شماره روزنامه ۶۰۴۴
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۲۹ دنیای اقتصاد

اخبار بازار پول و ارز - روزنامه شماره ۶۰۲۹

  • رفت و برگشت سکه در کانال ۳۹

    دنیای اقتصاد: افت چشمگیر نرخ اونس جهانی طلا عامل حضور نرخ سکه در کانال ۳۹ میلیون تومانی شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت طلای جهانی در بازار روز‌های اخیر نوسانات کاهشی قابل توجهی را تجربه کرده و از کانال ۲ هزار و ۳۰۰ دلار به یک کریدور پایین‌تر یعنی بازه ۲ هزار و ۲۰۰ دلاری سقوط کرده است؛ هرچند ساعت ۱۹دیروز به وقت تهران به کانال ۲۳۰۰دلاری بازگشت.
  • جهانی شدن بحران بازنشستگی

    دنیای اقتصاد: مقام دوم صندوق بین‌المللی پول از ایالات متحده خواسته است که کسری بودجه فزاینده خود را کاهش دهد. گیتا گوپینات، معاون اول مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه با فایننشال‌تایمز گفت که زمان آن فرا رسیده است تا اقتصادهای پیشرفته «در یکپارچگی مالی سرمایه‌گذاری کنند» و به نحوه برنامه‌ریزی خود برای بازگرداندن بار بدهی به سطح قبل از همه‌گیری بپردازند. او همچنین یادآور شد بحران بازنشستگی و هزینه‌های درمانی سالمندان بحرانی جهانی است و چاره‌ای جز اصلاحات در مقابل این بحران‌ها وجود ندارد.
  • موانع رشد فلز زرد

    دنیای اقتصاد: طلای جهانی روند معاملاتی روز گذشته را تحت تاثیر یکه‌تازی شاخص ارزی در محدوده قرمز و زیر کانال ۲۳۰۰ دلاری آغاز کرد. زمان برای برنامه‌ریزی طرح‌های جدید جرمی پاول و در پی آن تقویت شاخص دلار، کاهش میل بانک خلق چین برای ذخایر طلا و مقاومت صنعت طلا در خصوص حفظ رشد تولیدات خود در سال جاری از جمله دست‌انداز‌های قیمتی فلز زرد به شمار می‌روند.
  • اصلاحات اقتصادی، نخبگان و پوپولیسم

    مجتبی قاسمی/استادیار حقوق و اقتصاد، دانشگاه شهید بهشتی
    بخش‌های مهمی از اقتصاد ایران (نظام بازنشستگی، نظام یارانه، نظام بانکی و...) به‌دلیل برخی سیاست‌گذاری‌های نادرست پنج دهه گذشته دچار بحران شده که در ادبیات سیاسی و اقتصادی ایران از آنها به‌عنوان ابرچالش یاد می‌شود؛ ابرچالش‌هایی که درصورت ادامه وضعیت کنونی مشخص نیست چه آینده‌ای در انتظارشان خواهد بود. به این ترتیب، اصلاحات در این بخش‌ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. به‌رغم این ضرورت، تاکنون اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است و به نظر می‌رسد بازار سیاست در ایران نیز کارآیی کافی برای حل این مسائل مهم را ندارد.
  • تداوم روند کاهش تولید ناخالص داخلی عربستان

    فارس: در سایه کاهش تولید نفت عربستان سعودی روند کاهش تولید ناخالص داخلی این کشور مافوق پیش‌‌‌بینی‌‌‌های صندوق بین‌المللی پول ادامه دارد. داده‌های اداره کل آمار عربستان سعودی روز یکشنبه نشان داد که تولید ناخالص داخلی واقعی عربستان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ در مقایسه با سه ماهه مشابه سال ۲۰۲۳ شاهد کاهش ۱.۷ درصدی بوده است که تحت تاثیر کاهش ۲.۱۱ درصدی فعالیت‌‌‌های نفتی قرار گرفته است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر