شماره روزنامه ۶۰۲۱
|

  • بازار موبایل همچنان در تنگنای ارزی

    دنیای اقتصاد: بازار موبایل در هفته‌های اخیر با اخباری درباره تداوم تولید گوشی تقلبی، کاهش تعدادی واردات موبایل‌های مسافری و تجاری، اصلاح تعرفه واردات کالا، توقف ثبت سفارش کالا برای واحدهای بازرگانی و در ادامه انتشار فهرست ۷۵۰ قلم کالای اولویت‌دار ثبت سفارش مواجه شد. در این بین، همچنان امکان ثبت سفارش جدید برای فعالان بازار موبایل وجود ندارد و گله‌های برخی از آنها نسبت به تخصیص ارز به خواص ادامه دارد.
  • محبوب‌‌‌ترین شرکت هوش مصنوعی به پای اپل رسید

    ایسنا: ارزش سهام انویدیا با رشد حدود ۶ درصدی در روز سه‌‌‌شنبه، اکنون تنها حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تا رسیدن به ارزش بازار اپل فاصله دارد. ارزش سهام انویدیا آخرین بار ۱۱۲۸ دلار معامله شد و ارزش بازار این شرکت را به ۲.۸ تریلیون دلار رساند.
  • نجات افراد گمشده با فناوری جدید ظرف ۲دقیقه

    مهر: فناوری جدیدی به نام «لایف سیکر» به تیم‌‌‌های جست‌وجو و نجات کمک می‌‌‌کند که افراد گمشده را ظرف چند دقیقه پیدا کنند. به گزارش اینترستینگ انجینرینگ، این فناوری که به طور خاص برای هلی‌کوپترهای جست‌وجو و نجات طراحی شده است، از موبایل افراد گمشده برای نجات جان‌‌‌شان استفاده می‌‌‌کند. دستگاه مذکور مانند یک برج مخابراتی کوچک عمل می‌‌‌کند و حتی می‌تواند تا زمانی که موبایل افراد گمشده روشن باشد، با آنها ارتباط برقرار کند. این فناوری در محیط‌‌‌هایی با سرویس موبایل محدود یا بدون آن نیز فعال می‌‌‌ماند.
  • حمایت مرکز «تتا» از کسب‌وکارها برای خدمت‏‏‌رسانی مطلوب

    دنیای‌اقتصاد: رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرده است که این مرکز به‌‌‌صورت جدی از کسب‌وکارهای فعال در چارچوب قانون و به نفع مردم حمایت کرده و در این موضوع نیز پیگیر تحقق سیاست حمایتی دولت در این ارتباط است. امین کلاهدوزان با اشاره به رشد ۷۴ درصدی رشد تجارت الکترونیکی در سال گذشته، گفت: «تجارت الکترونیکی یکی از رشته‌‌‌های اقتصادی رو به رشد در کلیه کشورهای جهان است که در ایران با همت دولت سیزدهم، شاهد رشد ۴۸‌درصدی در سال ۱۴۰۱ و رشد ۷۴ درصدی در سال گذشته بودیم.»
  • اعلام نتایج ارزیابی‌ وزارت ارتباطات از افزایش سرعت اینترنت تا پایان خرداد

    سیتنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که تا پایان خرداد ماه جاری نتایج ارزیابی از افزایش سرعت اینترنت منتشر می‌شود. عیسی زارع‌پور با اشاره به رفع مشکل در ارتباط یکی از ارائه‌دهندگان خدمات ابری خارجی در چند روز گذشته، گفت: «همان‌طور که به مردم قول داده بودیم، داشبوردی برای آگاهی مردم از وضعیت سرعت اینترنت در نظر گرفته شده است و چند روز پیش هم گزارشی از کیفیت شبکه ارتباطی اپراتورهای همراه منتشر شد که مطابق آن یکی از اپراتورها روند افزایشی داشت و روند یکی دیگر تقریبا ثابت و اندکی کاهشی بود؛ بنابراین همان‌طور که قول داده بودیم مبنی بر اینکه تا پایان خرداد ماه ۳۰ درصد سرعت اینترنت افزایش پیدا کند، ارزیابی‌هایمان را ارائه می‌کنیم.»
  • اعلام تاخیر در زمان برگزاری نمایشگاه الکامپ

    ایسنا: براساس اعلام سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، بیست و هفتمین دوره نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ)، از ۹تا۱۲ تیرماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
  • کولاک اپل در بزرگ‌ترین بازار موبایل دنیا

    ايسنا: فروش آی‌فون اپل در چین در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۲ درصد افزایش یافت و به روند بهبودی که در مارس شروع شد، ادامه داد. با وجود رقابت شدید برندهای چینی نظیر هوآوی، آمار «آکادمی اطلاعات و فناوری ارتباطات چین» نشان داد افزایش فروش آی‌فون، پس از عملکرد ضعیف شرکت اپل در ماه‌های نخست سال ۲۰۲۴ در بزرگ‌ترین بازار تلفن هوشمند جهان روی داد. ارزش سهام اپل در پی انتشار این خبر ۲.۳ درصد صعود کرد.
  • طول عمر موبایل‌های هوشمند به هفت سال رسید

    دنیای اقتصاد: هر کالا و محصول مصرفی تاریخ مصرف دارد و موبایل‌های هوشمند هم از این روند مستثنی نیستند. اساسا کالاهای دیجیتال و آنچه با تکنولوژی قرابتی داشته باشد، به خاطر ماهیت به‌روز و در تغییر تکنولوژی در معرض زوال است. با این اوصاف چندان دور نیست روزی که به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری در موبایل‌های هوشمند متوقف می‌شوند و دیگر استفاده از اپلیکیشن‌های جدید و البته سپرهای حفاظتی پیشرفته‌تر امکان‌پذیر نباشد.
  • راه‌اندازی سومین صندوق چین برای بخش نیمه‌رسانا

    ایسنا: چین برای تقویت صنعت نیمه‌رسانا، سومین صندوق سرمایه‌گذاری مورد حمایت دولتی را با سرمایه ۳۴۴ میلیارد وون (۴۷.۵میلیارد دلار) راه‌اندازی کرد. شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین بر ضرورت دستیابی چین به خودکفایی در حوزه نیمه‌رساناها تاکید کرده است. این ضرورت پس از اینکه آمریکا، یک سلسله اقدامات کنترل صادرات را طی چند سال اخیر اعمال کرد تا مانع استفاده چین از تراشه‌های پیشرفته برای تقویت توانمندی‌های نظامی این کشور شود، بیشتر نمایان شد.
  • دولت‌ها می‌توانند محتوای تلگرام را راستی‌آزمایی کنند

    مهر: طبق گزارشی جدید، تلگرام در زمینه تایید اطلاعات با آژانس‌های دولتی همکاری می‌کند که در همین راستا توضیحاتی در پست‌ها ظاهر می‌شود. به نقل از گروه رسانه‌ای آر‌بی‌سی، طبق گزارش کانال Durov Codeقابلیت راستی‌آزمایی در نسخه بتا تلگرام برای سیستم‌عامل اندروید ظاهر شده، اما ویژگی مذکور به‌طور رسمی معرفی نشده است. این کانال اخبار پیام‌رسان مذکور را منتشر می‌کند. کاربران عادی نمی‌توانند در محتوایی که توسط قابلیت راستی‌آزمایی (Fact Check) نمایش داده می‌شود، دخالت کنند.
  • خیز ایلان ماسک برای برتری در صنعت هوش مصنوعی

    دنياي اقتصاد: استارت‌آپ هوش مصنوعی xAI متعلق به ایلان ماسک از جذب سرمایه ۶ میلیارد دلاری در روز گذشته خبر داد. گزارش‌ها و اخباری که در ماه آوریل منتشر شده بودند حالا تایید شدند و جذب سرمایه سری B در این استارت‌آپ با مشارکت چندین سرمایه‌گذار و شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر شامل Valor Equity Partners، Vy Capital، Andreessen Horowitz (A۱۶z)، Sequoia Capital، Fidelity Management & Research Company، Prince Alwaleed Bin Talal و Kingdom Holding انجام شده است. ماسک گفته است که این دور جذب سرمایه، ارزش استارت‌آپ هوش مصنوعی او را به ۱۸ میلیارد دلار می‌رساند. در حالی که تجربه دورهای جذب سرمایه و ارزش‌گذاری‌های بسیار بزرگ برای استارت‌آپ‌های جوان و تازه‌کار در فضای هوش مصنوعی غیرمعمول نیست، اما این پیشرفت به خاطر حجم عظیم سرمایه‌ای که درگیر است منحصر‌به‌فرد شده و احتمالا یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های سری B است که تاکنون در این حوزه انجام شده.
  • اپراتورها با سیلی صورتشان را سرخ نگه داشته‌اند

    سیتنا: رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران‌ گفت: «اپراتورها عموما در زیان هستند و با سیلی صورت‌شان را سرخ نگه داشته‌اند؛ آنها درآمدی ندارند که خرج توسعه و کیفیت شبکه کنند و بنابراین برنامه‌های سیاستگذار برای توسعه اتصال به کندی پیش می‌رود.»
  • افشای تصاویر جدید از آی‌فون ۱۶ پرو

    سیتنا: یکی از افشاگران محصولات اپل با انتشار تصاویری از آی‌فون ۱۶ پرو و با ۱۵پرو را مقایسه کرده است.‌ به نقل از گیزموچاینا، این افشاگر تصاویری از نسخه اولیه آی‌فون۱۶ پرو با ۱۵پرو را منتشر کرد که قابل توجه‌ترین تمایز میان دو مدل اندازه نمایشگر است.
  • دستورالعمل فروش اینترنتی نان ابلاغ شد

    تسنیم: اتاق اصناف ایران دستورالعمل فروش اینترنتی نان را به واحدهای صنفی ابلاغ کرد. متن این دستورالعمل به‌شرح زیر است؛ به‌منظور سامان‌دهی فروش نان به‌صورت غیرحضوری (سکوها و فروشگاه‌های اینترنتی، فروش تلفنی و...) دستورالعمل فروش اینترنتی نان تصمیم جلسه کارگروه تنظیم بازار مورخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ ابلاغ شده است.
  • تقویت قابلیت‌‌‌های هوش مصنوعی در iOS۱۸

    مهر: اپل قصد دارد در نسخه آتی سیستم‌‌‌عامل iOS۱۸ قابلیت‌‌‌های هوش مصنوعی را به‌‌‌شدت ارتقا دهد. به نقل از انگجت، طبق گزارش مارک گرومن از بلومبرگ، همکاری اپل و اوپن‌‌‌ای‌‌‌آی طیفی از قابلیت‌‌‌های هوش مصنوعی مولد را همراه خواهد داشت.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر