شماره روزنامه ۶۰۴۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۳۱ دنیای اقتصاد

اخبار بازار پول و ارز - روزنامه شماره ۶۰۳۱

  • هشدار ریزش رشد اقتصادی

    دنیای اقتصاد: بانک جهانی به تازگی گزارش خود را با عنوان چشم‌انداز اقتصاد جهانی منتشر کرده است. طبق این گزارش، پیش‌بینی این نهاد از رشد اقتصادی ایران در سال۱۴۰۳ با نیم واحد درصد کاهش برابر با ۳.۲درصد اعلام شده است. همزمان با انتشار آمارهای رشد اقتصادی سال۱۴۰۲ «دنیای‌اقتصاد» به بررسی این آمارها در یک گزارش پرداخت. آمارها حاکی از آن است که رشد اقتصادی کشور در سال۱۴۰۲ برابر با ۵.۷درصد بوده که حدود نیمی از این رشد به بخش نفت و گاز مربوط است. در چنین شرایطی و با توجه به محدودیت سقف صادرات و تولید نفت ایران به نظر می‌رسد این وضعیت رشد هشدارآمیز است. به گفته اقتصاددانان، برای تحقق رشد اقتصادی ۸درصدی متناسب با برنامه هفتم توسعه، کشور نیازمند سطح بالایی از رشد سرمایه‌گذاری است. با این حال آمارها حاکی از فاصله زیاد رشد سرمایه‌گذاری با این میزان و چشم‌انداز پر ابهام رشد اقتصادی کشور در سال‌های آینده است.
  • ترمیم شکاف دلار آزاد و مبادله‌ای

    دنیای اقتصاد-ميکائيل زين‌الدين: به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی در حال تلاش برای نزدیک کردن نرخ‌های رسمی و غیررسمی به یکدیگر است. در حالی که دلار بازار آزاد پس از اتمام روز‌های نوسانی انتهای فروردین با سقوط به کریدور ۵۷ تا ۶۰ هزار تومانی، بازه نوسان خود در این محدوده را کوچک و کوچک‌تر می‌کند، نرخ دلار رسمی در روندی آهسته و پیوسته درحال رشد است.
  • کاهش ارتفاع رشد اقتصادی ایران

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین‏ الملل: بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش «چشم‌انداز اقتصاد جهانی» پیش‌بینی خود را از رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال۱۴۰۳ با ۰.۵واحد درصد کاهش نسبت به گزارش ماه ژانویه ۳.۲درصد اعلام کرد.براساس گزارش این نهاد بین‌المللی، رشد اقتصادی ایران در سال جاری نسبت به سال۱۴۰۲ به میزان ۱.۸واحد درصد کاهش خواهد یافت. همچنین انتظار می‌رود افت تولید ناخالص داخلی کشور در سال۱۴۰۴ نیز ادامه یابد و نرخ رشد اقتصادی به ۲.۷درصد تنزل پیدا کند.
  • پالس مثبت به بازارهای جهانی

    دنیای اقتصاد-گروه پول و ارز: به گفته اداره آمار کار ایالات‌متحده، تورم نقطه‌به‌نقطه در این کشور از برآوردها کاهشی‌تر شد و از ۳.۴ درصد در ماه آوریل به ۳.۳ درصد در ماه مه رسید. به دنبال آن، تورم هسته (بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) نیز به روند نزولی خود ادامه داد و با افت ۰.۲ واحد درصدی در پله ۳.۴ درصدی ایستاد. با کاهش تورم و کاهش نااطمینانی‌ها از بازگشت آن به سطوح سابق، یکه‌تازی طلای جهانی آغاز شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر