شماره روزنامه ۶۱۲۸
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۲۸ دنیای اقتصاد

اخبار بازار پول و ارز - روزنامه شماره ۶۱۲۸

  • سقف قیمت احتمالی دلار کجاست؟

    دنیای اقتصاد: نرخ اسکناس آمریکایی در معاملات غیررسمی روز گذشته همچنان در میانه‌های کانال ۶۳ هزار تومانی نوسان کرد. بررسی نمودار قیمت این ارز گویای آن است که نرخ دلار زیر مرز ۶۴ هزار تومانی درحال نوسان است و تنها تلاش شاخص ارزی جهت عبور از رقم ۶۴ هزار تومان ناموفق بوده است. درنتیجه به عقیده تحلیلگران سقف کوتاه‌مدت قیمت دلار آزاد می‌تواند بازه ۶۳ هزار و ۹۰۰ تا ۶۴ هزار تومان باشد.
  • رفاقت‌پولی با خودروسازان

    دنیای اقتصاد: با شروع طرح عرضه خودروهای وارداتی، باز هم رقابت بانک‌ها برای جذب منابع و مشتریان با ارسال پیامک آغاز شد. برخی از این بانک‌ها برای حفظ منافع خود و تشویق مشتریان به انتقال دارایی‌هایشان، طرح‌های تسهیلاتی با سود پایین و بازپرداخت ۲۰ماهه ارائه کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بانک‌ها طرح‌های رنگارنگی را برای ایجاد حساب وکالتی عرضه کرده‌اند و بر تعداد بانک‌های جدید نیز افزوده شده است. مطابق بررسی‌ها، بانک‌ها و خودروسازها به یک توافق نانوشته برای جذب منابع پولی دست یافته‌اند.
  • گام‌های صعودی فلز زرد

    دنیای اقتصاد: روز گذشته معاملات طلای جهانی در قیمت ۲۶۶۲ دلار گشایش شد و تا ساعت ۱۷ به وقت تهران به نزدیکی قله تاریخی خود در قیمت ۲۶۸۲ دلار‌ رسید.گفته می‌شود که علت اصلی رشد قیمت این فلز گران‌بها، کاهش بازدهی دلار و کاهش ارزش اوراق خزانه‌داری آمریکاست. با این حال فعالان بازار منتظر داده‌های بیشتری هستند تا با درک کامل‌تری به معاملات خود ادامه دهند. کاهش نرخ تورم بریتانیا احتمال کاهش نرخ بهره انگلستان را افزایش داد.
  • تذکر دیوان محاسبات به بانک مرکزی برای دریافت وثیقه‌های کافی

    دیوان محاسبات کشور: دیوان محاسبات کشور ضمن ارائه تذکرات لازم، دریافت وثیقه‌های کافی توسط بانک مرکزی مطابق با قانون را مورد تاکید قرار داد. بررسی‌های فنی و تخصصی این نهاد نظارتی در جریان رسیدگی به قانون بودجه سال۱۴۰۲ نشان می‌دهد که تا پایان این سال، میزان بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی بابت اضافه‌برداشت بالغ بر ۵۰۱هزار میلیارد تومان بوده، لیکن بانک مرکزی بابت این بدهی‌ها صرفا به ارزش ۱۰۱هزار میلیارد تومان وثیقه اخذ کرده و این در حالی است که مطابق قانون بودجه سال مذکور باید معادل اضافه‌برداشت بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی از آنان وثیقه دریافت کند. دیوان محاسبات کشور ضمن ارائه تذکرات لازم در این خصوص، برای برقراری انضباط مالی بیشتر، اهتمام دستگاه‌ها در عمل به قوانین بودجه سنواتی و دریافت وثیقه‌های کافی توسط بانک مرکزی مطابق با قانون را مورد تاکید قرار می‌دهد.
  • ۶۱۷هزار متقاضی وام قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند دریافت کردند

    بانک‌مرکزی: شبکه بانکی کشور از ابتدای امسال تا روز ۲۵مهرماه مبلغ ۱۳۲هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری به ۶۱۷هزار و ۱۳۲متقاضی پرداخت کرده است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این مدت بیش از ۱۰۸هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به ۳۲۵هزار متقاضی پرداخت شده است. همچنین از ابتدای امسال تا ۲۵مهرماه مبلغ ۲۴هزار میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری به ۲۹۲هزار و ۱۳۲متقاضی پرداخت شده است. بر اساس این گزارش، محمد شیریجیان معاون سیاستگذاری پولی بانک مرکزی نیز با اشاره به تمهیدات و تدابیر اتخاذشده در بانک مرکزی برای کاهش صف متقاضیان و امکان ثبت‌‌نام اولیه متقاضیان در کلیه ساعات شبانه روز در سامانه ازدواج و فرزندآوری گفت: آزادسازی مبلغ ۵۰هزار میلیارد تومان از سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی برای تسریع در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری و کاهش تعداد متقاضیان در صف این تسهیلات از اقدامات خوب این بانک در ماه گذشته بود که این منابع باید حداکثر طی مدت سه ماه توسط ۷بانک‌ عامل منتخب صادرات ایران، رفاه کارگران، ملی ایران، تجارت، سپه، پست بانک ایران و ملت برای اعطای حداقل ۱۵۰هزار فقره تسهیلات ازدواج و ۱۰۰هزار فقره تسهیلات فرزندآوری به‌کار گرفته شود.
  • رونمایی سنگال از طرح توسعه اقتصادی و اجتماعی

    ایبنا: دولت سنگال از یک برنامه توسعه ۲۵ساله رونمایی کرد که «پایه حاکمیت اقتصادی را از طریق رقابت، مدیریت منابع پایدار خواهد گذاشت.» به گزارش المیادین، به گزارش رویترز، این دستور کار هفت ماه پس از آن آغاز شد که رئیس‌جمهور باسیرو دیومای فای با وعده بهبود وضعیت معیشتی در این کشور غرب آفریقا به پیروزی قاطع انتخاباتی دست یافت. دیومای فای در مراسم آغاز به‌کار دولت خود گفت: «هدف ما ایجاد یک اقتصاد متنوع و انعطاف‌پذیر است.» او تاکید کرد: اقتصاد ما با مدل بهره‌برداری از مواد خام بدون فرآوری یا ارزش گذاری بومی قابل توجه خنثی شده است که بخش خصوصی محلی ما را بسیار ضعیف کرده است.مرحله اول طرح اقتصادی که هزینه آن ۳۰.۱میلیارد دلار است و از سال۲۰۲۵ تا ۲۰۲۹ اجرا می‌شود، با هدف کاهش کسری بودجه به ۳درصد از تولید ناخالص داخلی در طول آن دوره در مقایسه با ۴.۹درصد است. این برنامه از طریق ترکیبی از سرمایه‌های دولتی و خصوصی و مشارکت عمومی و خصوصی تامین مالی خواهد شد. بر اساس طرح جدید، دولت قصد دارد دسترسی به برق را از ۸۴درصد به ۱۰۰درصد برساند و سنگال را از نظر انرژی خودکفا کرده و ساختار تامین مالی کسری این کشور را برای بازسازی بدهی ملی تنظیم کند.
  • بازخرید ۲۴۹همت در چارچوب عملیات بازار باز

    دنیای‌اقتصاد: بانک مرکزی با موضع توافق بازخرید به اجرای عملیات بازار باز پرداخت و برای خرید ۲۴۹۰.۱هزار میلیارد ریال اقدام کرد.به گزارش بانک مرکزی، باتوجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین بانکی، موضع این بانک در این هفته توافق بازخرید بود از این رو بانک مرکزی عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید را در دستور کار خود قرار داد. بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به‌صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند.
  • بانک مرکزی روسیه در چالش افزایش نرخ بهره

    سید فواد علوی/ پژوهشگر حقوق اقتصادی
    در ماه‌های اخیر، بانک مرکزی روسیه با اتخاذ سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه، نرخ بهره (Interest rate) را به سطوح بی‌سابقه‌ای رسانده است. این افزایش مداوم نرخ بهره با هدف کنترل تورم و مدیریت شرایط اقتصادی کشور پس از بحران‌های متعدد، به‌ویژه پس از تحریم‌های اقتصادی گسترده غرب علیه روسیه و خروج برندهای بین‌المللی از بازار روسیه، انجام گرفته است.
  • ۳۷.۶ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

    دنياي اقتصاد: بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا ۲۵ مهر ماه امسال، ۳۷میلیارد و ۶۸۳ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین کرده است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۸ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی ۲۰ میلیارد و ۳۲۳ میلیون دلار، برای خدمات ۸۶۶ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۸ میلیارد و ۳۳۱ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است. بر اساس این گزارش، بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۶میلیارد و ۳۶۷ میلیون دلار و برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۷۹۶ میلیون دلار ارز تامین کرده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر