آینده تجارت ایران با رمزارزها

علاوه بر این، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در صحبت‌های خود به نکات دیگری اشاره کرد. مورد اول اینکه درخصوص مدل جدید رمزارزها باید به ابعاد نظارتی، فناوری، حقوقی و قانونی و فقهی، اقتصادی و ارزی توجه‌ ویژه شود. این در حالی است که مدل‌های موجود کمبود و مشکل دارند و کارآیی لازم را ندارند. دوم اینکه او درخصوص پارامترهای موثر بر رمزارزها بیان کرد که ۲عامل میزان اقبال مردم به رمزارزها و میزان اقبال حاکمیت به رمزارزها از جمله این موارد هستند و براساس این دو پارامتر، فضای بازی رمزارزها در ۴ محور تشریح شد. سوم اینکه این مقام بانکی از صاحب‌نظران حوزه ارزهای دیجیتال درخواست کرد که نگاه مثبت و منفی متعصبانه به حوزه رمزارزها را کنار بگذارند و براساس هرکدام از این ابزارها که قبول دارند، تلاش کنند سناریوهای محتمل حوزه را استخراج کنند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ درنهایت اینکه محرمیان در بخش پایانی صحبت‌های خود از اجرایی شدن فاز آزمایشی رمز پول بانک مرکزی جمهوری اسلامی به‌عنوان رمز ریال در آینده نزدیک خبر داد. به گفته او، استفاده رمزریال برای عموم مردم خواهد بود و کارکرد آن مانند اسکناس است؛ اما در فضای دیجیتال منتشر خواهد شد. به باور او دنیای رمزارزها در حرکت به سمت تمرکززدایی در نقطه‌ای به تعادل خواهد رسید که این نقطه می‌تواند رمزپول‌های بانک مرکزی باشد.

۴ سناریو در برخورد با رمزارزها

هفتمین همایش مالی اسلامی با محوریت «رمزارزها، تجربه جهانی، رویکرد اسلامی»، روز دوشنبه ۲۷دی ۱۴۰۰ در محل بانک مرکزی برگزار شد. به گزارش «ایبنا» مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی روز گذشته در هفتمین همایش مالی اسلامی بیان کرد که درخصوص مدل جدید رمز ارزها باید به ابعاد نظارتی، فناوری، حقوقی و قانونی و فقهی، اقتصادی و ارزی توجه‌ ویژه داشته باشیم. او در این خصوص افزود: رمز ارز، موضوعی بین‌پدیده‌ای است. بنابراین یا باید با مدل‌سازی جدید یا مدل های موجود در دنیا تلاش کنیم تا رمزارز را توصیف کنیم. این در حالی است که مدل‌های موجود کمبود و مشکل دارند و کارآیی لازم را ندارند.

محرمیان تصریح کرد: سال۹۸ با ابلاغ مصوبه‌ای از سوی مرکز ملی فضای مجازی پروژه‌ای را آغاز کردیم که بررسی آینده‌پژوهی رمزارز با استفاده از ابزارهای سناریونگاری بود. این ابزار برای موضوعاتی استفاده می‌شود که از آینده محتمل دقیق آن موضوع شناختی نداریم. در این سناریونگاری اصل بر این است که بتوانیم پارامترهایی را انتخاب کنیم که کنترل پذیر توسط ما نیستند؛ اما درعین حال در آن موضوع بسیار مهم‌ هستند. درنهایت دو پارامتر را برای این موضوع استخراج کردیم؛ نخست میزان اقبال مردم به رمزارزها و پارامتر دوم میزان اقبال حاکمیت به رمزارزها. براساس این دو پارامتر، فضای بازی را به ۴قسمت آب، باد، خاک و آتش تقسیم کردیم. در سناریوی آب مردم اقبال بسیاری نسبت به این حوزه دارند و حاکمیت‌ها نیز آن را پذیرفته‌اند و به آن اقبال دارند. در سناریوی آتش مردم اقبال دارند؛ اما حاکمیت‌ها اقبالی به آن ندارند و حتی با موارد سلبی با آن برخورد می‌کنند. در سناریوی سوم یعنی باد، نه مردم و نه حاکمیت اقبالی به رمزارزها ندارند. سناریوی خاک نیز مردم به آن اقبال ندارند؛ اما حاکمیت اقبال زیادی دارد. او در ادامه صحبت‌های خود افزود: توصیفاتی برای این ۴سناریو تعریف کردیم که آنها را به برخی نشانه‌ها مجهز کردیم که چگونه متوجه شویم به کدام یک از سناریوها حرکت می‌کنیم و با مشخص شدن سناریوی مورد نظر، تلاش کردیم وظایف حوزه‌های مختلف حاکمیتی را احصا کنیم که این موضوع به تصویب مرکز ملی فضای مجازی رسید.

دعوت از فعالان بازار

محرمیان در بخش پایانی صحبت‌های خود بیان کرد که از صاحب‌نظران می‌خواهیم نگاه مثبت و منفی متعصبانه به حوزه رمزارزها را کنار بگذارند و براساس هرکدام از این ابزارها که قبول دارند، تلاش کنند سناریوهای محتمل حوزه را استخراج کنند که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر رمزارزها کل دنیا را بگیرد در GDP کشورها چه تاثیری خواهد داشت؟ سبک زندگی مردم چه تغییری می‌کند؟ برای بانک‌ها چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ برای مردم نیازمند جامعه چه برنامه‌ای داریم؟ پاسخ این پرسش‌ها را باید از سوی پژوهشگران حوزه رمزارز پاسخ‌دهی شود. او خاطرنشان کرد: بنده نیز دراین‌باره معتقد هستم باتوجه به آنچه در این‌ روزها در این‌ حوزه شاهد هستیم، به‌نظر من دنیا در حالت تعادلی بین تمرکززدایی و وضعیت فعلی متوقف خواهد شد که این نقطه تعادلی می‌تواند پدیده‌ای مانند رمزپول بانک مرکزی‌هایی ‌باشد که در ایران نیز کارهای خیلی خوبی برای آن انجام شده و مصوبه شورای پول و اعتبار دارد و امیدواریم به‌زودی بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.

استفاده مشروط از رمزارزها در واردات

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در حاشیه این همایش و در پاسخ به سوالی درباره استفاده از رمزارزها در واردات کشور بیان کرد که استفاده از رمزارز تجارت و به‌ویژه در واردات، مصوبه مهرماه سال گذشته هیات وزیران است که آیین‌نامه‌های اجرایی آن در حال تدوین است که به‌زودی اجرایی خواهد شد.او در این خصوص افزود که خوشبختانه با همکاری خوب بانک مرکزی و وزارت صمت، جزئیات این موضوع در حال شکل‌گیری است. هدف این است که فعالان تجاری کشور که می‌خواهند برای واردات از رمزارزهای استخراج شده در داخل کشور استفاده کنند، با کمترین مانع مواجه باشد. این موضوع در کارگروه‌ها در حال بررسی است و بنابراین هنوز زمان اجرای آن مشخص نیست.اجرای آزمایشی رمزپول بانک مرکزی

محرمیان تصریح کرد: رمزارز پدیده‌ای است که مرز شناس نیست؛ اما فرض بر این است که کسی که در خارج از کشور می‌خواهد برای واردات از رمزارزهای استخراج‌شده داخل کشور استفاده کند، منعی ندارد و مصوبه هیات وزیران را هم دارد. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ادامه داد: بانک‌های مرکزی برای حل تناقض بین تمرکززدایی که در ذات رمزارزها است و از طرف دیگر بحث حاکمیت پولی کشورها، راهکار رمز پول ملی کشورهای مختلف را مطرح کردند که بیشتر بانک‌های مرکزی دنیا در حال بررسی این موضوع هستند.

او در قسمت پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد که در بانک مرکزی ایران نیز این‌موضوع از چندسال پیش مد نظر قرارگرفته و امور فنی آن هم انجام شده و خوشبختانه مقررات آن در شورای پول و اعتبار هم به تصویب رسیده است. در نتیجه به‌ زودی شاهد اجرایی شدن فاز آزمایشی رمزپول بانک مرکزی جمهوری اسلامی به‌عنوان «رمزریال» خواهیم بود. استفاده رمزریال برای عموم مردم خواهد بود و کارکرد آن مانند اسکناس است؛ اما در فضای دیجیتال منتشر خواهد شد.

وضعیت ایران در حوزه رمزارزها

یکی دیگر از افرادی که در هفتمین همایش مالی اسلامی سخنرانی کرد، علی عبدالهی، مدیر عامل شرکت ملی انفورماتیک بود. او در این خصوص با اشاره به اهمیت موضوع رمزارزها در اکوسیستم فناوری‌های مالی کشور بیان کرد: مسائل بسیاری درخصوص استفاده چندوجهی از رمزارزها در کشور مطرح است، اما مهم‌ترین موضوع این است که این فضا یک اکوسیستم جدید است؛ به عبارتی رمزارز متعلق به دنیای فناوری‌های نوین، بلاک‌چین و بانکداری بلاک‌چینی است و گره زدن آن به فضای فیزیکی علاوه بر پیچیدگی‌های متعدد، یک خطای شناختی است. عبدالهی در پنل تخصصی «رمزارزها: تجربه جهانی؛ رویکرد اسلامی» با مروری بر وضعیت رمزارزها در سایر کشورهای جهان و تشریح چرخه هایپ گارتنر درخصوص فناوری‌های نوظهور گفت: ما در ایران در مواجهه با فناوری‌های نو مثل رمزارزها متاسفانه در چرخه long Fuse منحنی «هایپ» هستیم.به عبارتی معمولا فناوری‌ها در کشور در ابتدا با شتاب و هیجان زیادی آغاز و پیگیری می‌شوند؛ اما در ادامه، پیشرفت و توسعه آنها به کندی پیش می‌رود؛ به‌طوری‌که بسیار دیرتر از مدل‌های موفق در دنیا با یک شتاب اندک، مسیر توسعه را طی می‌کنند.

آسیب‌شناسی ارزهای دیجیتال

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به آسیب‌شناسی موضوع رمزارزها در کشور پرداخت و تصریح کرد: بخشی‌نگری و عدم رویکرد سیستمی به مقوله رمزارز و همچنین نداشتن یک نقشه راه واحد از جمله مواردی هستند که توسعه رمزارزها را در کشور با کندی مواجه ساخته است. او با تاکید بر اهمیت تعیین تکلیف موضوعات اساسی در حوزه رمزارزها از جمله تبیین مسائل فقهی و حقوقی در این زمینه افزود: اگر می‌خواهیم رشد و توسعه فناوری رمزارز در کشور سرعت پیدا کند، علاوه بر تعیین تکلیف ابعاد اسلامی، فقهی و حقوقی باید مسائلی از قبیل پذیرش و توسعه کاربردهای این فناوری از سوی کاربر، اتخاذ رویکرد سیستمی به موضوع رمزارز، در پیش گرفتن رویکردهای نو در حوزه رگولاتوری، سرمایه‌گذاری بر آموزش و توسعه رمز ارز ملی را با عزم جدی پیگیری کنیم و زنجیره ارزش افزوده را در این تحول، به‌طور کامل مورد نظر قرار دهیم. عبدالهی در پایان اضافه کرد: توسعه رمزارز ملی که در حال حاضر از سوی بانک مرکزی پیگیری می‌شود، قطعا گام مهمی در مسیر توسعه و گسترش استفاده از فناوری‌های نو در اکوسیستم مالی کشور است که نویدبخش آینده روشنی در حوزه رمزارزها است.