آینده خدمات مالی غیرمتمرکز

دیفای، ورق دیگری از بلاک‌چین: پس از تکمیل هوش مالی جوامع انسانی، روابط مالی زیادی به وجود آمد که این روابط مالی در نهایت سازمان‌های مالی مختلف مانند بانک‌ها، بیمه‌ها و... را به وجود آورد. سال‌ها است که جوامع بر مبنای روابط سنتی اداره می‌شوند، اما اکنون زمان آن است تا چارچوب‌های سنتی شکسته شده و روابط مالی وارد لایه دیگری از نوآوری انسان‌ها شود.  در اینجا بلاک‌چین به کمک جوامع انسانی آمده تا بتواند روابط مالی خود را سریع‌تر و شفاف‌تر از گذشته شکل دهند. سرعت، امنیت و شفافیت از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی هستند که به کمک بلاک‌چین در روابط مالی ایجاد شده و به رشد این حوزه کمک می‌کنند. به کمک شفافیت از اقدامات مجرمانه مانند پول‌شویی جلوگیری خواهد شد. به کمک امنیت می‌توان حجم زیادی از سرمایه‌ را مدیریت کرد و به کمک سرعت می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن از ابزارهای مالی استفاده کرد. اما در حال حاضر چه خدماتی بر بستر بلاک‌چین ارائه می‌شود.

ابزار سپرده‌گذاری و بدهی: در حوزه دیفای، پلت‌فرم‌هایی وجود دارند که خدمات سپرده‌گذاری و بدهی را به شما ارائه می‌کنند. با سپرده‌گذاری در این پلت‌فرم‌ها می‌توان سودی براساس نوع سرویس مشخص شده دریافت کرد. در اینجا سپرده مستقیما به دست فردی که تقاضای وام گرفتن از این پلت‌فرم را دارد خواهد رسید که در ازای درخواست خود نیز وثیقه‌ای به شکل رمزارز در اختیار این پلت‌فرم قرار داده است. به عبارت دیگر کنترل کامل دارایی‌های شما در اختیار خودتان است، شیوه خرج شدن آن را می‌توانید خودتان مشخص کنید و هر زمان که بخواهید می‌توانید دارایی‌ خود را برداشت کنید. در اینجا به علت وجود وثیقه صحیح و شفافیت در انتقال دارایی‌ها دیگر نگرانی‌هایی مانند ورشکستگی پلت‌فرم یا پرداخت سود دیگران از محل پایه‌پولی و سیاست‌های تورم‌زای بانک‌ها وجود نخواهد داشت.  در این پلت‌فرم‌ها، بخشی از سود سپرده‌گذاران مستقیما از وام‌گیرنده و بخش دیگر از طریق کارمزدهای پرداخت شده تامین خواهد شد. همچنین به علت وجود سرویس‌های مختلف، طیف گسترده‌ای از سود سپرده وجود خواهد داشت که افراد بر اساس دارایی و توان تحمل ریسک خود می‌توانند اقدام به سپرده‌گذاری کنند.  بر اساس داده‌های شبکه بلاک‌چین، با وجود اینکه در هفته‌های اخیر بازار نزولی بوده و معامله‌گران با افت قیمت مواجه شدند، حجم دارایی‌های موجود در این دسته از پلت‌فرم‌ها تغییری نداشته است.  

صرافی‌های غیر متمرکز: صرافی‌های متمرکز با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند. یکی از اصلی‌ترین خطرات این صرافی‌ها، دستکاری قیمت توسط صاحبان صرافی‌هاست که فعالان این صرافی‌ها را تهدید می‌کند. اما در صرافی‌های غیر‌متمرکز معاملات به این گونه نیست. در صرافی‌های غیر متمرکز قیمت هر جفت ارز بر اساس نسبت دارایی‌های موجود در استخر آن جفت ارزها تعیین می‌شود در نتیجه مکانیزم تعیین قیمت کاملا براساس عرضه و تقاضا در بازار بوده و صاحبان صرافی‌ها در تعیین قیمت نمی‌توانند اثرگذار باشند. از طرف دیگر به علت انجام معاملات بر بستر شبکه بلاک‌چین امنیت صرافی‌ها در برابر هک شدن بسیار بالا بوده است. این درحالی است که همین اواخر طی یک حمله سایبری به صرافی متمرکز بیت‌مارت، حدود ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های این صرافی به سرقت رفت.