گروه بازرگانی: اتاق بازرگانی ایران در جهت توسعه همکاری با کشورهای خارجی اولین بسته اقتصادی را برای توسعه همکاری‌های صنعتی و تجاری با اتریش منتشر کرد. بسته اقتصادی همکاری با اتریش در حالی در قالب 6 اولویت از سوی مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی ایران منتشر شده که سفر هیات تجاری ایران به اتریش، امضای اولین تفاهم نامه‌های مشترک بین ایران و اروپا را در سال 95 رقم زد. در این سفر که در نخستین روزهای سال 95 انجام شد، 110 نفر از فعالان اقتصادی ایران با اتریشی‌ها به مذاکره پرداختند که نتیجه آن نیز امضای 8 تفاهم‌نامه به ارزش بیش از 2 میلیارد یورو و قرارداد احیای پوشش بیمه صادراتی بین ایران و اتریش بود.

تفاهم نامه همکاری بین موسسه جهانی حلال و شورای اروپایی فتوا، یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ایرانی مپنا و شرکت اتریشی الین موتورن Elin Motoren، یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ایرانی روژین دارو و شرکت اتریشی اگزامونExamon، یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ایرانی فکور صنعت تهران و شرکت تکنولوژی صنعت اتریش، یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت سرمایه‌گذاری خانه‌سازان ایران با شرکت مهندسی وامد اتریش VAMED، یادداشت تفاهم همکاری بین شرکت ایرانی رایانه‌داران با هلدینگ پتروشیمی اتریش برای مبادلات مواد شیمیایی و سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ایران، یادداشت تفاهم همکاری بین انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو ایران و انجمن قطعات اتریش و یادداشت تفاهم همکاری بین انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو ایران و شرکت اتریشی ۳pman، هشت تفاهم‌نامه امضا شده در این سفر است.


اولویت همکاری با اتریش

امضای هشت یادداشت تفاهم با اتریش در حالی است که مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی ایران طی گزارشی اولویت‌های همکاری اقتصادی - تجاری با اتریش را مورد بررسی قرار داده است. براساس این گزارش، دو کشور ایران و اتریش در 6 گروه می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. این گروه‌ها عبارتند از «پتروشیمی و پالایشگاه»، «شیمیایی»، «سلولزی»، «دارویی»، «استخراج معادن» و «نساجی و پوشاک». در گزارش مذکور آمده است گروه‌های اعلام شده براساس تطبیق اولویت‌های سرمایه‌گذاری در ایران با صنایع برتر اتریش اعلام شده است.

با توجه به این اولویت‌های نام برده شده، در گروه «شیمیایی»، بخش «مواد شیمیایی» برای همکاری دو کشور دارای مزیت است. در گروه «پتروشیمی و پالایشگاه»، قابلیت همکاری در بخش «پتروشیمی» وجود دارد. بخش دارای مزیت در گروه «سلولزی» نیز «چوب» است که اتریش در تولید و صادرات این محصول در دنیا و اروپا جایگاه مناسبی دارد. در گروه «نساجی و پوشاک» بخش «نساجی و پوشاک» دارای مزیت همکاری بین دو کشور است. از سویی با توجه به اینکه اتریش مقام چهارم تولید منیزیم و مقام پنجم تولید تنگستن (فلزی سخت و سنگین که در صنایع برقی، لامپ روشنایی، لامپ اشعه X و... استفاده می‌شود) در دنیا را به خود اختصاص داده است، در گروه «استخراج معادن» بخش «معدن» به‌عنوان بخش مناسب و دارای مزیت همکاری عنوان شده است. در گروه دارویی نیز دو کشور می‌توانند در بخش داروسازی با یکدیگر همکاری داشته باشند.

نگاهی اجمالی به اقتصاد کشور اتریش نشان می‌دهد که این کشور با تولید ناخالص داخلی حدود 375 میلیارد دلار در سال 2014 مقام بیست و هفتم را در دنیا دارا است. حدود 28 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور از ارزش افزوده بخش صنعت حاصل می‌شود که در این بخش، بیشترین سهم به ترتیب به تولید فلزات پایه و مصنوعات فلزی، ماشین آلات صنعتی، ‌غذایی، آشامیدنی و دخانیات، سایر محصولات صنعتی، تولید تجهیزات حمل و نقل، تولید کاغذ و محصولات کاغذی و تولید تجهیزات الکتریک اختصاص دارد. از سویی این کشور در گزارش نوآوری که به بررسی عملکرد نوآوری میان کشورهای اتحادیه اروپا می‌پردازد، در میان پیروان نوآوری قرار دارد. در شاخص مالکیت فکری نیز اتریش در رتبه 6 در بین کشورهای اروپایی قرار دارد و از نظر سیستم تحقیقاتی جزو 10 کشور برتر اروپایی قرار گرفته است. وین، پایتخت اتریش در سال 2015 به‌عنوان دومین شهر زیست‌پذیر دنیا برای زندگی انتخاب شد. در این شاخص شهرها را براساس 30 فاکتور از جمله امنیت، ‌بهداشت، منابع آموزشی، زیرساخت‌ها و محیط زیست مورد بررسی قرار می‌دهند. از سویی اتریش در زمینه صادرات آشامیدنی‌های بدون الکل، مقام اول را در دنیا به خود اختصاص داده است.

براساس این گزارش، اتریش در گزارش رقابت‌پذیری که هر سال توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر می‌شود، رتبه 21 را در میان 144 کشور به خود اختصاص داده است. در رتبه بندی فوربس از شرکت‌های دولتی، همه ساله 2 هزار شرکت برتر دنیا انتخاب می‌شوند که در سال 2015 از کشور اتریش، 7 شرکت توانستند در این رتبه‌بندی، جایگاه کسب کنند. برخی از این کشورها در زمینه بانکداری فعال بوده و سایرین نیز در زمینه‌های مختلف چون نفت و گاز، بیمه، خدمات ساختمانی و آهن و فولاد فعال هستند.


دو روایت از سفر به اتریش

بسته اقتصادی همکاری با اتریش در حالی منتشر شده که دو عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز ارزیابی خود از سفر هیات اقتصادی ایران به این کشور اروپایی را اعلام کردند. حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با اشاره به دستاوردهای این سفر عنوان کرد: معمولا پیش از آنکه هیاتی تجاری به کشور دیگری اعزام شود، کشور مقصد سعی می‌کند، شرکت‌های متناظر و همگن را برای برقراری ملاقات‌های موثر میان بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور و نیز امضای تفاهم‌نامه یا قرارداد بیاید. در این سفر نیز به دلیل آنکه از پیش برنامه‌ریزی مناسبی شده بود، جلسات مذاکره مستقیم با حضور فعالان اقتصادی ایران و اتریش برگزار شد. دستاورد این جلسات امضای هشت تفاهم‌نامه به میزان حدود ۲ میلیارد یورو است و این توافق در برخی حوزه‌ها از جمله، حمل‌و‌نقل ریلی، ساخت بیمارستان در ایران، ساخت قطعات خودرو، کشاورزی و صادرات گوشت حلال از ایران به اتریش صورت گرفته است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه در این سفر جلساتی با حضور گروه بانکی هیات ایرانی و مسوولان بانک مرکزی اتریش نیز برگزار شده است، افزود: علاوه بر حوزه‌هایی که به‌عنوان زمینه همکاری دو کشور مورد اشاره قرار گرفت، اتریشی‌ها برای همکاری در حوزه بانکی و پوشش بیمه‌ای ریسک صادرات نیز اعلام آمادگی کردند. آنها همچنین نسبت به گشایش فاینانس برای اجرای پروژه‌ها در ایران نیز تمایل نشان دادند. همکاری فاینانسورهای اتریشی با ایران می‌تواند اطمینان فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری را برای سایر فعالان اقتصادی اتریش ارتقا بخشد و این مقدمه‌ای برای افزایش نرخ اشتغال در ایران خواهد بود.


همکاری با قهرمانان پنهان

از سویی فریال مستوفی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران که در این هیات حضور داشت، با اشاره به سابقه روابط ایران و اتریش گفت: دو کشور در طول سال‌های گذشته روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند. در زمان جنگ، اتریش ایران را مورد حمایت قرار می‌داد و حتی در زمان اعمال تحریم‌ها ایران را تنها نگذاشت. در واقع در میان سایر کشورهای اروپایی، اتریش روابط دوستانه‌تری با ایران داشته است. مستوفی با بیان اینکه اتریش در حوزه‌های علمی و صنعتی نظیر تولید دارو، قطعات خودرو و تجهیزات جزو کشورهای پیشرو به حساب می‌آید، افزود: یکی از موارد جالب توجه در گزارش‌هایی که اتریشی‌ها ارائه کردند، گزارشی تحت عنوان قهرمانان پنهان بود. قهرمانان پنهان به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دارای شهرت چندانی نیستند اما نقش بسزایی در اقتصاد اتریش ایفا می‌کنند و از اهمیت بالایی برخوردار هستند. مستوفی گفت: اقتصاد اتریش بر محور شرکت‌های کوچک و متوسط استوار است.

به گفته مستوفی که ریاست مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری اتاق تهران را نیز برعهده دارد، مهم‌ترین تفاهم‌نامه‌ای که در سفر اخیر هیات ایرانی به اتریش، امضا شده، تفاهم‌نامه میان بانک مرکزی ایران و شرکت بیمه دولتی و همچنین وزارت اقتصاد این کشور برای از سرگیری گشایش فاینانس و پوشش ریسک‌های صادراتی است. به گفته این عضو هیات نمایندگان تهران، سفر هیات تجاری ایران به اتریش، دارای رهاوردهای در خور توجهی است؛ مشروط بر اینکه، تحقق مفاد تفاهم‌نامه‌های به امضا رسیده از سوی دو طرف مورد پیگیری قرار گیرد.


انجام پروازهای اتریش از شهریور ماه به اصفهان

ایرنا: هواپیمایی اتریش روز گذشته در حساب توییتر خود خبر داد که از ۱۴ شهریور پروازهای این ایرلاین از اتریش به مقصد اصفهان آغاز خواهد شد. این هواپیمایی در نظر دارد تا هفته‌ای چهار پرواز را به مقصد اصفهان انجام دهد. هواپیمایی اتریش اکنون ۱۴ پرواز در هفته به مقصد تهران انجام می‌دهد. پاییز گذشته هواپیمایی اتریش اعلام کرد که پروازهای خود را به تهران افزایش می‌دهد و از ۱۱ مارس ۲۰۱۶ (۲۱ اسفند ۹۴)، یک پرواز دیگر را روزانه به تهران انجام می‌دهد. در نتیجه، شرکت هواپیمایی ملی اتریش روزانه دو پرواز به مقصد تهران انجام می‌دهد. خطوط هواپیمایی اتریش با اختصاص یک فروند هواپیمای «ایرباس‌ای ۳۲۰»، یک پرواز دیگر نیز به پروازهای موجود شب اضافه خواهند کرد. «اندرز اوتو» رئیس اجرایی خطوط هواپیمایی اتریش گفت: از جامعه تجاری و تصمیم‌گیرندگان، علائم شفافی دال بر احیای روابط اقتصادی بین اتریش و ایران دریافت شده است؛ به همین علت ما به سرعت اقدام کردیم. پس از امضای توافق‌نامه هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵، یک هیات اتریشی به ریاست «هانس فیشر» رئیس‌جمهوری اتریش در سپتامبر سال جاری میلادی به ایران سفر کرد. با ناوگانی متشکل از ۸۰ هواپیما و ۶۰ سال سابقه، پروازهای هواپیمایی اتریش به ۱۳۰ مقصد در پنج قاره دنیا انجام می‌شود. این هواپیمایی از ابتدای دهه شصت شمسی در ایران فعالیت می‌کند.