شماره روزنامه ۶۰۴۲
|

  • ثمره تعامل با FATF

    دنیای‌اقتصاد: روز جمعه گروه ویژه اقدام مالی که به اختصار به آن FATF گفته می‌شود، ترکیه را از لیست خاکستری خود خارج کرد. لیست خاکستری مربوط به کشورهایی است که به نظارت ویژه این نهاد نیاز دارند. این اقدام برای تقویت برنامه تحول اقتصادی این کشور انجام شده است. ترکیه در سال۲۰۲۱ به‌دلیل نگرانی‌های موجود در زمینه پول‌شویی و تامین مالی تروریسم به لیست خاکستری این نهاد تنزل یافت. در این سال FATF معتقد بود که ترکیه به‌طور کامل معیارهای بین‌المللی مربوط به مبارزه با پول‌شویی را رعایت نمی‌کند.
  • موتور جدید رفاه

    دنیای اقتصاد: در میانه بهار بود که افتتاح یک فروشگاه مجازی مرغ سوخاری در نیویورک توجه زیادی را به خود جلب کرد؛ یکی از شاغلان این رستوران از راه دور و از فیلیپین استخدام شده بود. صاحب رستوران که رستوران قبلی خود را در طول پاندمی کرونا از دست داد، می‌گوید که کارگران از خارج از کشور به تماس‌های تلفنی پاسخ می‌دهند و فیلم‌های دوربین‌های امنیتی را زیر نظر می‌گیرند و این کار را با کسری از هزینه‌های مردم محلی انجام می‌دهند. این موضوع نشان از یک روند جدید در جهان، یعنی صادرات خدمات از کشورهای در حال توسعه دارد. اکونومیست در گزارشی به ابعاد صادرات خدمات در جهان پرداخت.
  • بازار ارز درگیر انتخابات

    دنیای اقتصاد: در روز‌های اخیر اخبار مربوط به دو انتخابات ریاست‌جمهوری سبب افزایش هیجانات بازار ارز غیر رسمی شده است. همزمان شدن انتخابات ریاست‌جمهوری دولت چهاردهم و آغاز رقابت انتخاباتی نامزد‌های ریاست‌جمهوری آمریکا، انتظارات تورمی فعالان بازار را دستخوش تغییر قرار داده است. بر این اساس نرخ دلار آزاد در بازار روز‌های پایانی هفته گذشته وارد کانال ۶۱ هزار تومانی شد.
  • برخورد با بانک‌های متخلف در موضوع ضامن

    بازار: معاون نظارت بانک مرکزی گفت: در حوزه دریافت ضامن برای تسهیلات برخی بانک‌ها بخشنامه‌ها را رعایت نمی‌کنند که برخورد لازم با آنها انجام می‌شود. فرشاد محمدپور درخصوص بحث ضامنان بخشنامه‌های بانک مرکزی قبلا به بانک‌ها ابلاغ شده است. در بحث ضامنان تسهیلات خرد تاکیده شده است که با بیشترین تعامل، همکاری و تسهیل در اعتبارسنجی با مردم این کار انجام شود تا خللی در اخذ تسهیلات برای گیرنده تسهیلات رخ ندهد.
  • آخرین مقاومت خرس‏‏‌های وال‏‏‌استریت

    دنیای اقتصاد: معدود تحلیلگرانی که هنوز در مورد رکود بازار ایالات‌متحده هشدار می‌دهند می‌گویند سرمایه‌‌‌گذاران تفکر متعصبانه‌‌‌ای را پذیرفته‌‌‌اند. هنوز در کوچه‌پس‌کوچه‌های وال‌‌‌استریت تحلیلگرانی وجود دارند که معتقدند کندشدن رشد اقتصادی و همچنین هایپ شدید در خصوص هوش مصنوعی، به زودی بازار سهام را با افت شدید روبه‌رو خواهد کرد.
  • فروش طلای کهنه به نفع مردم ممنوع شد؟

    بازار: فروش طلای دست‌دوم در حالی ممنوع شده است که به گفته نایب رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران، طلاهای دست‌دوم فاقد استاندارد و عیار مشخص بوده و خریداران را با زیان جدی مواجه می‌کند.
  • اقدام بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی نروژ علیه صهیونیست‌ها

    ایبنا: بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی در نروژ تصمیم گرفت سرمایه‌گذاری‌های خود را از گروه آمریکایی «کاترپیلار» خارج کند. به گزارش المیادین، این در شرایطی است که ارتش اسرائیل از تجهیزات کاترپیلار آمریکایی در جنگ در نوار غزه استفاده می‌کند. بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی نروژ روز چهارشنبه اعلام کرد که به دلیل «احتمال استفاده ارتش اسرائیل از تجهیزات آن» در جنگ با نوار غزه، تصمیم به خروج سرمایه‌گذاری‌های خود از گروه آمریکایی «کاترپیلار» گرفته است. کیران عزیز، رئیس سرمایه‌گذاری صندوق KLB، بیانیه‌ای درباره این تصمیم صادر کرد و در آن گفت که این شرکت «ممکن است در نقض حقوق بشر و نقض قوانین بین‌المللی در نوار غزه و کرانه باختری نقش داشته باشد». عزیز خاطرنشان کرد که کاترپیلار با هدف هموار کردن راه برای ساخت شهرک‌های اسرائیلی، بولدوزر و سایر تجهیزاتی را که برای تخریب منازل و زیرساخت‌های فلسطینی استفاده می‌شد، در اختیار «ارتش» اسرائیل قرار داده است و همچنین خاطرنشان کرد که «ارتش» اسرائیل از آن استفاده می‌کند. شایان ذکر است که این صندوق اوایل ژوئن امسال اعلام کرد که دارای سهام کاترپیلار به ارزش ۶۸.۶ میلیون دلار است که اخیرا آن را فروخته است. این صندوق دارایی‌هایی به ارزش تقریبی ۹۰ میلیارد دلار را مدیریت می‌کند.
  • رونمایی از طرح ملی کارت‌های ضدجعل سکه طلا در استان قم

    بازار: در مراسمی با حضور سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، مسوولان استانی و فعالان بازار سکه و طلا از بسته‌بندی (وکیوم) ضد جعل سکه در قم رونمایی شد. سعید کاویانی سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قم در مراسم رونمایی از این طرح در خصوص مقابله‌ با جعل و کلاهبرداری با استفاده از بسته‌بندی‌های غیر ایمن و سکه‌های تقلبی گفت: حسب دستورات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه در خصوص پیشگیری از جعل و کلاهبرداری و با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دستگاه قضایی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قم طی ماه‌های گذشته و برگزاری جلسات متعدد با اتاق اصناف، اتحادیه طلا و جواهر، پلیس آگاهی، معاونت اقتصادی، اداره کل اطلاعات استان، طرح ملی کارت‌های جعل سکه‌ به صورت تضمینی و با بالاترین ضرایب امنیتی طراحی و تولید شده است. او افزود: پیشگیری از جعل و کلاهبرداری، افزایش امنیت معاملات بازار طلا و سکه، کاهش ورودی پرونده‌های قضایی از دلایل ورود دستگاه قضایی به این حوزه است. سیدمصطفی میره‌ای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر قم نیز در مراسم رونمایی از بسته‌بندی ضد جعل سکه در قم، گفت: این بسته‌بندی ضد جعل دارای ۱۷ قابلیت امنیتی است و سریال آنها کاملا قابل پیگیری است.
  • واکنش دلار به یک ویدئوی قدیمی؟

    دنیای اقتصاد: روند افزایشی بازار ارز تهران متوقف و نرخ ارز کاهشی شد. بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که یک سیگنال قدیمی انتظارات تورمی فعالان بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است. بر این اساس نرخ دلار آزاد با افتی ۵۰۰ تومانی به نیمه نخست کانال ۶۰ هزار تومانی بازگشت.
  • وعده پوپولیستی ترامپ

    دنیای اقتصاد: در حالی که سهم انعام از صورت‌حساب در آمریکا به اوج خود رسیده است، دونالد ترامپ در میان طرفداران خود در ایالت نوادا وعده داد که مالیات بر انعام را حذف می‌کند. با این حال محاسبات نشان می‌دهد که این کار می‌تواند ۱۰میلیارد دلار کسری بودجه به‌وجود بیاورد.
  • جنگ سرد، طلا را داغ می‌کند

    شاید دور از واقعیت نباشد آنچه بین چین، روسیه، ایران و کره‌شمالی علیه ایالات‌متحده و متحدانش درحال وقوع است را جنگ سرد دوم بنامیم. این موضوع می‌تواند موجب شود که عملکرد طلا احتمالا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ بهتر از دیگر فلزات ارزشمند باشد. البته این تنها موضوعی نیست که از رشد قیمت طلا حمایت می‌کند.
  • اروپا ۱.۵میلیارد دلار پول روسیه را به اوکراین می‌دهد

    تسنیم: مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا طی اظهاراتی اعلام کرد که انتقال ۱.۴میلیارد یورو (۱.۵میلیارد دلار) سود دارایی‌های بلوکه‌شده روسیه به اوکراین به‌منظور استفاده برای کمک‌های نظامی به این کشور تصویب شده است. به گزارش راشاتودی، جوزپ بورل، مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای خارجه شورای این اتحادیه اعلام کرد که انتقال سود دارایی‌های بلوکه‌شده روسیه به اوکراین برای کمک‌های نظامی به این کشور تصویب شده است. کشورهای غربی حدود ۳۰۰میلیارد دلار از دارایی‌های دولت روسیه را به‌دلیل درگیری اوکراین بلوکه کرده‌اند که حدود ۲۸۰میلیارد دلار آن در اتحادیه اروپا راکد مانده است. بورل گفت: امروز وزیران درباره یک چارچوب قانونی برای تخصیص سود حاصل از دارایی‌های غیرمنقول روسیه به تسهیلات صلح اروپا به توافق رسیدند. او افزود: سود بادآورده حاصل از دارایی‌های بلوکه‌شده روسیه در اروپا، نه خود دارایی‌ها، به سریع‌ترین شکل ممکن به‌نفع اوکراین استفاده خواهد شد، تا پایان سال یک‌میلیارد یورو در راه است. به‌گفته بورل، این پول برای خرید سیستم‌های دفاع هوایی و مهمات برای اوکراین و همچنین حمایت از صنعت دفاعی این کشور استفاده خواهد شد.
  • تجارت در بازارهای مالی با هوش مصنوعی

    حسین خدابنده/ مدرس بازارهای جهانی
    در دهه‌های اخیر، تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) تحولات عمده‌ای را در بسیاری از صنایع ایجاد کرده است و بازارهای مالی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تجارت با استفاده از هوش مصنوعی به یکی از مهم‌ترین نوآوری‌ها در عرصه مالی تبدیل شده که تاثیرات عمیقی بر نحوه تحلیل بازار، پیش‌بینی قیمت‌ها و انجام معاملات داشته است. این تحول نه تنها به افزایش کارآیی و دقت در معاملات کمک کرده، بلکه فرصت‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاران فراهم آورده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر