شماره روزنامه ۶۱۳۰
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۳۰ دنیای اقتصاد

اخبار بازار پول و ارز - روزنامه شماره ۶۱۳۰

  • چشم بودجه به درآمد مالیاتی

    دنیای اقتصاد: عملکرد درآمدهای مالیاتی در نیمه نخست سال۱۴۰۳ نشان می‌دهد که حدود ۵۱۲.۷همت درآمد به دست آمده که درصد تحقق آن در نیمسال معادل ۸۴درصد بوده است. به نظر می‌رسد بیشترین عقب‌ماندگی در کسب درآمد مربوط به بخش مالیات ارزش افزوده است.
  • جدایی مسیر دلار و طلا؟

    دنیای اقتصاد: نرخ‌ها‌ در معاملات سکه و طلا به روند افزایشی خود ادامه می‌دهند. با تداوم نوسانات افزایشی نرخ جهانی فلز زرد، قطعات مختلف سکه طلا در بازار داخل کشو‌ر نیز دچار افزایش نرخ شدند. سکه طلا طرح جدید با ورود به کانال ۵۳ میلیون تومانی سقف تاریخی خود را یک میلیون و ۴۳۰ هزار تومان افزایش داد. این درحالی است که بازار ارز این روزها در ثبات نسبی به سر می‌برد.
  • درخشش چشمگیر فلز زرد

    دنیای اقتصاد: معاملات هفتگی طلای جهانی، روز جمعه در قیمت ۲۷۲۱ دلار بسته شد و اکنون بازار جهانی در تعطیلی به سر می‌برد. در کنار گسترش آشفتگی‌ها در خاورمیانه و نااطمینانی‌های قبل از انتخابات آمریکا، کاهش نرخ بهره اروپا نقش عمده‌ای در رشد قیمت فلز زرد داشت. آیا این فلز درخشان به قدر کافی رشد کرده یا در هفته کاری آتی به رشد خود ادامه می‌دهد؟
  • کلیدی برای خروج از بحران ناترازی بانکی

    محمد برزگري فيروزآبادي/‌کارشناس اقتصادي
    مطالبات معوق به عنوان یکی از چالش‌‌‌های دیرینه سیستم بانکی ایران، همواره بر پایداری و کارآیی آن تاثیرگذار بوده است. رشد روزافزون این مطالبات، ناترازی در ترازنامه بانک‌‌‌ها را تشدید کرده و توانایی آنها را در اعطای تسهیلات جدید محدود کرده است. در این راستا، توسعه بازار ثانویه مطالبات به عنوان یک ابزار مالی کارآمد، می‌تواند نقش مهمی در مدیریت این چالش ایفا کند.
  • تورم ژاپن کاهش یافت

    ایسنا: داده‌ها نشان داد تورم ژاپن در ماه سپتامبر از سه درصد به ۲.۵ درصد کاهش یافته است. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط اداره آمار ژاپن، تورم سالانه ژاپن در ماه سپتامبر به ۲.۵ درصد رسید که نسبت به سه درصد گزارش شده در ماه اوت کاهش یافته است. رقم منتشر شده توسط اداره آمار ژاپن انتظارات تحلیلگران را برآورده کرد.در ماه سپتامبر، قیمت مواد غذایی ۳.۴ درصد نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل و ۱.۴ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت. افزایش قیمت برق کمترین میزان را در سه ماه اخیر ثبت کرد، زیرا تاثیر حذف یارانه انرژی در ماه مه کاهش یافت و هزینه سوخت بسیار کندتر افزایش یافت. شاخص قیمت مصرف‌‌‌‌‌کننده (CPI) بدون مواد غذایی تازه و انرژی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۱ درصد رشد کرد، در حالی که شاخص بدون احتساب مواد غذایی تازه ۲.۴‌درصد به صورت سالانه افزایش یافت. در همین حال، نرخ تورم اصلی به کمترین میزان در پنج ماه گذشته یعنی ۲.۴ درصد رسید که نسبت به ۲.۸ درصد در ماه اوت کاهش ثبت کرد.اکونومی گزارش کرد، با انتشار این گزارش، شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن با ۰.۳ درصد افزایش به بالای ۳۹ هزار واحد در حالی که شاخص تاپیکس با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۲۶۸۵ رسید.
  • رویکرد شورای فقهی به فعالیت‌های سفته بازانه

    بانک مرکزی به یادداشتی که روز ۱۴۰۳.۰۷.۲۸ در صفحه ۶ با عنوان «پول ملی حرمت دارد» منتشر شد، پاسخ داد. متن پاسخ بانک مرکزی در ادامه آمده است.
  • موافقت رئیس کل بانک مرکزی با استعفای معاون بین‌الملل این بانک

    بانک مرکزی: محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی با استعفای محسن کریمی از معاونت امور بین الملل این بانک موافقت کرد. فرزین ضمن تقدیر و تشکر از زحمات دکتر کریمی در مدت تصدی معاونت امور بین‌الملل بانک مرکزی، طی حکم جداگانه‌ای اصغر ابوالحسنی، قائم مقام این بانک را با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست معاونت بین‌الملل بانک منصوب کرد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر