شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۵ دنیای اقتصاد

اخبار بازار دیجیتال - روزنامه شماره ۶۰۷۵

  • رشد درآمد ۸۰ درصد از کسب‌وکارهای جهان با هوش مصنوعی

    دنياي اقتصاد: هر چند در بحبوحه رشد سریع هوش‌مصنوعی هنوز مشخص نیست که چه تعداد از شرکت‌ها هوش مصنوعی مولد را به‌طور کامل در جریان کاری خود به کار گرفته‌اند و این اقدام چقدر بهره‌وری آنها را بهبود بخشیده است، اما بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند که به‌کارگیری هوش مصنوعی تا حد چشمگیری درآمد اغلب کسب‌وکارهای سرتاسر جهان را افزایش داده است.
  • فیلترینگ را فورا رفع کنید

    دنیای اقتصاد-مهسا طاعتی: حلقه فیلترینگ در ایران هر روز تنگ‌‌‌تر از قبل می‌شود؛ تا جایی که دختر رئیس‌‌‌جمهور را از گفتن یک تبریک ساده به زن تاریخ‌‌‌ساز کشورمان در بازی‌‌‌های المپیک محروم می‌کند. این در حالی است که از زمان انتخابات تا شروع ریاست جمهوری دکتر پزشکیان بارقه امیدی هر چند کوچک نسبت به رفع فیلترینگ در دل مردم و فعالان اکوسیستم اقتصاد دیجیتال شکل گرفته است. حتی در روزهای اخیر موج جدیدی از مطالبات بازیگران این حوزه و کنشگران دسترسی آزاد به اینترنت، کارزار جدیدی تحت عنوان «مطالبه رفع فیلترینگ فوری اینترنت از دولت دکتر پزشکیان» را به راه انداخته است. در این شرایط برخی از مدیران کسب‌و‌کارهای دیجیتال با اینکه چشم‌‌‌انتظار رفع فیلترینگ هستند، اما امید چندانی نسبت به این موضوع ندارند و از خطرات تداوم محدودیت‌های اینترنت می‌‌‌گویند.
  • اختصاص اعتبار برای مقابله با تهدیدات و بحران‌های سایبری

    مهر: تصویب‌نامه در خصوص اختصاص اعتبار برای مقابله با تهدیدات و بحران‌های سایبری از طریق ارائه خدمات به صورت الکترونیکی (در قالب دولت الکترونیک) ابلاغ شد. تصویب‌نامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۳.۰۴.۰۳ هیات وزیران در خصوص «اختصاص اعتبار برای مقابله با تهدیدات و بحران‌های سایبری از طریق ارائه خدمات به صورت الکترونیکی (در قالب دولت الکترونیک)، تجهیز و ارتقای توانمندی‌های مرکز داده و توسعه زیرساخت فناوری» ابلاغ شد.
  • پدرخوانده هوش مصنوعی به کمپین مقابله با فجایع این فناوری پیوست

    ایسنا: یوشوا بنجیو که یکی از پدرخوانده‌های هوش مصنوعی به شمار می‌رود، به پروژه‌ای در بریتانیا برای جلوگیری از فجایع هوش مصنوعی پیوسته است. این برنده جایزه تورینگ معتقد است تنها راه تضمین ایمنی هوش مصنوعی، استفاده از نه انسان، بلکه همین فناوری برای بررسی سایر سیستم‌های هوش مصنوعی است. یوشوا بنجیو برنده جایزه تورینگ که یکی از پدرخوانده‌های هوش مصنوعی مدرن به حساب می‌آید، روی پروژه‌ای که توسط دولت بریتانیا برای تعبیه مکانیسم‌های ایمنی در سیستم‌های هوش مصنوعی تعریف شده، پیوسته است.
  • روزنامه گاردین: تلگرام بزرگ‌ترین اپلیکیشن زیرزمینی در دنیاست

    ایسنا: شبکه اجتماعی تلگرام با ۵۵۰ میلیون کاربر متهم شده که بستری برای سازمان‌دهی آشوب در انگلیس فراهم کرده است. روزنامه انگلیسی گاردین در گزارش مفصلی نوشت: «تلگرام با ۵۵۰میلیون کاربر، بزرگ‌ترین اپلیکیشن زیرزمینی در جهان است. به نظر می‌رسد این شرکت که ترکیبی از یک سرویس پیام‌رسانی و شبکه اجتماعی است، جنجال را به بخش اصلی تجارت خود تبدیل کرده است.»
  • پلتفرم بازی محبوب در ترکیه فیلتر شد

    ایسنا: چند روز پس از مسدود شدن دسترسی به اینستاگرام در ترکیه، پلتفرم بازی آنلاین محبوب روبلاکس (Roblox)، به سرنوشت این شبکه اجتماعی آمریکایی دچار شد. یکی از مقامات اداره ارتباطات ترکیه اعلام کرد ممنوعیت روبلاکس در ترکیه در درجه اول به دلیل گزارش‌هایی مبنی بر انتشار محتوای غیراخلاقی در این پلتفرم بود که به عنوان سوءاستفاده از کودکان تلقی می‌شود.
  • کارکنان بخش فناوری از کامالا هریس حمایت کردند

    ایسنا: گروهی متشکل از ۱۲۰۰ نفر از کارکنان فناوری در راستای نشان دادن حمایت گسترده صنعت از دموکرات‌ها در سیلیکون‌ولی، متعهد شدند از نامزدی کامالا هریس برای ریاست‌جمهوری آمریکا حمایت کنند. گروه «تِک فور کامالا» قصد دارد تا از امضاکنندگان نامه حمایت از هریس رونمایی کند. در این نامه هریس یک «مبدع کهن‌الگو» و «قهرمان فناوری» نامیده شده است که برای گسترش دسترسی به آموزش STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی)، ترویج کارآفرینی و کاهش شکاف برابری دیجیتالی تلاش می‌کند.
  • انتقام پلتفرم ایکس از آگهی‌دهندگان قدیمی

    مهر: پلتفرم ایکس از یک اتحادیه جهانی تبلیغاتی و چند شرکت بزرگ ازجمله «مارس» و «سی‌وی‌اس هلث» شکایت و آنها را متهم کرده است که به‌طور غیرقانونی برای بایکوت سایت تبانی کرده‌اند. به گزارش رویترز، در شکایت ذکر شده اقدام شرکت‌های مذکور به از بین رفتن درآمد ایکس منجر شده است. به‌طور دقیق‌تر ایکس در دادگاه فدرال آمریکا علیه فدراسیون جهانی آگهی‌دهندگان، Unilever و شرکت دانمارکی اورستد علاوه بر مارس و سی‌وی‌اس هلث شکایت کرده است.
  • یوتیوب در روسیه قطع شد

    مهر: سرویس‌های نظارت بر اینترنت روسیه از قطعی گسترده وب‌سایت یوتیوب در این کشور خبر داده‌اند. این درحالی است که اخیرا انتقادات مقامات روسیه از این پلتفرم نیز شدت گرفته است. به گزارش رویترز، سرویس نظارت اینترنت روسی اعلام کرد هزاران گزارش قطعی یوتیوب در روسیه دریافت کرده است. کاربران گفته بودند فقط از طریق وی‌پی‌ان به این سرویس دسترسی دارند. گوگل و سازمان ناظر بر ارتباطات روسیه نیز اظهارنظری در این مورد نکرده‌اند. رئیس کمیسیون سیاست اطلاعات پارلمان روسیه به‌طور واضح دلیل کاهش سرعت یوتیوب را ناتوانی گوگل برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت سرویس‌هایش در روسیه مانند سرورهای محلی اعلام کرد.
  • تعامل با بخش خصوصی؛ شرط توسعه اقتصاد دیجیتال

    سومین مراسم گرامیداشت روز فناوری اطلاعات با حضور مسوولان سازمان نصر تهران و فعالان اکوسیستم اقتصاد دیجیتال برگزار شد. در این مراسم صحبت‌‌هایی درباره رفع فیلترینگ در فضای مجازی، تعامل بخش خصوصی و دولت، انتقاد از عدم‌حضور مسوولان دولتی و گزارشی درباره بیست و هفتمین دوره نمایشگاه الکامپ مطرح و ارائه شد.
  • انتشار «نشان» جدید در اپ‌‌استور

    دنیای‌اقتصاد: کاربران iOS سرویس نقشه و مسیریاب نشان حالا می‌توانند نسخه به‌‌روز شده آن را از اپ‌‌استور اپل دریافت کنند و از ویژگی‌‌ها و قابلیت‌‌های تازه آن بهره ببرند. در این نسخه جدید بهبودهایی اعمال شده است که قابلیت‌‌های آن را به نسخه اندرویدی و کامل نشان نزدیک‌‌تر می‌کند. رادار جاده‌‌ای یکی از قابلیت‌‌های پرکاربرد نشان است که پیش از این فقط در نسخه اندروید قابل دسترسی بود و حالا به نسخه جدید iOS آن هم اضافه شده است. این قابلیت با ورود کاربر به جاده، به ‌‌طور خودکار فعال می‌شود و جایگاه پمپ بنزین، مرکز رفاهی، ‌‌ مراکز هلال احمر و… را به او اطلاع می‌دهد. کاربر می‌تواند از طریق رادار جاده‌‌ای، از آب‌‌وهوای شهر بعدی و فاصله‌‌ای که تا آنجا دارد هم باخبر شود.
  • درس عبرتی از یک هک گسترده

    دنیای‌اقتصاد: در عصر دیجیتال امنیت داده به چالش مهمی برای کسب و کارها تبدیل شده است تا جایی که آنها اقدامات متنوعی در این زمینه انجام می‌دهند. با این اوصاف است که مجله فوربس اعلام کرده در سال ۲۰۲۳ اطلاعات شخصی بیش از ۳۵۳ میلیون نفر در سراسر دنیا افشا شده است و تعداد حملات سایبری نسبت به سال ۲۰۲۱، ۷۲‌درصد افزایش داشته است. در سال‌های اخیر این چالش برای کسب و کارهای اینترنتی کشور هم پررنگ‌‌تر شده است. شاید به همین دلیل است که پس از هک شدن اسنپ‌‌فود در زمستان سال گذشته، گروه اسنپ تلاش‌‌های جدی‌‌تری برای ارتقای امنیت سایبری سرویس‌‌های خود انجام داده است؛ تا جایی که طبق اعلام گروه اسنپ، ۲۵ متخصص امنیت سایبری در این مجموعه فعالیت می‌کنند و در کنار ارائه جوایز باگ‌‌بانتی تا ۱۵۰ میلیون تومان، اقدام به برگزاری مسابقات فتح پرچم (CTF) هم کرده‌‌اند که این مسابقات با هدف به چالش کشیدن مهارت‌‌های علاقه‌‌مندان به حوزه امنیت سایبری و کشف رویکردهای نوآورانه برای حل مسائل امنیتی طراحی شده بودند.
  • اعطای تسهیلات ۴ میلیارد تومانی ویژه هوشمندسازی در صنایع بالغ

    مهر: مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی فناوری‌‌های نوظهور دیجیتال از اعطای تسهیلات ۴ میلیارد تومانی ویژه هوشمندسازی در صنایع بالغ خبر داد. به گزارش صندوق نوآوری و شکوفایی، محمد موسی‌‌زاده موسوی با اعلام اینکه یکی از نیازهای اصلی شرکت‌های دانش‌‌بنیان حوزه هوش مصنوعی، توسعه بازار به‌‌ویژه در صنایع بالغ و راهبردی کشور است، حمایت از شرکت‌های حوزه اقتصاد دیجیتال را زمینه‌‌ساز تحول دیجیتال و ارتقای بهره‌‌وری در این صنایع برشمرد. موسوی در ادامه گفت: «در همین راستا صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌‌بنیان و توسعه بازار هوشمندسازی و به‌‌کارگیری فناوری‌‌های نوین مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در صنایع بالغ، بسته حمایتی ویژه‌‌ای را برای شرکت‌های دانش‌‌بنیان حوزه اقتصاد دیجیتال در نظر گرفته است.»

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر