احیای بخش خصوصی

بهبود اقتصاد آمریکا با مانع روبه‌رو شده است. براساس گزارش وزارت کار ایالات‌متحده که در روز جمعه منتشر شد، کارفرمایان آمریکایی در ماه سپتامبر تنها ۱۹۴ هزار شغل جدید ایجاد کردند. این دومین ماه متوالی است که در آن اقتصاد ایالات‌متحده مشاغل بسیار کمتری از آنچه انتظار می‌رفت، اضافه کرد. رشد اشتغال در ماه آگوست نیز برخلاف پیش‌بینی‌ها شامل تنها ۲۳۵ هزار شغل جدید بود. اما با تعدیل داده‌های این ماه در آخرین گزارش، ۱۳۱ هزار شغل جدید به آمار ماه آگوست اضافه شد که البته باز هم با پیش‌بینی بیش از یک میلیونی از اشتغال فاصله زیادی دارد. این یکی از علائم نگران‌کننده از اختلال پاندمی کرونا در اقتصاد است. نرخ بیکاری نیز در ماه سپتامبر به ۸/ ۴ درصد کاهش یافته است، در حالی که این رقم در ماه آگوست ۲/ ۵ درصد بود. این در حالی است که میزان مشارکت نیروی کار - درصدی از جمعیت آمریکا که یا مشغول به کار هستند یا به‌طور فعال به دنبال کار هستند – از ۷/ ۶۱ درصد در ماه آگوست به ۶/ ۶۱ درصد در ماه سپتامبر رسیده است. نسبت اشتغال به جمعیت که تعداد افراد شاغل را در برابر کل جمعیت در سن کار اندازه‌گیری می‌کند، از ۵/ ۵۸ درصد در ماه آگوست به ۷/ ۵۸ درصد رسید. با این تفاسیر میزان جمعیت بیکار در آمریکا در ماه سپتامبر به ۷/ ۷ میلیون نفر رسید.

این ترکیب داده‌ها ممکن است جدول زمانی فدرال رزرو را به هم بزند. پس از اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که بانک مرکزی به دنبال فرصتی برای آغاز کاهش خرید ۱۲۰ میلیارد دلاری اوراق قرضه است و این منوط به نزدیک شدن اقتصاد به اشتغال کامل است، این گزارش موجب شد پیش‌بینی‌های بانک مرکزی آمریکا از واقعیت دور شوند. اما برایان کولتون، اقتصاددان ارشد فیچ‌ریتینگ در این باره گفت: به طور کلی، به نظر می‌رسد این گزارش به اندازه کافی «مناسب» باشد تا به فدرال رزرو اجازه دهد در ماه نوامبر روند توقف حمایت‌های خود را آغاز کند.

با نگاهی دقیق‌تر به گزارش اشتغال وزارت کار، برداشت می‌شود که سهم اعظم اشتغال‌زایی در ماه سپتامبر بر دوش بنگاه‌های خصوصی بوده است. براساس این گزارش بنگاه‌های خصوصی در صنایع مختلف در حال بازیابی خود هستند و در ماه گذشته ۳۱۷ هزار نیروی کار جدید استخدام کردند. این در حالی است که نیروی کار شاغل در خدمات دولتی با افتی ۱۲۳ هزار نفری همراه بوده است. در میان گروه‌های مختلف نیز نرخ بیکاری سیاهان بیشترین کاهش را ثبت کرده است. بیکاری در قشر سیاه‌پوست جامعه آمریکا از ۸/ ۸ درصد در ماه آگوست به ۹/ ۷ درصد در ماه سپتامبر رسیده است و بعد از آن بیشترین کاهش نرخ بیکاری در میان زنان بالای ۲۰ سال سفیدپوست بوده است. از طرفی اما نرخ بیکاری نیروی کار ۱۶ تا ۱۹ ساله سفیدپوست طی دو ماه گذشته از ۵/ ۹ درصد به ۶/ ۱۰ درصد رسیده است.

با این حال طلا در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در واکنش به گزارش وزارت کار تنها طی چند ساعت نوسانی ۲۰ دلاری را تجربه کرد و تا هزار و ۷۸۰ دلار پیشروی کرد، اما در ادامه با برگشت به قیمت قبلی خود در زیر کانال هزار و ۷۶۰ دلاری آرام گرفت.