Untitled-2 copy

بسیاری معتقدند که نرخ بهره پایین، به عنوان یک اکسیر برای اقتصاد محسوب می‌شود.‌ تقریبا همه نقل‌وانتقالات اقتصادی تحت تاثیر هزینه پایین‌تر وام قرار می‌گیرند. هنگامی که فدرال رزرو نرخ‌های معیار خود را کاهش می‌دهد، باعث می‌شود که دریافت اعتبار برای مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها ارزان‌تر شود. بدهی ارزان‌تر به این معنی است که افراد و شرکت‌ها می‌توانند بیش از پیش برای توسعه کسب‌وکار خود هزینه کنند. همچنین مصرف‌کنندگان می‌توانند قادر به خرید خانه‌های بزرگ‌تر با نرخ وام مسکن پایین‌تر باشند. اما یک تعامل پیچیده و تا حدی غیرقابل پیش‌بینی بین نرخ بهره و دنیای تجارت وجود دارد.

نرخ‌های پایین‌تر اقتصاد را تقویت می‌کند، اما برای شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران آنها، نرخ‌های پایین‌تر همیشه اثرات کاملا مثبت به همراه ندارد. نرخ‌های پایین‌تر برای بازار سهام خوب است. وقتی سرمایه‌گذاران بعد از کاهش نرخ‌های بهره ارزش سهام را اندازه‌گیری می‌کنند، به دلیل یک اصل ارزش‌گذاری رایج به نام تنزیل، به رقم بالاتری دست پیدا می‌کنند. در هنگام تنزیل، جریان‌های نقدی و هزینه‌های آتی شرکت در شرایط نرخ پایین قابلیت پرداخت بیشتری پیدا می‌کنند. اگر اقتصاد در حال تزلزل باشد و فدرال رزرو را مجبور به کاهش سریع نرخ بهره کند، می‌تواند به ضرر بازار سهام باشد. با این حال، اگر کاهش ملایم نرخ‌ها تاثیر معکوسی بر اقتصاد داشته باشد، به احتمال زیاد تاثیرش کمتر از رکود خواهد بود.

اقتصاددانان جی‌پی مورگان هفته گذشته درخواست کردند که فدرال رزرو این هفته نرخ بهره را 0.5واحد درصد کاهش دهد. با این حال، برخی از کارشناسان در مورد انجام یک حرکت چشمگیر از سوی فدرال رزرو شک داشتند. کاهش 0.5 واحد درصدی و ناگهانی نرخ بهره می‌تواند توسط بازار به عنوان سیگنالی برای نگرانی بانک‌های مرکزی در مورد وضعیت اقتصاد ایالات‌متحده تعبیر شود. در واقع، کاهش 0.5واحد درصدی نرخ بهره به معنای نگرانی بیشتر فدرال رزرو در خصوص شرایط اقتصادی است. این می‌تواند گمانه‌زنی‌ها را در خصوص گسترش رکود در بازارهای جهانی بیشتر کند.

کاهش سرعت در بازار کار ایالات‌متحده که در دو گزارش شغلی ماهانه گذشته مشهود است، به کاهش نرخ بهره در این هفته کمک می‌کند. این آمارها بسیار ضعیف‌تر از حد انتظار بود. به علاوه، آمار مربوط به خرید خرده‌فروشی در آمریکا که دیروز منتشر شد، نشان‌دهنده کاهش در مصرف خرده‌فروشی بود. این رقم که در ماه ژوئیه به میزان 1.1 درصد افزایش داشت، باعث دلگرمی فعالان بازار شد. با این حال خرید خرده‌فروشی در ماه اوت تنها 0.1 درصد رشد داشته است. این می‌تواند سران فدرال رزرو را برای کاهش بیشتر نرخ بهره تحریک کند. نرخ بهره جدید ایالات‌متحده، امروز، ساعت 21:30 به وقت تهران اعلام خواهد شد.