شماره روزنامه ۶۰۴۴
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۲۰ دنیای اقتصاد

اخبار بازار پول و ارز - روزنامه شماره ۶۰۲۰

  • عوامل تغییر فاز بازار ارز

    روند نرخ شاخص‌های ارزی در بازار دو روز گذشته افزایشی شده است. این در حالی است که از روز‌های انتهای فروردین ماه روند کلی بازار ارز و طلا کاهشی بوده است. به عقیده برخی از کارشناسان، بازار‌های ارز و طلا با کف قیمتی خود دیدار کرده و اکنون نرخ‌ها در حال تعدیل است. در این میان بازگشایی بازار طلا و بازگشت خریداران به این بازار را نیز می‌توان به عنوان یک عامل افزایشی در نرخ ارز و طلای روز‌های اخیر معرفی کرد. اما در سمت سیاسی بازار به‌نظر می‌رسد به غیر از نزدیکی نشست شورای حکام، ریسک سیاسی دیگری در بازار وجود ندارد.
  • روی پنهان سیاست کنترل ترازنامه

    دنیای اقتصاد: در دومین و آخرین روز از سی‌ویکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، صاحب‌نظران و کارشناسان این حوزه در نشست‌های تحلیلی به بررسی سیاست‌های فعلی و برنامه‌های آتی بانک مرکزی در حوزه‌های مختلف پرداختند. بر این اساس، در بخشی از نشست تحلیلی تدوین سیاست‌های پولی متناسب با اهداف برنامه هفتم توسعه، به این نکته پرداخته شد که با توجه به غیرقابل اجتناب بودن پرداخت‌های اعتباری به بخش عمومی، نتیجه ناگزیر سیاست کنترل ترازنامه، کاهش بخش خصوصی از اعتبارات بانکی است. با وجود آنکه سیاست کنترل ترازنامه از معدود سیاست‌هایی است که با موفقیت به انجام رسیده است، این نگرانی وجود دارد که فشارهای مجلس جدید تداوم آن را مختل کند.
  • تاسیس مرکز مبادله ارز و طلای ایران قانونی است

    مرکز مبادله ارز و طلای ایران در اسفندماه ۱۴۰۱ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. بانک‌‌‌مرکزی به عنوان متولی و سیاستگذار نظام پولی و ارزی کشور، به‌‌‌منظور بهبود فرآیند سیاستگذاری، نظارت بهتر و رفع چالش‌‌‌های پولی و ارزی کشور، اقدام به تاسیس و راه‌‌‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران کرد. مرکز مبادله، محلی برای انجام معاملات ارز و طلا و قراردادهایی مبتنی بر آنها تحت نظارت بانک مرکزی است.
  • رالی سیاستی آمریکا و اروپا

    دنياي اقتصاد: پس از اظهارات مقامات بانک مرکزی اروپا در خصوص تغییر جهت سیاست‌های پولی در ماه‌های آینده، صاحب‌نظران اقتصادی و برخی مقامات فدرال رزرو از جمله «نیل کشکاری» نیز ادعاهایی در خصوص مسیر سیاستی آمریکا ارائه کردند که خوشایند بازارهای جهانی نبود. در نتیجه این سخنان به نظر می‌رسد که آغاز سیاست‌های انبساطی در دوران ریاست‌جمهوری پس از بایدن قابل رؤیت خواهد بود.
  • اهمیت استقلال بانک مرکزی در انتخاب ابزار‌های سیاستگذاری پولی

    بانک مرکزی: معاون توسعه مدیریت و منابع بانک مرکزی، هدایت هدفمند اعتبارات بانکی به بخش تولید همزمان با هدف‌گذاری عملیاتی برای کاهش متغیرهای پولی تاثیرگذار بر نرخ تورم را مهم‌ترین اولویت این بانک دانست و گفت: مدیریت اعتبارات و تنظیم جریان نقدینگی کشور برای هدایت تسهیلات و اعتبارات برای توسعه زیرساخت‌های کشور از رویکردهای مهم قانون جدید بانک مرکزی است.
  • سهم تحریم‌ها در فرسودگی ناوگان هوایی کشور

    دنیای‌اقتصاد: روز گذشته سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به این پرسش که تحریم‌ها چه اثری بر فرسودگی ناوگان هوایی کشور دارند، تاکید کرد تلاش دولت همواره بر این بوده که با وجود محدودیت‌ها، دستگاه‌های رسمی با روش‌هایی تحریم‌ها را دور بزنند و نوسازی ناوگان‌های حمل‌ونقلی کشور را در دستور کار قرار دهند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر