شماره روزنامه ۵۹۹۲
|

  • صدور مجوزها الکترونیکی شد، اما تسهیل نه

    دنیای اقتصاد: با اتمام حجت وزارت اقتصاد با فعالان اقتصادی برای اخذ شناسه یکتا، اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکارها، با وجود تمام اما و اگرها، در حال گذر از گام آخر است. کارشناس‌ها و فعالان به عملکرد این درگاه که با هدف حذف امضاهای طلایی، تسهیل و کاهش زمان صدور و الکترونیکی شدن اخذ مجوزهای کسب‌وکار در ابتدای تابستان سال ۱۳۹۸ رونمایی شد، نمره قبولی نمی‌دهند و انتقادات متعددی دارند؛ از جمله عدم تسهیل فرآیندها و شرایط، اختلال و قطعی مکرر سامانه‌های متصل به درگاه و تعریف نشدن مجوز برای تعداد زیادی از کسب‌وکارها، عدم احراز دقیق و کارشناسی شده شرایط فنی و ضوابط مربوط به متراژ در جواز کسب‌ اصناف.
  • صنایع محبوب مهاجمان سایبری

    ايسنا: شرکت بلک‌بری با تحلیل و بررسی میلیون‌ها حمله سایبری علیه صنایع مختلف، صنایعی را که اغلب اوقات اهداف اصلی این حملات هستند، شناسایی کرد. راه‌کارهای امنیت سایبری بلک‌بری بیش از ۵.۲میلیون حمله سایبری را در مدت ۱۲۰ روز بین اول سپتامبر تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۳ متوقف کرد.
  • فعالیت سایت‌های غیراخلاقی در اتحادیه اروپا محدود می‌شود

    سیتنا: اتحادیه اروپا موازین سختگیرانه جدیدی را برای پلتفرم‌های بزرگ عرضه محتوای پورنوگرافی در کشورهای عضو وضع کرده است. یکی از اهداف اصلی این اقدام، ایمن‌سازی فضای آنلاین و حفاظت از سلامت روانی و جسمی کودکان و نوجوانان است که ممکن است در معرض این‌گونه محتوای نامناسب قرار بگیرند.
  • حملات داس رکورد جدید زدند

    ایسنا: حملات انکار سرویس توزیع شده (داس) در طول سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد و یک کشور اروپایی به خصوص به‌شدت تحت این حملات قرار گرفت.
  • عرضه اپل‌واچ جدید با قابلیت رصد آپنه خواب

    مهر: طبق شایعات جدید به نظر می‌رسد ساعت هوشمند جدید اپل، ایکس نام‌گذاری می‌شود و طراحی نازک‌تر و ‌بندی مغناطیسی خواهد داشت. همچنین این گجت می‌تواند آپنه خواب(قطع موقتی تنفس درخواب) را رصد کند.
  • مخالفت ایلان ماسک با ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا

    مهر: ایلان ماسک، مالک پلتفرم ایکس با ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا مخالف است و آن را ناقض آزادی‌بیان می‌داند. به گزارش سی‌جی‌تی‌ان، روز شنبه مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرد که این اپلیکیشن چینی را وادار می‌کند از شرکت مالک خود (بایت‌دنس) جدا یا در بازار آمریکا مسدود شود. مجلس سنا هفته آینده درباره این لایحه رای‌گیری می‌کند. ماسک در پلتفرم ایکس نوشت: «تیک‌تاک نباید در آمریکا ممنوع شود. هرچند چنین ممنوعیتی به نفع پلتفرم ایکس است، اما ممنوعیت این پلتفرم مخالف آزادی بیان است.»
  • سنگی دیگر در مسیر صنعت بازی کشور؟

    دنیای اقتصاد: در هفته گذشته خبری مبنی بر واگذاری اختیار اعطای مجوز کسب‌وکارهای بازی‌محور به وزارت فرهنگ و ارشاد منتشر شد. با اینکه جزئیاتی از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر نشده است، اما پیگیری این موضوع از کمیسیون نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر تهران و برخی از فعالان بازی‌ساز نشان‌دهنده این است که برای مصوبه اخیر دو حالت وجود دارد؛ یا اینکه این اتفاق، موضوع جدیدی نیست و صرفا تاکید دوباره بر مسوولیت نظارتی وزارت ارشاد بر مجوزهای صنعت بازی است، یا رگولاتور در نظر دارد تا به صدور مجوز برای گیمفیکیشن‌ها نیز ورود کند.
  • آمریکا استفاده تجاری از هوش مصنوعی را محدود می‌کند

    سيتنا: قانون‌گذاران ایالتی نیویورک در سال ۲۰۲۳ برای محدود کردن اخراج‌های احتمالی مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی، برای استفاده تجاری از هوش مصنوعی «مالیات روباتیک» وضع کردند و بر اساس این طرح، اگر شرکتی کارگری را اخراج کند و به جای آن هوش مصنوعی به کار گیرد، متحمل جریمه مالیاتی می‌شود. این لایحه هنوز تبدیل به قانون نشده است. استفاده از هوش مصنوعی در تجارت منجر به افزایش بهره‌وری شده است.
  • تعداد مخاطبان نتفلیکس به بیش از نیم میلیارد نفر رسید

    سيتنا: شرکت اینترنتی پخش فیلم نتفلیکس اعلام کرده است که بیش از نیم میلیارد مخاطب در سراسر جهان دارد و سعی کرده با کاهش اشتراک‌گذاری‌ حساب‌ها و تبلیغات گسترده درآمد خود را به حداکثر برساند.
  • شرکت امنیتی فنلاندی، یک بدافزار روسی را شناسایی کرد

    سيتنا: شرکت امنیتی WithSecure بدافزار ناشناخته‌ای را کشف کرده است که یک درب پشتی مجازی در بعضی از سیستم‌های ویندوز نصب کرده و آنها را در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر می‌کند. یک شرکت امنیتی فنلاندی بدافزار روسی را کشف کرده است که می‌تواند با نصب یک درب پشتی مجازی، به سیستم عامل ویندوز نفوذ کند. گفته شده که این بدافزار توسط سرویس اطلاعات نظامی روسیه اداره می‌شود.
  • اندروید ۱۵ عمر حافظه موبایل را نشان می‌دهد

    مهر: اندروید ۱۵ با ویژگی هوشمند جدیدی برای کنترل سلامتی حافظه ذخیره موبایل به بازار می‌آید و به کاربر هشدار می‌دهد که در معرض از دست دادن فایل‌های ذخیره‌شده یا فضای ذخیره‌سازی است.
  • هوش مصنوعی جدید متا با قابلیت‌های تازه از راه رسید

    مهر: متا پلتفرمز نسخه اولیه از جدیدترین مدل زبانی بزرگ خود به نام Llama۳ و یک ابزار تولیدکننده عکس را عرضه کرد. ابزار تولید عکس مذکور، تصاویر را به‌طور آنی آپدیت می‌کند.
  • فیس‌بوک در هلند فیلتر می‌شود

    مهر: رگولاتور حریم خصوصی هلند (AP) به کارمندان دولت توصیه کرده است تا زمان شفاف‌سازی فیس‌بوک درباره پردازش اطلاعات کاربران، از این پلتفرم استفاده نکنند.
  • اثر تورمی در کمین تاکسی‏‏‌های اینترنتی؟

    دنیای اقتصاد: کمتر از دو ماه از حذف گزینه «عجله دارم »در تاکسی‌‌‌های اینترنتی می‌‌‌گذرد که در آخرین هفته از اولین ماه سال جدید، اخباری درباره اعلام رسمی حذف سهمیه بنزین تاکسی‌‌‌های اینترنتی و نظارت سازمان تعزیرات بر گزینه «توقف در مسیر» و پیشنهاد کاهش کمیسیون منتشر شده است.
  • فرار سرمایه‌گذاران خطرپذیر از اژدهای سرخ

    دنیای اقتصاد: در زمانی نه چندان دور برای بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های تکنولوژی چینی چندان عجیب و دور از ذهن نبود که در جست‌وجوی سرمایه‌گذاران آمریکا دسته‌دسته به سیلیکون‌ولی بروند و فعالیت‌هایشان را معرفی کنند. همان سرمایه‌گذاران آمریکایی هم در آن زمان از دیدار بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های چینی خوشحال و راضی بودند. چون احتمالا برای بسیاری از این سرمایه‌گذاران، چین مقصد بعدی سرمایه‌گذاری استارت‌آپی و کشوری پیشرو در این زمینه به نظر می‌رسید. این دیدگاه اما در ماه‌های اخیر به کلی تغییر کرده است؛ تا جایی که بسیاری از سرمایه‌گذاران آمریکایی، بازار استارت‌آپ‌های چین را بیشتر شبیه به یک میدان مین تصور می‌کنند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر