پایان تضمین خرید  برق  تجدیدپذیر در آلمان

 این سیستم، امنیت مالی و قابلیت پیش‌بینی را برای تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم می‌کند اما در رویکرد جدید، تضمینی برای خرید برق  وجود نخواهد داشت، در عوض دولت فقط یکبار و آن‌هم برای کمک به پوشش هزینه‌های اولیه ساخت نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر از تولیدکنندگان حمایت مالی به‌عمل خواهد آورد، پس از دریافت حمایت سرمایه‌گذاری اولیه، تولیدکنندگان برق باید انرژی تولیدی خود را به قیمت بازار بفروشند و این بدان معناست که آنها باید با نوسانات قیمتی و عدم‌اطمینان بازار، بدون شبکه ایمنی مالی قیمت‌های تضمین شده، مقابله کنند که این مساله ریسک مالی بیشتری را به تولیدکنندگان برق منتقل می‌کند. در ۲۴سال‌گذشته، رژیم یارانه‌‌‌‌‌ای آلمان با تضمین قیمت ۲۰‌ساله برای تولیدکنندگان انرژی خورشیدی، بادی و بیوگاز، تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری را تسهیل کرده و به توسعه گسترده انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کرده‌است. بر مبنای طرح جدید، تولیدکنندگان برق برای پوشش هزینه‌های سرمایه‌گذاری خود صرفا یکبار کمک مالی دریافت خواهند کرد و پس از ساخت نیروگاه، باید برق تولیدی خود را بر اساس قیمت‌های بازار بفروشند و در نتیجه مجبورند با ریسک‌های مالی بیشتری دست‌وپنجه نرم کنند. دولت آلمان قصد دارد وابستگی صنعت به حمایت دولت را کاهش و منابع انرژی تجدیدپذیر را به‌طور کامل در بازار ادغام کند. این تغییر با هدف بلندمدت آلمان برای تامین ۸۰‌درصد نیاز برق خود از منابع تجدیدپذیر تا سال‌۲۰۳۰ همسو است، اگرچه هدف این است که بازار انرژی‌های تجدیدپذیر مستقل شود، نگرانی‌هایی درباره بی‌‌‌‌‌ثباتی بازار و کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری وجود دارد که می‌تواند اهداف توسعه را تحت‌الشعاع قرار دهد.

این تغییر، واکنش‌های مختلفی را به‌دنبال داشته‌است. حزب دموکرات آزاد آلمان(FDP)، مدت‌هاست که به یارانه‌های بلندمدت انتقاد دارد و معتقد است که با تسلط انرژی‌های بادی و خورشیدی، این یارانه‌‌‌‌‌ها غیرضروری می‌شوند.

لوکاس کوهلر، معاون رهبر گروه پارلمانی FDP، این اقدام را «انقلابی واقعی در سیاست انرژی» توصیف کرد. در مقابل، صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر و برخی از شرکای ائتلاف حاکم نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند. سیمون پیتر، رئیس لابی انرژی‌های تجدیدپذیر BEE آلمان، هشدار داد که این تغییر ممکن است منجر به بی‌‌‌‌‌ثباتی بازار و کاهش سرمایه‌گذاری شود و اهداف توسعه را به‌خطر بیندازد.

وزیر اقتصاد؛ رابرت هابک اشاره کرد که دولت مدل‌های مختلفی را برای تغییر یارانه آزمایش خواهد کرد تا اثرات نامطلوب احتمالی را کاهش دهد. سند وزارت دارایی هنوز جدول زمانی دقیقی برای اجرای این اصلاحات مشخص نکرده‌ و برنامه‌‌‌‌‌ریزی و آزمایش‌های ابتدایی در حال انجام است. سیستم یارانه‌‌‌‌‌ای موجود نقشی کلیدی در تبدیل این کشور به یکی از پیشروان انرژی‌های تجدیدپذیر داشته‌است. این سیستم با تضمین قیمت، یک جریان درآمد پایدار و قابل‌پیش‌بینی برای تولیدکنندگان انرژی فراهم کرده و باعث جذب سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه و پیشرفت‌های فناورانه شده‌است. داده‌های اولیه از انجمن تاسیسات BDEW و مرکز تحقیقات انرژی خورشیدی و هیدروژن (ZSW) نشان می‌دهد که انرژی‌های تجدیدپذیر ۵۸‌درصد از مصرف برق آلمان را در نیمه اول سال‌جاری تشکیل داده‌اند. اصلاحات برنامه‌‌‌‌‌ریزی شده بخشی از یک استراتژی گسترده‌‌‌‌‌تر برای تضمین توسعه پایدار انرژی‌های تجدیدپذیر است، درحالی‌که وابستگی به حمایت دولت کاهش می‌‌‌‌‌یابد.