شماره روزنامه ۶۰۴۱
|

  • بازار کالاهای آی‌تی در کمای سیاستگذاری

    دنیای اقتصاد: در شرایطی که فعالان بازار موبایل همچنان با محدودیت‌های ارزی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و واردات برای آنها هر بار سخت‌تر از قبل می‌شود، این‌بار با شوک ممنوعیت واردات برخی کالاهای حوزه فناوری اطلاعات و شرط جدید واردات لپ‌تاپ فقط با ارز حاصل از صادرات مواجه شده‌اند. ارزیابی بازیگران بازار از اخبار اخیر این است که این سیاست به نفع قاچاقچیان عمل می‌کند تا تجار و مصرف‌کننده. همچنین به اعتقاد آنها کنترل قاچاق لپ‌تاپ و لوازم جانبی در بازار موبایل به دلیل اینکه محصولات مذکور مانند موبایل قابلیت رجیستری ندارند، سخت‌تر خواهد بود و این موضوع قاچاق این قبیل کالاها را تشدید می‌کند.
  • خداحافظی واتس‌اپ با بیش از ۳۵ گوشی قدیمی

    ايسنا: واتس‌اپ امسال به پشتیبانی از ۳۵ مدل تلفن هوشمند مجهز به سیستم‌های عامل اندروید، iOS و نرم‌افزارهای دیگر پایان می‌دهد. واتس‌اپ یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان جهان است. شرکت متا (شرکت مادر واتس‌اپ)، مداوم در حال بهبود این پیام‌رسان و افزودن ویژگی‌های جدید برای گسترش قابلیت‌های آن است. این اپلیکیشن سازگاری گسترده با تعداد زیادی از تلفن‌های هوشمند مجهز به سیستم عامل اندروید، iOS و حتی سیستم‌های عامل دیگر دارد. اگرچه شرکت متا تمایل دارد سازگاری واتس‌اپ در دستگاه‌های متعدد را به مدت هر چه طولانی‌تر فراهم کند، اما پایان راه برای بعضی از این دستگاه‌ها غیرقابل اجتناب است.
  • با هک شدن تراشه مغزی نورالینک چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

    سیتنا: امیدواری ایلان ماسک به اینکه تراشه‌های نورالینک روزی ممکن است نه فقط برای بیماران بلکه برای عموم مردم استفاده شوند، نگرانی‌های مربوط به هک شدن احتمالی آن را افزایش داده است و برخی به آن به عنوان یک مساله جدی در آینده فناوری نگاه می‌کنند، اما نولاند آربا، نخستین بیماری که تراشه نورالینک در مغز او کاشته شده، نگرانی زیادی بابت هک شدن ندارد.
  • یک ویژگی جذاب به گورستان گوگل پیوست

    ایسنا: اسکرول بی‌نهایت صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل به گورستان پیوست. این تجربه کاربری که مشابه اسکرول بی‌نهایت فیدهای شبکه اجتماعی بود، در ابتدا برای نتایج جست‌وجو در دستگاه‌های موبایل در اکتبر سال ۲۰۲۱ معرفی شد و سپس در اواخر سال ۲۰۲۲ به نتایج جست‌وجوی دسک‌تاپ آورده شد. به جای آن در دسک‌تاپ، نوار صفحه‌بندی کلاسیک گوگل قرار خواهد گرفت که به کاربران اجازه می‌دهد به صفحه خاصی از نتایج جست‌وجو بروند یا به سادگی روی بعدی کلیک کنند. در تلفن همراه دکمه نتایج بیشتر در پایین جست‌وجو برای بارگیری صفحه بعدی نشان داده می‌شود.
  • جریمه میلیاردی برای قاچاق تجهیزات اینترنت استارلینک

    سیتنا: مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان از محکومیت ۱۲ میلیارد ریالی قاچاقچیان تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک خبر داد. حسین رحیمیان گفت: «پرونده ۶۰ دستگاه تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۹۲ میلیون ریال در شعبه اول بدوی تعزیرات حکومتی سقز رسیدگی شد.» مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان افزود: «شعبه با توجه به مدارک موجود در پرونده، تخلف را محرز و علاوه بر ضبط کالاها، متخلف ردیف اول را به دلیل فروش ۷ دستگاه و برای اتهام نگهداری ۵۳ دستگاه به پرداخت ۱۰ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد.» رحیمیان گفت: «این شعبه همچنین متخلف ردیف دوم را به پرداخت یک میلیارد و ۹۵میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد. شعبه متخلف ردیف سوم را هم به پرداخت ۱۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم کرد.» رحیمیان گفت: «شعبه متخلفان پرونده را جمعا به پرداخت ۱۲ میلیارد و ۲۳۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم کرد. این گزارش را اداره اطلاعات شهرستان سقز برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال کرد.»
  • مرکز ملی داده اندونزی هدف باج‌افزار قرار گرفت

    مهر: یک هکر با انجام یک حمله سایبری به مرکز ملی داده اندونزی، نفوذ و کنترل مهاجران در فرودگاه‌ها را مختل کرد. هکر مذکور خواستار ۸ میلیون دلار باج شده بود. به گزارش رویترز، این حمله چند سرویس دولتی از جمله خدمات در فرودگاه‌ها را هفته گذشته مختل کرد؛ به‌طوری که صف‌های طولانی در باجه‌های مهاجرت تشکیل شد. البته به گفته وزارت ارتباطات اندونزی ماشین‌های اتوماتیک کنترل پاسپورت اکنون فعال هستند. بودی آری ستیادی، وزیر ارتباطات اندونزی، اعلام کرد هکر از یک نسخه از بدافزاری به نام Lockbit۳.۰ استفاده کرده و جزئیات بیشتری در این باره اعلام نکرد.
  • ماهواره هواشناسی اسپیس‌ایکس با موفقیت به فضا پرتاب شد

    سيتنا: اسپیس‌ایکس یک ماهواره هواشناسی را به عنوان «آخرین عضو ناوگان چهار ماهواره‌ای» آمریکا در مدار زمین قرار داد که با شش ابزار پیشرفته، تا دهه ۲۰۳۰ به‌طور مداوم مشاهدات خود را به زمین می‌فرستد. شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس اخیرا یک ماهواره هواشناسی را به عنوان «آخرین عضو ناوگان چهارماهواره‌ای» آمریکا در مدار زمین قرار داد.
  • سلطنت متزلزل انویدیا

    دنیای اقتصاد: در هفته گذشته انویدیا با غلبه بر مایکروسافت و تصاحب عنوان ارزشمندترین شرکت جهان، تیتر اخبار را به خود‌ اختصاص داده بود. حالا اما سه روز متوالی است که قیمت سهام این شرکت تراشه‌ساز بزرگ و محبوب رو به کاهش گذاشته. به این ترتیب قیمت سهام انویدیا در پایان روز دوشنبه با بیش از شش درصد کاهش با قیمت ۱۱۸.۱۱ دلار برای هر سهم معامله شده است.
  • با ایلان ماسک از کارخانه اسپیس‌ایکس دیدن کنید

    ایسنا: ایلان ماسک، رئیس اسپیس‌ایکس به یک یوتیوبر به نام «تیم داد» (Tim Dodd) امکان بازدید گسترده‌ای از کارخانه استار در بوکاشیکا، تگزاس داده است که به شکل یک ویدئوی یک ساعته در صفحه یوتیوب این کاربر منتشر شده است. این ویدئوی یک ساعته که در روز قبل از چهارمین پرواز آزمایشی موشک بزرگ استارشیپ در اوایل این ماه گرفته شده است، بینندگان را به داخل تاسیساتی می‌برد که کارگران در حال ساخت اجزای مختلف موشک و مونتاژ خود آن هستند.
  • ممنوعیت ناگهانی واردات کالاهای فناوری اطلاعات

    نایب رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه از ممنوعیت ورود کالاهای آی‌تی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت: ممنوعیت واردات کالاهای آی‌تی باعث سردرگمی مردم و افزایش نارضایتی واردکنندگان در این بازه زمانی حساس شده است.
  • شکاف امنیتی موبایل گوگل دولت آمریکا را نگران کرد

    مهر: شکاف امنیتی در موبایل‌‌های پیکسل ردیابی شده که دولت آمریکا را نگران کرده است و به همین دلیل به کارمندانش دستور داده تا به سرعت موبایل‌‌های خود را آپدیت یا استفاده از آن را متوقف کنند. به نقل از فون آرنا، گوگل در جدیدترین فرآیند ماهانه آپدیت گوشی‌‌های پیکسل متوجه شکاف امنیتی CVE-۲۰۲۴-۳۲۸۹۶ شد که احتمالا مورد سوءاستفاده قرار گرفته است. این یک شکاف امنیتی روز صفر است. به بیان ساده‌‌تر چنین شکافی به معنای اختلالی است که در زمان کشف شرکت سازنده موبایل از آن خبر نداشته و ترمیمی برای آن نداشته است.
  • قابلیت استخراج متن از عکس روی موبایل‌‌های اندروید

    مهر: مایکروسافت آپدیت جدیدی را عرضه می‌‌کند که یک ویژگی محبوب برای بسیاری از کاربران اندروید است. این ویژگی استخراج متن از عکس ذخیره شده روی موبایل است. به نقل از فون آرنا، طبق گزارش‌ها OCR (قابلیت شناسایی بصری کاراکتر) پس از یک ماه آزمایش برای کاربران برنامه Windows Insider، اکنون تمام کاربران اندروید ۱۱ ارائه می‌شود. هرچند مایکروسافت در اصل این ویژگی را «اسکن تکست» نامیده بود، اما اکنون فقط برچسب «تکست» را دارد.
  • اپل پیرو قانون اتحادیه اروپا نیست

    مهر: رگولاتورهای آنتی‌تراست اتحادیه اروپا اپ‌استور را به نقض قوانین فناوری این منطقه متهم کرده‌‌اند؛ زیرا شرکت به توسعه‌‌دهندگان اپ اجازه نمی‌دهد گزینه‌های جایگزین در اختیار مصرف‌‌کنندگان قرار دهند.
  • نقشه گوگل، زیردریایی فوق سری آمریکا را پیدا کرد

    سیتنا: کاربران نقشـه گوگل (Google Map) اعلام کردند که نمونه اولیه زیردریایی فوق سری نیروی دریایی آمریکا به نام «مانتا ری»(Manta Ray) در تصاویر ماهواره‌ای به وضوح قابل مشاهده است.
  • شرط جدید واردات لپ‌تاپ اعلام شد

    سیتنا: محمد موسوی، معاون وزیر صمت در نامه‌ای به رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که واردات لپ‌تاپ فقط با ارز حاصل از صادرات صورت گیرد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر