تهران و مسکو سیستم مبادلات مالی جایگزین به جای سوئیفت پیشنهاد کردند و تقریبا به توافق خوبی در این زمینه رسیده‌‌ایم. استفاده از کارت بانکی میر-که در زبان روسی هم به معنای «صلح» و هم «جهان» است- در سال۲۰۱۴ و با «ایجاد سیستم پرداخت کارت ملی» در روسیه آغاز شد. طبق گزارش‌های رسانه‌های روسی، میر می‌تواند جایگزین ویزا و مسترکارت شوند و تاکنون چندین کشور به میر پیوستند و ‌‌طبق گفته معاون وزیر امور خارجه به زودی میر در ایران راه‌‌اندازی می‌شود.‌‌‌‌

«قربان اسکندری» مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد درباره راه‌‌اندازی سامانه پرداخت و سیستم مالی «میر» در ایران اظهار کرد: طرف روسی با بانک مرکزی وارد مذاکرات برای پیوستن ایران به سامانه «میر» و راه‌‌اندازی این سیستم مالی در کشورمان شده‌‌‌‌اند. در صورت پیوستن ایران به این سامانه در مرحله اول تبادلات مالی از کانال میر با کشور روسیه انجام می‌‌شود؛ مگر اینکه در مذاکرات بین بانک مرکزی با طرف روسی، امکان ارتباط مالی با کشورهای دیگر عضو میر هم مطرح شود؛ اما فعلا مبادله با کشور روسیه از طریق سامانه میر در حال مذاکره است. او در پاسخ به این سوال که کدام بانک‌‌های ایرانی به میر دسترسی پیدا خواهند کرد، گفت: درصورتی‌که بانک مرکزی مقدمات دسترسی به سامانه میر را آماده کند، بانک‌‌‌‌هایی که بخواهند مجهز به میر شود، باید مجوز دسترسی به میر را از بانک مرکزی دریافت کنند و بانک مرکزی این اجازه را به بانک‌‌های متقاضی بدهند. مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد ادامه داد: مذاکرات بین بانک مرکزی و طرف روسی در حال انجام است و با عضویت در این سامانه خدمات دریافت، پرداخت و خرید بین ایران و روسیه را می‌‌توان با کارت میر انجام داد و رویه تبادلات مالی بین دو کشور آسان‌‌تر خواهد شد.

اسکندری با اشاره به تبادلات مالی بین دو کشور از کانال میر افزود: میزان تبادلات به این بستگی دارد که برای چه سقفی مذاکرات انجام شود؛ اما با راه‌‌اندازی سامانه میر تبادلات بانکی دو کشور راحت‌‌تر می‌‌شود. این مقام مسوول تاکید کرد: تجار، فعالان اقتصادی و بازرگانان می‌‌توانند کارت میر را داشته باشند و این ابزار باعث تسهیل مبادلات مالی می‌‌شود؛ به ویژه اینکه سامانه روبل و ریال در بازار متشکل ارزی هم ایجاد شده است و مجموعه این عوامل می‌‌تواند باعث سهولت مبادلات مالی بین دو کشور شود. مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد با بیان اینکه کشورهایی از جمله امارات و آذربایجان و... به سامانه میر پیوستند، اظهار کرد: ایران در مرحله اول می‌‌تواند تبادلات مالی خود را با روسیه از طریق میر انجام دهد در مراحل دیگر امکان تبادلات مالی با سایر کشورها وجود دارد. اسکندری با تاکید بر اینکه زیرساخت‌‌های فنی برای دسترسی به سامانه میر در ایران وجود دارد، گفت: چند ماه پس از انجام مذاکرات و موافقت دو طرف، ایران می‌‌تواند به سامانه میر متصل شود.