شماره روزنامه ۶۱۱۱
|

  • مراکز داده بیشتر؛ آب‌وهوای آلوده‌تر

    دنیای اقتصاد: در سال‌های اخیر غول‌های تکنولوژی ادعاهای بزرگی درباره انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته‌اند. با این حال از آنجا که ظهور هوش مصنوعی نیازهای بیشتری برای انرژی ایجاد می‌کند، پنهان کردن هزینه‌های واقعی مراکز داده که به تقویت این انقلاب تکنولوژیک کمک می‌کنند، برای این صنعت سخت می‌شود. بررسی‌ها و تحلیل‌های اخیر گاردین در این زمینه نشان می‌دهد که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ میزان واقعی انتشار گازهای گلخانه‌ای از مراکز داده داخلی یا خانگی شرکت‌های گوگل، مایکروسافت، متا و اپل احتمالا حدود ۶۶۲ درصد - یا ۷.۶۲ برابر - بیشتر از گزارش رسمی آنهاست. در میان پنج غول تکنولوژی جهان اما آمازون بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است؛ چون میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای دومین شرکت بزرگ، یعنی اپل، کمتر از نیمی از آلاینده‌های آمازون در سال ۲۰۲۲ بوده است. با این حال، آمازون از محاسبه بالا دور مانده است، چون مدل کسب‌و‌کار متفاوتش جداسازی ارقام مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای خاص مرکز داده را برای این شرکت دشوار می‌کند.
  • توافق نهایی سازمان تامین‌اجتماعی و پلتفرم‌های سلامت

    دنیای اقتصاد: آخرین بررسی‌‌‌‌‌‌ها از مذاکرات سازمان تامین‌اجتماعی و پلتفرم‌های سلامت بیانگر نهایی‌شدن توافق دوطرف است. پیش از این و در اواسط ماه گذشته، رئیس کمیسیون سلامت دیجیتال سازمان نصر تهران به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» از رفع ۴۵روزه قطع همکاری آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌ها با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال خبر داده‌بود. در حالی اخبار مثبتی از تفاهم این دو مطرح می‌شود که در هفته گذشته قرار بود مجمع انجمن‌های علوم آزمایشگاهی جلسه‌‌‌‌‌‌ای برای بررسی و تصمیم‌گیری درباره دخالت غیرمجاز استارت‌آپ‌ها در ارائه خدمات آزمایشگاهی برگزار کند و لحن خاص دعوت‌‌‌‌‌‌نامه آن جلسه با اعتراض فعالان حوزه سلامت مبنی‌بر ایجاد مانع جدیدی برای فعالیت استارت‌آپ‌ها مواجه شد. در شرایطی که تاکنون خبری درباره جلسه مذکور منتشر نشده، این سوال مطرح می‌شود که آیا فعالان سلامت دیجیتال با مانع تازه‌‌‌‌‌‌ای مواجه هستند، یا خیر.
  • گزارش شفافیت ایکس منتشر شد

    مهر: برای نخستین‌بار از زمان مدیریت ایلان ماسک بر ایکس، این پلتفرم دقیق‌ترین گزارش از بازبینی محتوای خود را منتشر کرده است. به گزارش انگجت، در این گزارش چشم‌اندازهای جدید به شیوه اجرای قوانین در ایکس در بحبوحه حفظ آگهی‌دهندگانی که درباره نامناسب بودن محیط نگران بودند، اشاره شده است.
  • هدست واقعیت مجازی و عینک‌های جدید متا رونمایی شدند

    ایسنا: شرکت متا از هدست واقعیت مجازی کوئست ۳اس و عینک واقعیت افزوده اوریون رونمایی کرد. عینک اوریون اولیه عینکی است که برای پر کردن شکاف بین دنیای فیزیکی و دیجیتال طراحی شده است و تجربه‌ای کاملا فراگیر را به کاربران ارائه می‌دهد. اوریون با طراحی سبک وزن و فناوری پیشرفته، دارای قابلیت ردیابی دست و ردیابی چشم را دارد و حتی یک رابط عصبی است که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق حرکات ظریف و حرکات چشم با دنیای مجازی تعامل داشته باشند.
  • شکایت گوگل علیه شیوه‌های تجارت مایکروسافت در اروپا

    ایسنا: گوگل علیه شیوه‌های ضدرقابتی مایکروسافت برای نگه داشتن مشتریان در پلتفرم ابری آزور به کمیسیون اروپا شکایت کرد. گوگل که با مایکروسافت و خدمات وب آمازون (AWS) در خدمات ابری رقابت دارد، اعلام کرد مایکروسافت از موقعیت برتر سیستم‌عامل ویندوز سرور خود برای جلوگیری از رقابت استفاده می‌کند. آمیت زاوری، معاون گوگل کلود، در این مورد گفت: «مایکروسافت مشتریان را وادار می‌کند تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت برای ادامه استفاده از ویندوز سرور در خدمات ابری رقیب بپردازند. اگر آنها از آزور استفاده کنند، نیازی به پرداخت این پول نیست. همچنین کاربران سیستم‌های ابری رقیب به‌روزرسانی‌های امنیتی دیرتر و محدودتری را دریافت می‌کنند.»
  • ایجاد حساب‌های جدید گوگل در روسیه محدود شد

    ایسنا: خبرگزاری‌های دولتی روسیه روز پنج‌شنبه به نقل از وزارت دیجیتال این کشور اعلام کردند گوگل ایجاد حساب‌های جدید را برای کاربران روسی محدود کرده است.
  • کاهش فروش گوشی‌های خارجی در چین

    ایسنا: در ماه میلادی گذشته فروش تلفن‌های هوشمند خارجی شامل آی‌فون اپل در چین کاهش یافت. داده‌های آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین نشان داد فروش گوشی‌های خارجی در ماه اوت ۱۲.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت. اما مجموع فروش گوشی در چین در ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶.۷ درصد افزایش یافت. هفته گذشته معلوم شد پیش‌سفارش برای گوشی میت ایکس‌تی هوآوی از ۶.۵ میلیون دستگاه فراتر رفته که طبق آمار موسسه تحقیقاتی IDC، تقریبا دو برابر موبایل‌های هوشمند تاشو فروش رفته در سه ماهه دوم امسال در جهان است. تب خریداران برای بعضی از مدل‌های میت ایکس‌تی باعث شده است قیمت آنها به بیش از ۲۰ هزار دلار برسد.
  • بخش خصوصی و دولت با هم حیات هوش مصنوعی در ایران را تضمین می‌کنند

    ایسنا: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در جلسه فوق‌العاده «کاربردپذیری هوش‌ مصنوعی»، با اعلام تدوین برنامه جامع اقدام مشترک ملی هوش مصنوعی تا آخر هفته آینده، بر ضرورت حرکت سنجیده و هماهنگ بخش خصوصی و دولت در حوزه هوش مصنوعی با نگاه به تجارب گذشته تاکید کرد. جلسه فوق‌العاده «کاربردپذیری هوش‌ مصنوعی» ذیل برنامه جامع اقدام مشترک هوش ‌مصنوعی، چهارم مهرماه با حضور فعالان بخش خصوصی و با هدف توسعه زیست‌بوم داده، هوش ‌مصنوعی و پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور از طریق این فناوری‌ با استفاده از تجارب بخش خصوصی برگزار شد. به گزارش معاونت علمی ریاست‌جمهوری، ذی‌نفعان و صاحب‌نظران این حوزه در ابتدای جلسه به گفت‌وگو در خصوص انتظارات و زیرساخت‌های لازم در مسیر کاربردپذیری هوش ‌مصنوعی پرداختند که تعامل مشترک بخش خصوصی با حاکمیت از جمله خواسته‌های آنان در این جلسه بود.
  • عرصه رقابتی جدید تاکسی‌‌‌های اینترنتی

    دنیای‌اقتصاد: مدتی است که امکان تماشای رایگان فیلم و سریال در طول سفرهای شهری به عرصه تازه رقابت میان تاکسی‌‌‌های اینترنتی تبدیل شده است. به این ترتیب در ابتدا اسنپ در همکاری مشترک با فیلیمو اقدام به ارائه امکان تماشای فیلم و سریال‌‌‌های این پلتفرم در طول سفرهای کاربران کرد و سپس تپسی در تلاش برای جانماندن از این رقابت تازه، همکاری خود را در این زمینه با پلتفرم فیلم‌‌‌نت آغاز کرد. حالا با اضافه‌شدن سرویس فیلم‌‌‌نت به سوپراپلیکیشن تپسی، کاربران آن می‌‌‌توانند فیلم‌‌‌ها و سریال‌‌‌های در حال اکران یا آرشیوی فیلم‌‌‌نت را به صورت رایگان تماشا کنند.
  • برگزاری بوت‌‌‌کمپ نشان در مشهد

    دنیای‌اقتصاد: در آخرین روزهای تابستان امسال دومین دوره بوت‌‌‌کمپ «هم‌‌‌مسیر»‌‌‌ در مشهد برگزار شد. این بوت‌‌‌کمپ که اجرای آن ۶هفته طول کشید، به میزبانی نقشه و مسیریاب نشان برای علاقه‌‌‌مندان به رشته کامپیوتر در شهر مشهد برگزار شد تا شرکت‌کنندگان آن برای ورود به بازار کار یا ارتقای شغلی آماده ‌‌شوند. در این مراسم که با حضور مدیرعامل نشان، تیمِ‌‌‌منتورها و اساتیدی از دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، شرکت‌کنندگان گواهی حضور در کمپ را دریافت کردند.
  • یک شتاب‌‌‌دهنده جدید را‌‌‌ه‌‌‌اندازی شد

    دنیای‌اقتصاد: همان‌طور که پیش‌بینی می‌‌‌شد خیز گلرنگ برای ورود به اکوسیستم استارت‌آپی، جدی و برنامه‌‌‌ریزی‌شده بوده است. حالا این شرکت با هدف تکمیل زنجیره فعالیت‌‌‌های خود در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر، مجوز راه‌‌‌اندازی شتاب‌دهنده نوآوری سطح‌یک را از مرکز شتاب‌دهی نوآوری پارک پردیس دریافت کرده است. طبق اعلام روابط‌عمومی مرکز شتاب‌دهی و نوآوری پارک پردیس، گلرنگ‌‌‌ونچرز به‌‌‌عنوان مرکز نوآوری و فناوری‌‌‌های نوین گروه صنعتی گلرنگ در راستای ورود به حوزه شتاب‌‌‌دهی کسب‌وکارهای نوپا و پس از درخواست عضویت و ارائه مستندات و برگزاری جلسه و بازدید از محل شرکت در ساختمان مرکز گلرنگ طی مراحل ارزیابی به‌عنوان شتاب‌‌‌دهنده نوآوری سطح‌یک تایید شد. گلرنگ‌‌‌ونچرز هدف اصلی راه‌‌‌اندازی این شتاب‌‌‌دهنده را حمایت از کارآفرینان و استارت‌آپ‌‌‌ها در ایجاد ارزش‌افزوده و تاثیرگذاری مثبت در اقتصاد کلان کشور عنوان کرده است. این شرکت اعلام کرده است که فراخوان برنامه‌‌‌های شتاب‌‌‌دهی گلرنگ‌‌‌ونچرز با موضوعات مختلف از طریق وب‌سایت و شبکه‌‌‌های اجتماعی آن به اطلاع اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری خواهد رسید.
  • همکاری ایران با چین و روسیه در حوزه میکروالکترونیک

    مهر: دبیر ستاد نانو و میکرو، دادوستد با کشورهای عضو بریکس در حوزه میکروالکترونیک را از برنامه‌‌‌های ستاد عنوان کرد. عماد احمدوند در حاشیه جشنواره نانو و رسانه اظهار کرد: «با کشورهای چین و روسیه تعاملاتی را شروع کردیم. یکی از ارکان توسعه فناوری نانو، رسانه‌‌‌ها هستند و نقش رسانه‌‌‌ها برای اجرای نوآوری کشور مانند هوا ضروری است.» دبیر ستاد نانو و میکرو، رصدگری و اتصال اجزای اکوسیستم نوآوری را از نقش‌‌‌های جدی رسانه‌‌‌ها عنوان کرد. احمدوند با بیان اینکه رویکرد ستاد نانو تجمیع همه اجزای نوآوری‌‌‌ است، افزود: «تاکنون ما رسانه‌‌‌های رسمی را در رتبه‌‌‌بندی مدنظر قرار داده‌‌‌ایم و در حال حاضر در کنار آن شبکه‌‌‌های اجتماعی و رسانه‌‌‌های دانشجویی را نیز وارد این رتبه‌‌‌بندی کرده‌‌‌ایم.»
  • روزشماری برای رفع ممنوعیت واردات آی‌فون

    دنیای اقتصاد -مهسا طاعتی: بازار موبایل در هفته‌های اخیر با اخباری از جمله تاثیرات تغییر منشأ ارز واردات موبایل، یک‌صدایی برای رفع ممنوعیت واردات گوشی‌های آی‌فون و کاهش ۱۶ درصدی واردات تلفن همراه در نیمه اول سال جاری درگیر بود. فعالان و بازیگران این حوزه نیز از تعادل نسبی در چرخه عرضه و تقاضای بازار موبایل تحت تاثیر تغییر منشأ واردات تلفن همراه به ارز حاصل از «صادرات غیر یا خود »می‌گویند. البته آنها تاکید دارند که مسوولان باید بر تسریع تخصیص ارز در نیمه دوم سال توجه جدی‌ داشته باشند تا با نابسامانی در ماه‌های آتی مواجه نشویم. همچنین از موافقت تلویحی دو وزارت صمت و ارتباطات نسبت به رفع ممنوعیت آی‌فون ابراز امیدواری می‌کنند و در انتظار رفع این ممنوعیت هستند.
  • ابر هوش مصنوعی یک دهه دیگر ظهور می‌کند

    مهر: مدیر ارشد اجرایی شرکت اوپن‌ای‌آی معتقد است در دهه آینده ابر هوش مصنوعی ظهور می‌کند که در انجام وظایف فکری حتی از انسان نیز بهتر عمل می‌کند. به گزارش آرس تکنیکا، سم آلتمن مدیر ارشد اجرایی اوپن‌ای‌آی در یک پست وبلاگی به چشم‌انداز خود درباره آینده مبتنی بر هوش مصنوعی و نقش آن در پیشرفت فناوری و رونق جهانی اشاره کرد.
  • متا عضو پیمان هوش مصنوعی اروپا نمی‌شود

    مهر: سخنگوی متا پلتفرمز اعلام کرد این شرکت به سرعت پیمان هوش مصنوعی اتحادیه اروپا (AI Pact) را امضا نمی‌کند. به گزارش رویترز، این پیمان یک اقدام موقت قبل از اجرایی شدن کامل قانون هوش مصنوعی منطقه (AI Act) است. قانون‌گذاران اتحادیه اروپا در ماه مه ‌درباره این قانون به توافق رسیدند که نخستین قوانین ناظر بر توسعه و به‌کارگیری هوش مصنوعی در جهان به حساب می‌آید.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر