شماره روزنامه ۶۰۲۵
|

  • تعیین تکلیف ممنوعیت واردات آی‌فون از شنبه

    دنیای اقتصاد: حواشی و جنجال‌های واردات آی‌فون در هفته‌های اخیر از زمان ابلاغ مصوبه هیات وزیران درباره اصلاح تعرفه واردات کالاها شروع شد و همچنان ادامه دارد. در حال حاضر، مشخص نیست که صرفا واردات آی‌فون ۱۴ و ۱۵ ممنوع است یا آی‌فون‌ ۱۳ هم مشمول این ممنوعیت شده است.
  • پنهان‌کاری متا در قراردادهای خرید اینستاگرام و واتس‌اپ

    ایسنا: کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در راستای شکایتی که با هدف تجزیه غول شبکه اجتماعی متا دنبال می‌کند، اعلام کرد این شرکت در جریان بررسی اولیه خرید اینستاگرام و واتس‌اپ اطلاعاتی را از رگولاتورهای فدرال پنهان کرده است. شرکت متاپلتفرم که سابق بر این فیس‌بوک نام داشت، اپلیکیشن اشتراک عکس اینستاگرام را در سال ۲۰۱۲ و برنامه پیام‌رسان واتس‌اپ را در سال ۲۰۱۴ خریداری کرد. هر دو قرارداد در آن زمان توسط کمیسیون تجارت فدرال آمریکا بازبینی شد و قرارداد اینستاگرام موشکافانه بازبینی شد در حالی که معامله واتس‌اپ یک بازبینی ۳۰ روزه داشت.
  • هوش مصنوعی میزان مصرف کالری را محاسبه می‌کند

    سیتنا: پژوهشگران دانشگاه واترلو کانادا طرحی را توسعه می‌دهند که بر اساس آن با استفاده از هوش مصنوعی و فیلمبرداری از هر قاشق غذایی که می‌خوریم، میزان کالری دریافتی و مصرفی محاسبه می‌شود. به گزارش اسکای‌نیوز، پژوهشگران مشارکت‌کننده در این طرح می‌گویند اپلیکیشن‌هایی که در حال حاضر برای محاسبه میزان کالری غذا استفاده می‌شوند، از کاربر می‌خواهند یک یا دو عکس از ظرف غذا بگیرند و براساس این تصاویر میزان کالری وعده‌ای را که می‌خوریم حساب می‌کنند.
  • شرکت متا در ایتالیا جریمه شد

    ایسنا: رگولاتور ضدانحصارطلبی ایتالیا (AGCM)، شرکت متا پلتفرم که مالک فیس‌بوک و اینستاگرام است را به دلیل شیوه‌های تجاری غیرمنصفانه جریمه کرد.
  • شکست رکورد ایمپلنت الکترود در مغز توسط رقیب نورالینک

    مهر: رقیب نورالینک با نصب بیش از ۴۰۹۶ الکترود در مغز انسان رکورد جهانی را در این زمینه شکست. به گزارش اینترستینگ انجینرینگ، این شرکت «Precision Neuroscience» نام دارد که رکورد نصب رابط مغز و تراشه ۲۰۴۸ الکترود مربوط به سال گذشته را شکست.
  • به‌روزرسانی سند سیاست‌های زیرساخت کلید عمومی

    دنياي اقتصاد: معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری مرکز تتا اعلام کرد که شورای سیاستگذاری گواهی الکترونیکی کشور در سی‌امین جلسه این شورا، سند سیاست‌های زیرساخت کلید عمومی را پس از ۱۰ سال تصویب کرد.
  • نگرانی آمریکا از قابلیت‌های عکاسی ماهواره چینی

    مهر: دولت چین از قابلیت عکس‌برداری خارق‌العاده ماهواره‌های خود پرده برداشته که آمریکا و کشورهای غربی را نگران کرده است. این ماهواره توانسته از سیارکی در فاصله ۲‌میلیون کیلومتری زمین عکاسی کند. به گزارش اینترستینگ انجینرینگ، یک ماهواره چینی مانوری خارق‌العاده برای اجتناب از یک فاجعه سیارکی احتمالی انجام داد. این سیارک که ۱۹۹۴PC۱ نام گرفته، یک جسم آسمانی به اندازه پل گلدن گیت سان‌فرانسیسکو است. ستاره‌شناسان به دلیل فاصله زیاد سیارک برای ردیابی آن با چالش روبه‌رو هستند. اما دخالت ماهواره چینی Jilin-۱ در یک مدار نزدیک زمین اوضاع را تغییر و قابلیت‌های فضایی قدرتمند چین را نشان داد. از سوی دیگر، این امر نگرانی‌هایی را میان کشورهای غربی به وجود آورده است.
  • تیک‌تاک هک شد

    مهر: اپلیکیشن تیک‌تاک اقداماتی برای توقف یک حمله سایبری انجام داده که حساب کاربری چند برند و افراد مشهور از جمله شبکه خبری سی‌ان‌ان را هدف گرفته است. به گزارش رویترز، سخنگوی این شبکه اجتماعی اعلام کرد: «ما از نزدیک مشغول همکاری با سی‌ان‌ان هستیم تا دسترسی به حساب کاربری را احیا و اقدامات امنیتی بیشتری برای محافظت از آن در آینده اجرا کنیم.» تیک‌تاک اعلام کرد تعداد حساب‌های کاربری هک شده بسیار اندک هستند و با مالکان این حساب‌ها همکاری می‌کند تا در صورت نیاز دسترسی را دوباره فراهم کند.
  • تداوم حملات سایبری و اجرای مبهم یک آیین‌نامه

    دنیای اقتصاد: سایت سازمان حج و زیارت در هفته جاری هک و اطلاعات و داده‌های کاربران آن منتشر شد. در این شرایط، هنوز گزارش دقیقی از اجرای دستورالعمل حفاظت از حریم خصوصی کاربران در سازمان‌های دولتی و خصوصی که در دی‌ماه سال گذشته برای کاهش مخاطرات نقض حریم خصوصی کاربران و حمایت از آنها در برابر تهدیدات سایبری ابلاغ شده بود، منتشر نشده است.
  • هوش مصنوعی مایکروسافت کابوس حریم خصوصی شد

    مهر: جدیدترین ابزار هوش مصنوعی مایکروسافت به رایانه فرد یک حافظه عکاسی اضافه می‌کند، اما کارشناسان بیم آن را دارند که قابلیت جدید حریم خصوصی فرد را به خطر بیندازد. به گزارش دیلی‌میل، این ابزار Recall نام دارد و به‌طور خودکار هر چند ثانیه یک بار اسکرین‌شاتی از لپ‌تاپ فرد ثبت می‌کند که کاربر بعدا می‌تواند بین آنها جست‌وجو کند. مایکروسافت مدعی است این اسکرین‌شات‌ها فقط در رایانه فرد ذخیره می‌شوند و کارمندان شرکت یا هر هکری از راه دور نمی‌تواند به آنها دسترسی یابد.
  • زمینه‌چینی اروپا برای اعمال قانون علیه تلگرام

    ایسنا: یک کمیسر ارشد اتحادیه اروپا هشدار داد ولادیمیر پوتین و سایر بازیگران متخاصم، می‌توانند از فقدان مقررات برای پلتفرم تلگرام به‌منظور انتشار اخبار جعلی در کشورهای شرقی اتحادیه اروپا سوءاستفاده کنند. ورا جوروا، نایب رئیس ارزش‌ها و شفافیت کمیسیون اروپا، در مصاحبه‌ای به تلویزیون بلومبرگ گفت: «تلگرام یک مساله است. این سرویس به خصوص در اعضای شرقی اتحادیه اروپا که در آن اقلیت روسی‌زبان داریم، فعال است.» وی گفت: «تلگرام یک مورد خاص است، زیرا ادعا می‌کند تنها ۴۲ میلیون کاربر در بلوک دارد که کمتر از سقف ۴۵ میلیون کاربر را در بر می‌گیرد، تا مشمول قانون جدید خدمات دیجیتال شود.»
  • آلمان به فروش سهام دویچه تلکام متوسل شد

    ایسنا: آلمان در جدیدترین اقدام برای واگذاری برخی از دارایی‌های شرکتی خود و تامین منابع مالی مورد نیازش، ۲.۵ میلیارد یورو (۲.۷ میلیارد دلار) از سهام دویچه تلکام را فروخت. بانک دولتی KfW آلمان اواخر روز دوشنبه اعلام کرد به سرمایه‌گذاران موسسه‌ای، ۱۱۰میلیون سهام عرضه می‌کند.
  • ممنوعیت سلب امتیاز سیم‌کارت‌ و خطوط تلفن

    ايسنا: رئیس دیوان عدالت اداری اعلام کرد که مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که منجر به سلب امتیاز سیم‌کارت‌ها و خطوط تلفن ثابت بلااستفاده می‌شد، خلاف قانون بوده و قانون‌گذار هرگز چنین اجازه‌ای را به این کمیسیون نداده است.
  • استقبال از حضور ترامپ در تیک‌تاک

    سیتنا: ترامپ که با بیش از ۸۷ میلیون دنبال‌کننده در شبکه ایکس و بیش از هفت میلیون دنبال‌کننده در پلتفرم خود تروت سوشال، حضور فعالی در شبکه‌های اجتماعی دارد، ویدئوی ورود خود به تیک‌تاک را در حساب کاربری‌اش منتشر کرد؛ ویدئویی که ساعاتی بعد با بیش از ۶۰ میلیون بازدید مواجه شد. به گزارش رویترز، ترامپ شنبه شب ویدئوی ورود خود به تیک‌تاک را در حساب کاربری خود با آدرسrealdonaldtrump@ منتشر کرد. این ویدئو که بیش از ۵۶ میلیون بازدید داشته است، نشان می‌دهد ترامپ در حال احوال‌پرسی با هواداران در مسابقه قهرمانی نهایی در نیوآرک، نیوجرسی است.
  • نیویورک شبکه‌های اجتماعی را برای نوجوانان محدود می‌کند

    ايسنا: روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع خبر داد ایالت نیویورک در حال برنامه‌ریزی برای منع شرکت‌های شبکه اجتماعی از استفاده از الگوریتم‌هایی برای کنترل محتوا برای کاربران خردسال بدون رضایت والدین آنها است. در گزارش وال‌استریت ژورنال آمده است: هدف قانون در دست تدوین قانون‌گذاران نیویورک، جلوگیری از ارائه فید خودکار به خردسالان توسط شرکت‌های شبکه اجتماعی است. این لایحه هنوز در حال نهایی شدن است، اما انتظار می‌رود در هفته جاری به رای گذاشته شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر