در اولین روز هفته، دلار با یک پرش 800 تومانی به کانال 24 هزار تومانی رفت. روز شنبه، اسکناس آمریکایی 820 تومان رشد قیمت را به ثبت رساند و ساعت 4 بعدازظهر در محدوده 24 هزار و 50 تومانی قرار گرفت.  تحلیل‌های متفاوتی درباره دلایل رشد یکباره قیمت دلار وجود داشت. دسته‌ای باور داشتند، دلار در واکنش به حاشیه‌ها و ابهام‌های پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری راه صعودی را در پیش گرفت. این در حالی بود که عده دیگری به دلایل بنیادی تری چون بالا ماندن رشد نقدینگی تکیه داشتند. تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در سال گذشته بیانگر این است که نرخ رشد نقدینگی در سال گذشته به 6/ 40 درصد رسید که بالاترین نرخ رشد نقدینگی طی ۴۳ سال اخیر است. برخی از فعالان، خبرهای پیرامون مذاکرات هسته‌ای را در رشد قیمت دلار موثر دانستند. از نگاه آنها بازار با توجه به احتمال لغو تحریم‌ها در مسیر کاهشی قرار گرفت، ولی چنین اتفاقی نه تنها رخ نداد که چشم‌انداز مشخصی نیز درباره احیای برجام وجود ندارد. گروهی از فعالان نیز باور دارند، بازار در ماه‌های پیش به دلیل محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، با ضعف تقاضا مواجه بود، ولی در هفته‌های اخیر، کمی تقاضای تجاری در بازار بیشتر شده و همین عامل موجب شده است که بازار از لحاظ بنیادی ظرفیت رشد بیشتری پیدا کند.

نااطمینانی در مورد سکاندار بازار پول

به گفته فعالان، در روزهای اخیر شایعات و اخباری در مورد عزل رئیس کل بانک مرکزی منتشر شد. این خبر مورد توجه معامله گران قرار گرفت و به دنبال آن، بخشی از تقاضای احتیاطی وارد بازار شد. برخی از رسانه‌های خبری عنوان کرده اند که همتی به دلیل اختلافات انتخاباتی با روحانی ممکن است طی روزهای آتی از بانک مرکزی استعفا بدهد یا از نامزدی ریاست‌جمهوری کناره گیری کند.

روز شنبه اقتصاد نیوز گزارش داد که اخبار درون دولت حکایت از آن دارد که رئیس‌جمهور اعتقاد دارد حضور همتی در عرصه انتخابات با مسوولیت‌های حرفه‌ای او تضاد منافع دارد و به همین دلیل این دو مسوولیت قابل جمع نیست.

در حالی که عده‌ای از خبرگزاری‌ها اختلاف همتی و روحانی را ناشی از بحث‌های انتخاباتی دانسته اند، گروه دیگری معتقدند که اختلاف آنها بر سر مساله میزان و اندازه عرضه ارز به بازار بوده است. این گروه عنوان می‌کنند که همتی اقدام به ارزپاشی در بازار نکرده است. به عنوان مثال، اصلاحات نیوز گزارش داده است که با افزایش فشارهای روحانی به همتی برای ارزپاشی دو میلیارد دلاری و تسعیر ۳۷۵هزار میلیارد تومانی ارز و مقاومت همتی، رئیس کل بانک مرکزی در آستانه عزل قرار گرفته است.

اختلاف رئیس‌جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی بر سر هر موضوعی باشد، موجب شده است که جو نااطمینانی نسبت به وضعیت سکاندار پولی شکل بگیرد. معامله گران احتیاطی در چنین فضایی خریدهای خود را بالا برده اند و نوسان گیران سعی می‌کنند، با جوسازی پیرامون این اخبار، فضای بازار را ملتهب‌تر کنند.

از افت هیجانی تا برگشت یکباره دلار

قیمت دلار در اردیبهشت ماه به دلیل خوش‌بینی معامله گران نسبت به مذاکرات وین با سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفت. اسکناس آمریکایی در اردیبهشت ماه تا محدوده 20 هزار و 500 تومانی افت کرد. با این حال، هر چقدر مذاکرات هسته‌ای طولانی‌تر شد، خریداران بیشتری به بازار بازگشتند.

در شرایط کنونی، اخباری در بازار برجسته می‌شود که این احتمال را برجسته می‌کند که مذاکرات تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری به نتیجه نمی‌رسد. این موضوع موجب شده است که خریداران با قدرت بیشتری به بازار بازگردند.

گروهی از فعالان نیز باور دارند، کلیات جدید طرح مجلس در مورد دریافت مالیات از خریداران انواع فعالیت‌های سوداگرانه در انتظارات افزایشی بازار اثر داشته است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرده است، مالیات بر عایدی سرمایه صرفا فردی را هدف قرار می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌های مولد انجام نمی‌دهد و فقط 4 بازار املاک، خودرو، طلا و ارز را هدف قرار می‌دهد. اگر فرد بیش از نیاز مصرفی در این 4 بازار خرید داشته باشد، مالیات بر عایدی سرمایه شامل او می‌شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، طغیانی با بیان اینکه در واقع نام اصلی این طرح مالیات بر سوداگری و دلالی است، افزود: 133 کشور جهان این قانون را مصوب کرده‌اند و نزدیک به 7 تا 8 درصد درآمد مالیاتی خود را از همین محل کسب می‌کنند. با این حال، برخی فعالان باور دارند، دریافت مالیات در شرایطی که نرخ تورم بالاست، تنها منجر به خروج سرمایه و افزایش خرید و فروش‌های زیرزمینی در بازارهای مختلف می‌شود.

افزایش خریدهای فنی در بازار ارز

برخی از فعالان باور داشتند که افزایش خریدهای فنی نقش مهمی در رشد قیمت دلار داشت. تحلیلگران فنی باور داشتند، ماندن دلار بالای حمایت 23 هزار و 300 تومان موجب می‌شود که تقاضای فنی بدون هراس وارد بازار شود. خط 23 هزار تومانی به طور کلی در بازار ارز اهمیت زیادی دارد و به عنوان، خط انتظاری در بازار شناخته می‌شود. به باور تحلیلگران فنی در صورتی که در روزهای آتی دلار بالای محدوده 24 هزار و 200 تومانی تثبیت شود، راه صعودی را ادامه خواهد داد. حمایت اول دلار در شرایط کنونی محدوده 23 هزار و 800 تومانی خواهد بود.

اوج گیری 4 کانالی سکه امامی

در اولین روز هفته، سکه امامی با قدرت از سطح 10 میلیون و 500 هزار تومانی عبور کرد. روز شنبه فلز گرانبهای داخلی 390 هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای 10 میلیون و 700 هزار تومان رسید. سکه پنج‌شنبه گذشته در محدوده 10 میلیون و 310 هزار تومان به کار خود پایان داده بود.  به گفته فعالان، افزایش قیمت دلار یکی از مهم‌ترین عواملی بود که بازیگران بازار سکه را در موقعیت خرید قرار داد.

در کنار این عده‌ای از معامله گران باور داشتند که افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی زمینه ساز تحریک قیمت سکه شد.  به گزارش اقتصاد‌نیوز، هفته گذشته بیشتر سکه بازان رفتار احتیاطی را در پیش گرفته بودند. آنها تصور می‌کردند قیمت دلار ممکن است به یکباره در مسیر نزولی قرار بگیرد. به همین دلیل در خریدهای خود محتاط عمل کردند و این مساله موجب شد که حباب سکه در مقاطعی به منفی ۲ درصد برسد. این حباب با رشد یکباره دلار به سرعت از بین رفت. در صورتی که رشد قیمت دلار ادامه پیدا کند، حتی ممکن است که فلز گرانبهای داخلی بار دیگر حباب مثبت را تجربه کند.

سکه در روزهای آتی مقاومت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را در پیش رو دارد. فلز گرانبهای داخلی برای عبور از مقاومت یاد شده، در درجه اول باید خود را بالای محدوده ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی تثبیت کند. حمایت سکه نیز در مقطع کنونی محدوده ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی خواهد بود. تحلیلگران فنی به معامله‌گران پیشنهاد می‌دهند در صورت موقعیت خرید حد ضرر 10 میلیون و 270 هزار تومان را در نظر داشته باشند.