شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۹۶ دنیای اقتصاد

اخبار بازار پول و ارز - روزنامه شماره ۶۰۹۶

  • پاشنه آشیل اژدهای زرد

    دنیای اقتصاد: یکی از سرمایه‌های اجتماعی با ارزش برای دولت‌ها، اعتماد عمومی است؛ چیزی که می‌تواند آحاد یک ملت را در کنار حاکمیت قرار دهد و اهداف آنها را هم‌راستا کند. با این حال، آمارهای منتشرشده حاکی از این است که اعتماد عمومی در چین کاهش چشم‌گیری یافته و رهبران چین در تقلا هستند تا اعتماد مردم را نسبت به سیاست‌های خود افزایش دهند. باید دید که موفق می‌شوند؟
  • تمایل دلار به کانال ۵۹؟

    دنیای اقتصاد: روز گذشته نرخ غیررسمی دلار به کانال ۵۹ هزار تومانی بازگشت. البته که این عقبگرد با افت نرخ اندک ۵۰ تومانی صورت پذیرفت. اما به عقیده تحلیلگران بازگشت نرخ این ارز از مرز ۶۰ هزار تومانی نشانگر تمایلات کاهشی بازار غیررسمی ارز است. عامل این تمایلات در کاهش سطح ریسک‌های سیاسی جست‌وجو می‌شود.
  • سایه رکود بر اقتصاد آمریکا

    دنياي اقتصاد - گروه اقتصاد بين‌الملل: آمریکا هنوز در ورطه رکود فرو نرفته است، اما سایه آن بر سر اقتصاد این ابرقدرت جهانی سنگینی می‌‌‌کند. شکوه و عظمت اقتصاد در سال ۲۰۲۳ به خاطره‌‌‌ای دور تبدیل شده و حالا اقتصاد آمریکا در حال سرد شدن تدریجی است. بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، رشد اقتصادی کند شده و مصرف‌‌‌کنندگان به جای ولخرجی، به دنبال ارزش و کیفیت کالاها هستند. احتیاط، واکنش غالب مدیران کسب‌‌‌وکار شده و در اکثر صنایع، استخدام به حداقل رسیده یا به ‌‌‌کلی متوقف شده است.
  • کاهش تعهد ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان

    بانک مرکزی: بانک مرکزی طی دستورالعملی، کاهش تعهدات ارزی شرکت‌های دانش بنیان و فناورانه از ۱۰۰ و ۹۰درصد به ۸۰درصد را به وزارت صمت، نهاد ریاست جمهوری و سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرد. در این دستورالعمل آمده است: «پیرو نامه شماره ۱۱۳۰۶۹.۰۳ مورخ ۱۴۰۳.۰۵.۲۰ درخصوص اجرای بند (۲) مصوبات بیست‌ویکمین جلسه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغی طی نامه شماره ۷۱۶۷۴.۰۳ مورخ ۱۴۰۳.۰۳.۳۰ خواهشمند است دستور فرمایند میزان تعهد صادراتی برای کد تعرفه‌های دانش‌بنیان و فناورانه در سامانه‌های ذی‌ربط از ۱۰۰درصد و ۹۰درصد حسب مورد به ۸۰درصد کاهش یافته و از نتیجه این اداره را مطلع کنند.»
  • کدام کشورها بیشترین رشد اقتصادی را دارند؟

    ایسنا: در میان کشورهای گروه۲۰، کشورهای آسیایی در رتبه اول باقی ماندند و هند با رقم ۶.۷ درصد سریع‌ترین رشد در سه ماه دوم سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در بین ۲۰اقتصاد بزرگ را ثبت کرد. اندونزی با نرخ رشد ۵.۰۵درصد و چین با ۴.۷درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. روسیه به‌رغم جنگ با اوکراین چهار درصد رشد کرد در حالی که آمریکا با رشد ۳.۱درصدی در سه‌ماه دوم نسبت به مدت مشابه سال۲۰۲۳ در رتبه پنجم قرار گرفت. ترکیه با حفظ روند رشد خود برای ۱۶فصل، با نرخ رشد ۲.۵درصد در رتبه هشتم در میان کشورهای در حال توسعه قرار گرفت. کره جنوبی با ۲.۳درصد در رتبه نهم و مکزیک با ۲.۱درصد در رده دهم قرار دارند.در دوره آوریل تا ژوئن سال جاری، اقتصاد اتحادیه اروپا ۰.۸درصد و اقتصاد منطقه یورو ۰.۶درصد نسبت به دوره مشابه سال۲۰۲۳ رشد کرده است. از سوی دیگر، نرخ رشد اقتصادی آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا، صفردرصد باقی مانده است. عربستان سعودی تنها کشور گروه ۲۰ بود که با ۰.۴درصد انقباض را تجربه کرد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر