معاون اول رئیس‌جمهور از برخی گشایش‌ها در پول‌های بلوکه شده ایران در جریان گفت‌وگوی رئیسی با همتایان خارجی خبر داد و گفت این گشایش‌ها در جریان گفت‌وگوهای رئیس‌جمهور با روسای برخی کشورها انجا‌م ‌شده است. این اظهارنظر مانع از افزایش قیمت دلار نشد، ولی توانست سد راه بازیگران ارزی برای فتح کانال ۲۸ هزار تومانی شود. در ادامه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری نیز با تایید اظهارات معاون اول اعلام کرد در مساله تامین ارز اقداماتی در حال انجام است و گشایش‌هایی نیز در این بازار در حال به وجود آمدن است. در بازار نیز زمزمه‌هایی از توافقی سیاسی و احیای برجام به گوش می‌رسید که این می‌تواند بر روند بازار طی هفته‌های آتی اثرگذار باشد. ساعت ۳ بعدازظهر دیروز دلار در محدوده ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت که ۲۵۰ تومان بیشتر از روز سه‌شنبه بود. به گفته فعالان، افزایش قیمت دلار به دلیل رشد تقاضای حواله‌ای و تقاضای احتیاطی رخ داد. در واقع از یکسو نرخ حواله درهم در بازار دبی توانست به پیشروی خود ادامه دهد و به بالای محدوده ۷ هزار و ۶۰۰ تومان برود. از سوی دیگر، میزان تقاضای احتیاطی موجود در بازار به دلیل نامشخص بودن تکلیف مذاکرات هسته‌ای و آینده تحریم‌ها زیاد شده بود. در برابر این دو عامل، اظهارات مخبر قرار داشت که تا حدی از قوت نیروهای افزایشی بازار کاست و احتیاط میان آنها را افزایش داد. به گزارش صداوسیما، محمد مخبر با اشاره به نوسانات اخیر بازار ارز در کشور گفت: با توجه به مذاکرات رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با برخی از سران کشور‌ها، گشایش‌هایی که در برخی از ارز‌های بلوکه شده در خارج از کشور صورت می‌گیرد و همچنین با کابینه‌ای که ان‌شاءالله امروز از مجلس شورای اسلامی رای خواهد گرفت و دولت استقرار می‌یابد، اثرات مثبتی را در بازار ارز شاهد خواهیم بود.

  آیا دلار دچار اصلاح خواهد شد؟

برخی از تحلیل‌گران فنی اعتقاد دارند که قیمت دلار در یک ماه اخیر جهش زیادی را تجربه کرده است و نیاز به اصلاح قیمت دارد. به گفته آنها دلار در یک ماه اخیر بیش از ۳‌هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رسانده و طبیعی است که برخی از معامله‌گران تمایل داشته باشند که بخشی از ارزهای خریداری شده خود را برای کسب سود به فروش برسانند. از نگاه این گروه، قبل از اینکه اسکناس آمریکایی وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شود، بازارساز سطح عرضه را باز هم بیشتر خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که دلار وارد کانال جدیدی شود. با این حال، در برابر این گروه دسته‌ای قرار دارند که معتقدند اتفاق معناداری برای تغییر جهت بازار رخ نداده است. این عده عنوان می‌کنند که در ابتدای هفته نیز انتظار اصلاح قیمت دلار وجود داشت و برخی از معامله‌گران عنوان می‌کردند که دلار به دلیل هیجانات ناشی از نا‌امنی‌های افغانستان در دوران تعطیلات کرونا صعودی شده است. با این حال، با وجود باز شدن صرافی‌ها از روز یکشنبه، اسکناس آمریکایی به افزایش قیمت خود ادامه داد و توانست در روز پنجم هفته خود را تا پشت کانال ۲۸ هزار تومانی بالا بکشد.  از نگاه این گروه باید اتفاق معناداری در بازار رخ دهد که جریان انتظاری معامله‌گران دچار تغییر شود. برخی باور دارند در صورتی که گشایش‌هایی برای دسترسی به پول‌های بلوکه شده ایجاد شده باشد، قیمت دلار در مسیر نزول قرار خواهد گرفت. با این حال، بازار از آنجا‌که قبل‌تر توسط مقامات پیشین بارها درباره آزادسازی اخبار بلوکه شده، وعده‌هایی را شنیده بود، این بار در برابر صحبت‌های مخبر بی‌اختیار دچار موج فروش نشد. اگر واقعا طی روزهای آتی اخبار بیشتری از گشا‌یش‌های مالی شنیده شود، طبیعتا بخشی از تقاضای احتیاطی از بازار خارج خواهد شد و بخشی از خریداران پیشین نیز در موقعیت فروش قرار خواهند گرفت.

در این میان برخی از معامله‌گران باور دارند که نوسان‌گیران در آخرین روز هفته سعی خواهند کرد که اسکناس آمریکایی را وارد کانال ۲۸ هزار تومانی کنند. از نگاه آنها صرافی‌های بانکی در روز آخر هفته به طور معمول بعد از ساعت ۲ بعدازظهر فعالیتی ندارند و ممکن است نوسان‌گیران سعی کنند از این فرصت برای بالا بردن قیمت‌ها استفاده کنند. با این حال، عده دیگری در بازار باور دارند که اصلاح قیمت دلار به تدریج از پشت کانال ۲۸ هزار تومانی و در معاملات پشت خطی روز پنج‌شنبه آغاز خواهد شد. از نگاه آنها نوسان‌گیران به دنبال خرید ارز در قیمت‌های پایین‌تر هستند. در روزی که دلار پشت خط ۲۸ هزار تومانی باقی ماند، سکه امامی توانست خود را به بالای مرز ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برساند. دیروز فلز گران‌بهای داخلی ۵۰هزار تومان رشد را به ثبت رساند و در محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۵‌هزار تومان قرار گرفت. رشد سکه در شرایطی صورت گرفت که در بازارهای جهانی، طلا میل بیشتری به کاهش قیمت داشت.