شماره روزنامه ۶۰۴۸
|

  • تردز یک ساله شد

    دنیای اقتصاد: در ماه ژوئیه سال گذشته تردز، نسخه متا برای رقابت با ایکس، معرفی شد، کاربران سراسر دنیا استقبال قابل‌توجهی از حضور و فعالیت در این شبکه اجتماعی کردند. به این ترتیب بود که تب تردز بالا گرفتن و تنها در طول همان چند روز اول از زمان معرفی، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در این شبکه اجتماعی جدید ثبت‌نام کردند. بسیاری از علاقمندان به فعالیت و حضور در تردز می‌خواستند ببینند که آیا محصول جدید مارک زاکربرگ، بالاخره یک بار برای همیشه ایلان ماسک و شبکه اجتماعی‌اش را کنار خواهد زد یا خیر. در آن زمان زاکربرگ ابراز امیدواری کرده بود که این اپلیکیشن در نهایت می‌تواند ده برابر کاربران بیشتری نسبت به ایکس را جذب کند. در همین راستا او در جولای گذشته در پستی نوشته بود: «کمی زمان می‌برد، اما فکر می‌کنم باید یک اپلیکیشن گفتگوی عمومی با بیش از یک میلیارد نفر کاربر در متا وجود داشته باشد. توییتر فرصت انجام این کار را داشته، اما موفق نشده است. امیدواریم ما این کار را انجام دهیم.»
  • از پیشتازی اپراتورها تا دسترسی به فناوری‌های جدید

    دنیای اقتصاد: بیست و هفتمین دوره از نمایشگاه الکامپ به پایان رسید. البته در این دوره رویدادهایی همچون تینواستارز، توان‌‌‌تک، الکام‌‌‌پیچ و الکام‌‌‌تاکز به روال سابق برگزار شد، اما اضافه شدن الکام کامرس و اینشورنس به‌‌‌عنوان دو عضو جدید به الکامپ تاکنون آورده‌‌‌ خاصی به جز غرفه‌‌‌داری نداشته است. از سوی دیگر، بررسی اخبار منتشر شده از حضور شرکت‌ها در این دوره نشان می‌دهد که اپراتورهای همراه نسبت به سایر شرکت‌ها حضور پررنگ‌‌‌تر و سهم‌‌‌ بیشتری در تصاحب اخبار امضای تفاهم‌‌‌نامه و رونمایی از محصولات جدید داشته‌‌‌اند.
  • شرکت رقیب بومی توییتر در هند

    ایسنا: شبکه اجتماعی هندی «کو» (Koo) که خود را به‌عنوان رقیب ایکس (توییتر سابق) معرفی کرده بود، به دنبال شکست مذاکرات خرید این پلتفرم تعطیل می‌شود. با وجود آنکه «کو» بیش از ۶۰میلیون دلار تامین مالی از سرمایه‌گذاران برجسته‌ای نظیر «تایگر گلوبال» و «اکسل» جذب کرده بود، با چالش‌های قابل‌توجهی در گسترش پایگاه کاربران خود و درآمدزایی در دو سال گذشته روبه‌رو بود. پایگاه فناوری تِک‌کرانچ در فوریه گزارش کرده بود که «کو» سرگرم مذاکرات فروش با استارت‌آپ رسانه اینترنتی «دیلی هانت» است که ۵میلیارد دلار ارزش دارد. اما موسسان «کو» روز چهارشنبه اعلام کردند مذاکرات مذکور به توافق نرسید.
  • خلاصی واتس‌اپ و سیگنال از قانون کنترل چت اروپا

    ایسنا: قانون‌گذاران اتحادیه اروپا از طرح‌های اسکن اپلیکیشن‌های پیام‌رسان صرف‌نظر کردند؛ اما مدافعان حریم خصوصی هنوز نمی‌توانند این موضوع را جشن بگیرند. ریاست بلژیکی شورای اتحادیه اروپا، طرح‌هایی را که برای اسکن اپلیکیشن‌های پیام‌رسان از جمله واتس‌اپ و سیگنال وجود داشت، کنار گذاشت. تحت لایحه « کنترل چت۲» برای شنود گسترده پیام‌های کاربران، تصاویر، ویدئوها و آدرس‌های URL توسط هوش مصنوعی اسکن می‌شدند تا محتوای سوءاستفاده از کودکان شناسایی شوند.
  • افزایش ۵۰درصدی آلایندگی گوگل

    ایسنا: وابستگی فزاینده گوگل به هوش مصنوعی در دیتاسنترهایش و افزایش چشمگیر مصرف انرژی به بیش از ۴۸درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط این غول اینترنتی از سال۲۰۱۹ منتهی شده است. گوگل در گزارش «زیست‌محیطی ۲۰۲۴» این شرکت پذیرفته است که ابهام قابل‌ ‌توجهی درخصوص دستیابی به هدفش وجود دارد و می‌گوید دستیابی هدف بسیار جاه‌طلبانه صفر خالص تا سال۲۰۳۰ آسان نخواهد بود. آلفابت که شرکت مادر گوگل است، در سال۲۰۲۰ اعلام کرد کل کسب‌وکار خود را تا سال۲۰۳۰، با انرژی عاری از کربن اداره خواهد کرد.
  • چین در ثبت اختراعات هوش مصنوعی مولد از آمریکا جلو زد

    مهر: طبق اطلاعات سازمان ملل تعداد اختراعات ثبت‌شده چین در حوزه هوش مصنوعی مولد ۶برابر آمریکا است و این کشور در این زمینه رکورد‌دار است. به گزارش رویترز، اطلاعات سازمان ملل نشان می‌دهد چین بیش از هر کشور دیگری در جهان حق امتیاز اختراعات مربوط به هوش مصنوعی مولد مانند چت‌بات‌ها را ثبت کرده است؛ به‌طوری‌که حق امتیازات اختراعات ثبت‌شده آن ۶برابر آمریکا یعنی رقیب اصلی در این حوزه است.
  • خداحافظی دستگاه‌های دولتی ژاپن با فلاپی‌دیسک

    سیتنا: آژانس دیجیتال ژاپن اعلام کرد استفاده از فلاپی‌دیسک‌های قدیمی را برای کار با سیستم‌های رایانه‌ای دولتی حذف کرده است. تنها سیستمی که هنوز وجود دارد و نیاز به استفاده از فلاپی دیسک دارد، یک سیستم محیطی است که بر بازیافت خودرو نظارت می‌کند. تارو کنو، وزیر دیجیتال ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در روز ۲۸ژوئن در جنگ فلاپی‌دیسک پیروز شدیم.» آژانس دیجیتال ژاپن جنگ علیه فناوری رایانه دوران دهه۹۰ را در سال۲۰۲۲ آغاز کرد. حدود ۱۹۰۰سازمان دولتی ژاپن از فلاپی‌دیسک و سایر فناوری‌های قدیمی مانند دستگاه‌های فکس، سی‌دی و مینی‌دیسک استفاده می‌کردند.
  • داستان پر آب چشم واردات و تولید تجهیزات فناوری

    دنیای‌اقتصاد: در جریان نمایشگاه الکامپ پنل «توسعه اقتصاد دیجیتال با همراهی تولیدکنندگان و واردکنندگان حوزه فناوری اطلاعات» در غرفه «دنیای‌اقتصاد» برگزار شد. در این پنل حمیدرضا فراهانی مدیرعامل شرکت آواژنگ، فرهاد غنی‌‌‌زاده، عضو کمیسیون فروشگاه‌‌‌های فاوا، سهیل ترکان، عضو کمیسیون تولید و تامین کالا و تجهیزات فاوا، حمید توسلی، بنیان‌گذار و مدیرعامل بهین تکنولوژی، و محمد صحراییان، مدیر توسعه کسب و کار گروه فناوری اطلاعات هلو، حضور داشتند و به چالش‌‌‌های حوزه فناوری اطلاعات و تامین‌‌‌کنندگان و تولیدکنندگان حوزه پرداختند.
  • از حذف ارز نیمایی تا رفع ممنوعیت‌ها

    دنیای اقتصاد: بازیگران بازار موبایل فرصت روزهای باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری را غنیمت دانسته‌اند تا چالش‌های این صنف و انتظاراتشان از دولت جدید را برشمرند. به اعتقاد آنها بهتر است دولت جدید رفع سیاست‌های محدودکننده را برای ایجاد ثبات در بازار موبایل در دستور کار قرار دهد و ممنوعیت واردات آی‌فون۱۴ و ۱۵، محدودیت‌های تخصیص ارز و افزایش چشم‌گیر تعرفه‌های واردات را رفع یا اصلاح کند.
  • سری آی‌فون ۱۶ با یک تراشه یکسان عرضه می‌شود

    مهر: طبق گزارشی جدید به نظر می‌رسد اپل در سری تمام دستگاه‌های جدید آی‌فون ۱۶ از یک تراشه استفاده کرده است. به گزارش فون‌آرنا، طی دو سال گذشته اپل در مدل‌های آی‌فون پرو از تراشه‌های متفاوتی استفاده کرد. این شرکت قبلا در سال ۲۰۱۳ نیز یک‌بار دیگر همین روند را در پیش گرفته بود. اکنون طبق گزارشی جدید اپل تصمیم دارد به شیوه استاندارد فعالیت خود بازگردد و تمام موبایل‌های سری جدید خود را با یک تراشه عرضه کند.
  • نگرانی امنیتی آمریکا از قرارداد مایکروسافت با شرکت اماراتی

    ایسنا: با وجود چراغ سبز واشنگتن به قرارداد میان مایکروسافت و شرکت هوش مصنوعی اماراتی، این همکاری نگرانی‌های امنیت ملی را در آمریکا برانگیخته است. مایکروسافت و شرکت هوش مصنوعی جی ۴۲ امارات در ماه مه برنامه‌هایی را برای صرف یک میلیارد دلار روی پروژه‌هایی در کنیا اعلام کردند. این قرارداد با جلب نظر دولت‌های آمریکا و امارات مذاکره شد و با دیدارهایی در واشنگتن میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و ویلیام روتو، همتای کنیایی او، مصادف شد.
  • زارع‌پور: در مرحله اول انتخابات از ۴۰۰ تیم برای پایداری شبکه ارتباطی استفاده کردیم

    ایسنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری برای پایدار ماندن شبکه ارتباطی از ۴۰۰ تیم بسیج استفاده شده است. عیسی زارع‌پور در حاشیه جلسه روز گذشته هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: «برای پایدار ماندن شبکه ارتباطی از یک هفته قبل از انتخابات مرحله اول ۴۰۰ تیم بسیج ماموریت پیدا کردند که تا این لحظه مسیرهای کابل‌ها و فیبر نوری را چند بار چک کرده‌اند. آنان یک میلیون پایش انجام دادند تا خرابکاری و قطعی شبکه اتفاق نیفتاده باشد. در روز رای‌گیری مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰ مورد تلاش برای قطع شبکه داشتیم که ۹ مورد آن منجر به قطع فیبر نوری شد که سه مورد آن به علت عملیات عمرانی دستگاه‌ها اتفاق افتاد. در انتخابات جمعه گذشته علاوه بر پایش زمینی با همکاری نیروهای مسلح از پایش هوایی هم برای کنترل مسیر خطوط فیبر نوری استفاده کردیم.»
  • ابطال ۸ مجوز دولت آمریکا برای غول چینی

    ایسنا: امسال دولت بایدن هشت مجوزی را که به برخی شرکت‌ها اجازه می‌داد به شرکت تجهیزات مخابراتی چینی هوآوی کالا صادر کنند، لغو کرده است. وزارت بازرگانی آمریکا که بر سیاست صادرات آمریکا نظارت می‌کند، در ماه مه اعلام کرد برخی مجوزها را لغو کرده است؛ اما به نام یا تعداد تامین‌کنندگانی که مجوز صادرات آنها باطل شده است، اشاره‌ای نکرد.
  • هشدار گوگل درباره شکاف امنیتی موبایل‌های اندرویدی

    مهر: گوگل اعلام کرده است یک شکاف امنیتی خطرناک که در موبایل‌های پیکسل با ارائه آپدیت امنیتی برطرف شده، همچنان در موبایل‌های گلکسی سامسونگ و دیگر دستگاه‌های اندرویدی وجود دارد. چندی قبل دولت آمریکا به تمام کارمندان آژانس‌های فدرال که موبایل پیکسل داشتند، دستور داد جدیدترین آپدیت امنیتی را قبل از ۴ ژوئیه نصب کنند و در غیر این‌صورت از دستگاه‌هایشان استفاده نکنند. هکرها با سوءاستفاده از این شکاف امنیتی می‌توانستند به اطلاعاتی دست یابند که به‌طور معمول قابل دسترسی نیست.
  • محک وعده «حذف فیلترینگ»

    دنیای اقتصاد: زیست مجازی ایرانی‌ها زیر سایه محدودیت‌ها و اختلالات اینترنتی متعدد است؛ اما همین «فیلترینگ» سوژه جذاب برخی نامزدهای انتخابات شده است. طبق سومین گزارش کیفیت اینترنت انجمن تجارت الکترونیک، وضعیت اینترنت نسبت به زمستان گذشته هیچ تغییری نکرده است و مطابق آمارهای جهانی در نیمه اول ۲۰۲۴ ایران دوازدهمین کشور متضرر از محدودیت‌های اینترنتی شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر