علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه هم‌اندیشی برنامه‌های توسعه صادرات گفت: از ۴۰ میلیارد دلار واردات مواد اولیه، ۳۵‌میلیارد دلار آن حاصل از بخش صادرات بوده است و اگر بخش صادرات و تلاش و همت صادرکنندگان نبود، بسیاری از کارخانه‌های تولیدی در کشور قادر به فعالیت نبودند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه رفع موانع و حل مشکلات حوزه صادرات از وظایف وزارت صمت است، تصریح کرد: مصوبات مختلفی در راستای حمایت از این حوزه ابلاغ شده و مشکلات زیادی در این حوزه برطرف شده است؛ این جلسه نیز به‌منظور شناسایی موانع و دریافت اطلاعات و نکات موثر در حوزه صادرات برگزار شده است و ما در وزارت صمت به‌صورت جدی پیگیر رفع موانع در بخش تجارت بین‌المللی هستیم. در این نشست حمید زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نیز گفت: در این نشست علاوه بر بررسی تحولات جدید در نحوه ایفای ارزی صادرکنندگان، به بررسی ظرفیت کشورهای هدف صادراتی شامل ۱۵ کشور همسایه و دو کشور چین و هند جهت صادرات کالاهای ایرانی پرداخته شد.

وی افزود: در این نشست ضمن بررسی ظرفیت‌های توسعه‌ای صادرات براساس گروه‌های کالایی و گزارش‌دهی مسوولان دستگاه‌های مسوول مختلف، آسیب‌شناسی دقیقی نیز از این بخش صورت گرفت. معاون وزیر صمت ادامه داد: در این نشست هم‌اندیشی همچنین برخی زیرساخت‌های موثر در حوزه توسعه صادرات از جمله موافقت‌نامه‌ها و تعاملات با برخی از اتحادیه‌های بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: بررسی مشکلات و موانع پیش روی صادرکنندگان در حوزه‌های زیرساخت‌های تجارت، تعهدات ارزی، مشوق‌ها و میزان اثربخشی برخی نهادهای نقش‌آفرین، بررسی ظرفیت‌های صادراتی اقتصادهای نوظهور از دیگر محورها بود.