برنامه تجاری ترامپ برای 2019

یکم ژانویه: به‌روزرسانی قرارداد تجارت آزاد آمریکا و کره‌جنوبی که در سپتامبر به امضای رهبر دو کشور رسید و قرار است به مرحله اجرا درآید.

هفته‌ای که 7 ژانویه شروع می‌شود: تیم مذاکره‌کننده آمریکا قرار است هفته دوم سال میلادی جدید برای گفت‌وگوهای تجاری با مقامات چینی عازم پکن شود. طی این سفر مقامات تجاری دو کشور برای اولین بار از زمان دیدار اول دسامبر ترامپ و شی جین‌پینگ در آرژانتین که در آن موفق به دستیابی به آتش‌بس موقت شدند، رودررو گفت‌وگو خواهند کرد. بر این اساس اگر دو طرف نتوانند تا اول مارس به توافق نهایی برسند، ترامپ تعرفه‌های خود بر 200 میلیارد دلار از واردات چینی را از 10 به 25 درصد افزایش خواهد داد.

هفته‌ای که 7 ژانویه شروع می‌شود: بنا بر گفته یکی از افراد مطلع، سیسیلیا مالم‌استورم، کمیسیونر تجاری اتحادیه اروپا و رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری ایالات‌متحده، قرار است به‌عنوان بخشی از مذاکرات ادامه‌دار خود در این هفته با هم دیدار کنند. گرچه تاکنون کاخ سفید اهداف رسمی خود را برای این مذاکرات ارائه نکرده است، اما دو طرف برای ماه‌ها دیدارهای غیررسمی داشته‌اند. 10 ژانویه: ضرب‌الاجل کسب‌وکارها برای ارائه بازخورد از استراتژی دولت ترامپ برای تشدید محدودیت‌ها بر صادرات محصولات با تکنولوژی‌ بالا نظیر اجزای هوش مصنوعی، ریزپردازنده‌ها و روبات‌ها است. به گفته یکی از مقامات پیشین، ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا کاخ‌سفید برنامه نهایی خود را در این زمینه ارائه کند.

۲۱ ژانویه: گفت‌وگوهای رسمی برای مذاکره توافق تجاری میان آمریکا و ژاپن می‌تواند در این زمان آغاز شود. سازمان «نماینده تجاری آمریکا» در 21 دسامبر اهداف مذاکراتی خود را ارائه کرد، که شامل رسیدگی به موانع چندگانه تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای ژاپن و کاهش کسری تجاری است. 17 فوریه: ضرب‌‌الاجل وزارت بازرگانی برای انتشار گزارشی پیامدهای امنیت ملی اعمال تعرفه‌های خودرویی است، گزارشی که می‌تواند اعمال تعرفه بر واردات خودروهای خارجی را توجیه کند. در گزارشی مشابه، سال گذشته این وزارتخانه برای اجرای تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم به دولت ترامپ چراغ سبز نشان داده بود. همچنین تا اواسط آوریل، مقامات بازرگانی آمریکا گزارش امنیت ملی دیگری برای اثرات واردات اورانیوم را منتشر خواهند کرد.

اگر وزارت بازرگانی آمریکا تا 17 فوریه گزارش مربوط به اثرات تعرفه‌های خودرو را منتشر کند، دونالد ترامپ تا 18 مه فرصت خواهد داشت تا درخصوص اجرای تعرفه‌های خودرو تصمیم بگیرد. نیمه نخست 2019: کنگره آمریکا ممکن است برنامه خود برای رای به توافق تجاری آمریکا-مکزیک-کانادا را به تعویق بیندازد، توافقی که قرار است جایگزین «نفتا» شود. میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا می‌گوید رای‌گیری در این خصوص یکی از اولویت‌های سال جدید خواهد بود. با این حال چندین قانون‌گذار دموکرات از دولت خواسته‌اند برای اصلاح مفاد مربوط به نیروی‌کار و نظارت‌های اجرایی به میز مذاکره با این دو کشور بازگردد. این درخواست‌ها ممکن است رای‌گیری برای نفتای جدید را به تعویق بیندازد.

ضربه اقتصاد چین از تعرفه‌ها

فعالیت‌های تولیدی اقتصاد چین برای اولین بار طی دو سال اخیر در ماه دسامبر کاهش یافت. به گزارش «رویترز» این کاهش عمدتا ناشی از چالش‌های جنگ‌تجاری پکن با آمریکا بوده است. آسیب دیدن فعالیت‌های تولیدی چین نشان از تداوم روند کاهشی رونق اقتصادی این کشور است، امری که نگرانی‌هایی درخصوص رشد آهسته اقتصاد جهان ایجاد کرده است، آن هم اگر اختلافات تجاری چین و آمریکا خاتمه نیابد. تنش‌های تجاری دو غول اقتصادی دنیا که تاکنون زنجیره عرضه جهانی را مختل کرده است، همچنین به نگرانی‌ها درخصوص تهدیدات بزرگ‌تری که ممکن است سال آینده متوجه تجارت جهان، سرمایه‌گذاری و بازارهای مالی مضطرب باشد دامن زده است.

براساس گزارشی که روز دوشنبه «اداره آمار ملی» چین منتشر کرد، «شاخص خرید مدیران (PMI)» - اولین نماگر از اقتصاد چین در هر ماه – در ماه دسامبر به 4/ 49 واحد کاهش یافت، پایین‌تر از سطح 50 واحدی که رشد را از انقباض اقتصادی جدا می‌سازد. این اولین کاهش از جولای 2016، و ضعیف‌ترین مقدار از فوریه 2016 است. با توجه به اینکه کاهش فعالیت‌ کارخانه‌های تولیدی اثرات منفی گسترده برای اشتغال به همراه دارد، چینی‌ها برنامه دارند اقدامات بیشتری را برای حمایت از اقتصاد خود در ماه‌های آتی اجرا کنند.

 

چشم‌انـداز اقتصـاد ۲۰۱۹

 کف و سقف نفت در ۲۰۱۹