت: این افزایش قیمت ناگهانی برای ما قابل‌توجه است، با بررسی‌های صورت‌گرفته در اکثر استان‌ها قیمت شکر بالای ۲۰‌هزار‌تومان است.  نجف‌پور تصریح کرد: شکر مشمول ارز ترجیحی نیست و نباید متاثر از اعمال قانون مالیات ارزش‌افزوده شاهد افزایش قیمت شود؛ چراکه مالیات ارزش‌افزوده دو‌ماه گذشته اجرایی شده و اثرات خود را بر قیمت‌ها گذاشته است، به همین منظور انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور، وزارت جهادکشاورزی و وزارت صنعت هشدار داده است که دلایل افزایش ناگهانی قیمت شکر مورد بررسی قرار گیرد. ما در فروردین‌ماه با آغاز ‌ماه مبارک رمضان شاهد افزایش مصرف شکر در زولبیا و بامیه هستیم. باید تغییرات قیمتی این کالا مورد بررسی قرار گرفته و مانع افزایش قیمت‌ها شویم.  وی در رابطه با تغییر قیمت میلگرد و فولاد نیز افزود: به دلیل جنگ اوکراین و روسیه قیمت‌های جهانی روند افزایشی داشته است که همین موضوع باعث شده تا صادرات ما نیز افزایش پیدا کند، اما نکته مهم اینجاست تا زمانی که نیاز داخلی برطرف نشده نباید صادرات صورت گیرد. برای تعیین‌تکلیف این موضوع نیز قرار شده تعرفه‌های پلکانی برای فولاد در نظر گرفته شود.

در این نشست، معاون اول رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور با تاکید بر اینکه افزایش قیمت در عید و‌ماه رمضان تحت هیچ شرایطی پذیرفته نیست گفت: رویکرد جدی دولت سیزدهم این است که در ایام پایانی سال‌نباید قیمت کالاها افزایش پیدا کند.

وی در این جلسه با اشاره به نزدیک شدن شب عید و ‌ماه مبارک رمضان گفت: هیچ‌گونه افزایش قیمتی برای اقلام موردنیاز خانوار در این ایام پذیرفته‌شده نیست.  معاون اول رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور با بیان اینکه تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در ایام پایانی سال‌قیمت کالاها افزایش پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌کند تصریح کرد: رویکرد جدی دولت سیزدهم این است که در ایام پایانی سال‌که مصرف و نیاز مردم بیشتر می‌شود، نباید قیمت کالاها افزایش پیدا کند.  مخبر با بیان اینکه تصمیم‌گیری و سیاستگذاری تنها بخشی از مدیریت بازار است، خاطرنشان کرد: صرف تصمیم‌گیری نمی‌تواند اهداف موردنظر در تنظیم‌بازار را محقق کند. آنچه می‌تواند موجب ضمانت اجرای تصمیمات باشد نظارت مستمر بر قیمت‌ها و وضعیت بازار است.

وی هوشمند‌سازی ‌سازوکار نظارت بر بازار را مورد تاکید قرار داد و از وزیر جهادکشاورزی خواست سامانه و تیمی را برای رصد و نظارت مستمر بر قیمت‌ها در استان‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف فعال کند تا هرگونه کاهش و افزایش قیمت مشخص باشد و پس از آن درصورت لزوم بلافاصله تصمیمات لازم برای کنترل بازار گرفته و اجرا شود.  در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، راه و شهرسازی، دادگستری و سخنگوی دولت نیز حضور داشتند، گزارشی از مقایسه روند تغییرات میانگین قیمت کالاهای منتخب در کشور ارائه و اعلام شد.