به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی گمرک ایران به تشریح آخرین وضعیت مرزهای زمینی کشور پرداخت. روح‌الله لطیفی گفت: چند کامیون ایرانی که پشت مرزهای ترکیه بودند برای ورود به ایران، توانستند وارد ترکیه و بعد وارد ایران شوند.سخنگوی گمرک ایران افزود: در اقلیم کردستان نیز شاهد توقف بیش از حد کامیون‌های ایرانی حامل سوخت هستیم؛ چراکه مصرف سوخت در عراق پایین آمده و مخازن و پمپ‌بنزین‌ها پر است.وی ادامه داد: ارتباط با افغانستان هم عادی است اما مرزها با کشور پاکستان بسته است.لطیفی افزود: یک مسیر جدید از هرمزگان به عمان برای صادرات موادغذایی بازگشایی شده است. همچنان مسیر تجاری به امارات و کویت نیز بسته شده است. به کشور قطر نیز فقط شناورهای فلزی یخچال‌دار اجازه ورود دارند. به عراق غیر از اقلیم کردستان مسیرها بسته است. تجارت با کشور ارمنستان هم به‌صورت محدود درحال انجام است.سخنگوی گمرک ایران گفت: مرز نخجوان به‌صورت ترانشیپ و برای ورود محدود صادرات باز است. به جمهوری آذربایجان با شیوه ترانشیپ صادرات داریم. به روسیه نیز از طریق دریایی و زمینی و ریلی از مسیر آذربایجان ترانزیت کالا داریم.وی افزود: از مسیر دریایی مثل بندر انزلی، آستارا، کاسپین، امیرآباد و نوشهر به روسیه و جمهوری‌آذربایجان واردات و صادرات داریم.لطیفی ادامه داد: ارتباط با کشور ترکمنستان از مسیر ریلی سرخس باز است و کالاهای فاسد نشدنی از آن مسیر وارد این کشور می‌شوند و در آنجا به‌دلیل اینکه عرض راه‌آهن در کشورهای آسیای میانه با ایران فرق دارد در مرز لکوموتیو تغییر می‌کند و جابه‌جایی کالا صورت می‌گیرد.سخنگوی گمرک ایران افزود: همچنین رایزنی‌هایی با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران شده است تا مسیر ریلی اینچه‌برون بازگشایی شود. درحال‌حاضر راه‌آهن ایران، وزارت امورخارجه و سفارت ایران در حال تلاش برای بازگشایی جهت ارسال کالا از این مسیر به ترکمنستان هستند، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.وی ادامه داد: طبق توافق صورت گرفته، به ترکیه از مسیر ریلی رازی به‌صورت روزانه واردات و صادرات داریم. البته در گمرک رازی مشکلاتی در بحث زیرساخت‌های ارتباطات داریم که امیدواریم شرکت مخابرات با جدیت این مشکل را رفع کند.

لطیفی با بیان اینکه بنادر اصلی کشور فعال هستند،گفت: بندر امام خمینی، بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر، بندر بوشهر و بندر چابهار، هم در حوزه ترانزیت و هم واردات و صادرات کالاهای تجاری فعال هستند و حتی بنادری مثل خارک و عسلویه نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. سایر مقاصد دریایی نیز همچنان فعال است.اگرچه حضور ایران در بازارهای همجوار و منطقه یکی از اهداف مهم دولتمردان بعد از اعمال تحریم‌های جدید بوده، اما ویروس کرونا موجب شده بازارهای هدفی همچون پاکستان که با توجه به همجوار بودن، یکی از اهداف مهم صادراتی محسوب می‌شود، به‌طور موقت از دست برود. علاوه بر این ورود و خروج مسافران نیز با محدودیت‌های قابل‌توجهی روبه‌رو شده است. براساس گزارش اکسپورتنا، کلیه مرزهای مشترک با پاکستان و برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای تمامی رویه‌ها اعم از مسافری، صادرات، واردات، ترانزیت داخلی و خارجی و حتی تجارت چمدانی مسدود هستند. آخرین بررسی‌های میدانی کارشناسان سازمان توسعه تجارت ایران از وضعیت مرزهای کشور، حکایت از آن دارد که مرز زمینی میلک همجوار با شهر زرنج افغانستان، همچنان باز است‌ و صادرات و ترانزیت کالا انجام می‌شود.

بر این اساس در مرز میلک در تاریخ ۱۴ فروردین ۹۹، تعداد کامیون صادراتی ۸۳ دستگاه و کامیون ترانزیت خارجی ۸۰ دستگاه بود که در مجموع ۱۶۳ دستگاه در رفت و آمد بوده‌اند؛ ضمن اینکه تعداد کامیون خالی ورودی از افغانستان جهت حمل کالاهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران ۱۶۰ دستگاه بوده است.

همچنین مرز گمشاد فقط برای صادرات کالا از ایران به افغانستان باز است؛ اما تردد مسافر برای هر دو طرف در هر دو مرز ممنوع است و فقط کشور افغانستان اتباع خودش را برای ورود به کشورشان از مرز میلک - زرنج پذیرش می‌کند.در عین حال، در مرزهای استان با کشور پاکستان اعم از مرز رسمی و بین‌المللی میرجاوه که گمرک در آن مستقر است، از روز شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ شمسی برابر ۱۴ مارس سال ۲۰۲۰ میلادی مرز میرجاوه را برای مدت دو هفته برابر تصمیمات کمیته امنیت ملی پاکستان بسته است؛ ضمنا پذیرش مسافر نیز از دو طرف انجام نمی‌شود؛ فقط کشور پاکستان ورود اتباع خودش را پذیرش می‌کند. در عین حال، بازارچه مرزی میرجاوه همچنان از تاریخ ۴ اسفند ۹۸ مسدود است.