اثر «ایلان ماسک» در بازار رمز ارزها

از اوایل سال ۲۰۲۱، ایلان ماسک بخشی از جو روانی بازار رمزارزها را تحت کنترل خود درآورد. یک توییت ساده از سوی ایلان ماسک که ثروتمندترین فرد جهان شناخته می‌شود، موجب می‌شد قیمت دوج‌کوین تا ۵۰ درصد رشد را تجربه کند و بسیاری بر این باور بودند که قیمت بیت‌کوین نیز تحت تاثیر تصمیمات وی باشد.  البته ماسک تنها کسی نیست که ثابت کرده حرف وی موجب بالا و پایین شدن قیمت یک رمزارز می‌شود، طیف گسترده‌ای از شت‌کوین‌های دسته میم‌کوین‌ها تا NFTهای مختلف ثابت کرده‌اند که تحت تاثیر حرف‌های افراد مختلف و سلبریتی‌های حوزه‌های مختلف هستند.  اندازه‌گیری تاثیر اتفاقات خارج از بازار اغلب کار سخت و دشواری و نیازمند مطالعه و بررسی دقیق است؛ اما تاثیری که ایلان ماسک روی بازار رمزارزها داشته کاملا مشهود است و نیاز به بررسی زیادی نیست. در کنار ایلان ماسک، میلیاردرها و سلبریتی‌های دیگری مانند مارک‌ کوبان نیز تلاش‌ کرده‌اند تا بر قیمت دوج‌کوین موثر بوده و باعث رشد شدید آن شوند، اما هیچ‌کدام به اندازه آقای ماسک موفق نبوده‌اند.

  سه توییت موثر

ایلان ماسک سه توییت بسیار موثر داشته که توانسته قیمت دوج‌کوین را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد. توییت اول در ۴ فوریه بود که در آن وی به عشقش به دوج‌کوین اشاره کرده بود. این توییت قیمت این رمزارز را در طی یک ساعت ۱۰ درصد و طی یک روز حدود ۵۰ درصد افزایش داد.

دومین توییت موثر وی زمانی بود که اعلام کرد هم اکنون مشتریان تسلا می‌توانند به کمک بیت‌کوین، محصولات این کمپانی را خریداری کنند. این موضوع باعث شد قیمت بیت‌کوین طی یک ماه با شیب بسیار زیادی تا ۶۵ هزار دلار رشد کند.  سومین توییت موثر وی نیز در ۱۴ دسامبر (روز سه‌شنبه) بود که موجب شد قیمت دوج‌کوین طی دو ساعت ۴۳ درصد رشد را تجربه کند.  این‌ها تنها قسمت کوچکی از توییت‌های موثر وی بود. او به کمک شبکه‌های اجتماعی نقش موثری در تغییر رفتار معامله‌گران ایجاد کرد. برای مثال افشای خرید بیت‌کوین توسط تسلا توانست قیمت را از ۳۸ هزار به ۴۶ هزار دلار در یک روز برساند و پذیرش بیت‌کوین به عنوان ابزار پرداخت در تسلا حجم معاملات بیت‌کوین در یک‌ روز را تا یک تریلیون دلار بالا برد. از طرف دیگر نیز فروش بخشی از دارایی‌های بیت‌کوینی تسلا و لغو پذیرش بیت‌کوین به عنوان ابزار پرداخت موجب شد قیمت از ۵۶ هزار تا ۴۹ هزار دلار افت کند.  تاثیر توییت‌های ایلان ماسک با گذشت زمان محو خواهد شد. برای مثال گرچه روز سه‌شنبه قیمت دوج‌کوین از ۱۵ سنت تا ۲۲ سنت رشد کرد، ولی روز چهارشنبه قیمت دوج‌کوین به ۱۷ سنت بازگشت. با توجه به شرایط بازار، باید امیدوار بود که در آینده تکامل بیشتری حاصل شود و رفتار معامله‌گران کمتر تحت تاثیر جو سلبریتی‌های مختلف قرار گیرد.