شماره روزنامه ۶۱۱۳
|

  • نسخه ناکارآمد برای آماده‌باش سایبری

    دنیای اقتصاد: بر اساس اعلام مرکز مدیریت راهبردی افتا، امنیت سایبری ایران در وضعیت قرمز و آماده‌باش سراسری قرار دارد. یکشنبه شب سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین هشداری را منتشر اما مدتی بعد در اطلاعیه‌ای آن را تکذیب کرد. با تمام این‌‌ها، حالا نگرانی نسبت به تهدیدات سایبری در بین کاربران ایرانی تشدید شده است.
  • محدودیت خرید تراشه‌های انویدیا برای شرکت‌های چینی

    ایسنا: پکن با هدف توسعه صنعت نیمه‌رسانای خود و مقابله با تحریم‌های آمریکا، فشار بر شرکت‌های چینی برای خرید تراشه‌های هوش مصنوعی تولید داخلی به جای تراشه‌های انویدیا را مضاعف کرده است. بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: «رگولاتورهای چینی، شرکت‌ها را از خرید تراشه‌های H۲۰ انویدیا که برای توسعه و اجرای مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شوند، بازداشته‌اند.
  • انرژی هسته‌ای به کمک توسعه هوش مصنوعی می‌آید

    مهر: جن‌سن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، معتقد است برق هسته‌ای گزینه مناسبی به عنوان انرژی تجدیدپذیر مورد نیاز برای تعداد بی‌شماری از مراکز داده است. به گزارش بلومبرگ، هوانگ در مصاحبه‌ای گفت: «انرژی هسته‌ای به عنوان یک منبع ایده‌آل است و البته یکی از منابع انرژی تجدیدپذیر است.
  • ضرر فروشندگان اماراتی از احتکار آی‌فون ۱۶

    ایسنا: عرضه نسل جدید آی‌فون موجی از هیجان را در میان فروشندگان و خریداران در امارات عربی متحده برانگیخت که امیدوار بودند از جدیدترین مدل این گوشی سود کسب کنند، اما برخی فروشندگان با ضررهای مالی هنگفتی به میزان حداکثر ۲۰۰ هزار درهم مواجه شدند. هر سال عرضه مدل جدید آی‌فون به فرصتی برای بسیاری از ساکنان امارات تبدیل می‌شود تا با فروش مجدد دستگاه‌ها با قیمتی بالاتر، درآمد خوبی کسب کنند. جدیدترین عرضه آی‌فون ۱۶ در ۲۰ سپتامبر هم از این قاعده مستثنی نبود، زیرا خریدارانی که دستگاه را از قبل به صورت آنلاین رزرو کرده بودند، به فروشگاه‌های اپل هجوم بردند تا گوشی‌های خود را تحویل بگیرند و بفروشند.
  • نفوذ کره‌شمالی به سیستم‌های شرکت‌های آمریکایی

    ایسنا: تحقیقات جدید «ماندیانت» (Mandiant) نشان می‌دهد کارکنان جمهوری دموکراتیک خلق کره برای استخدام در شرکت‌های غربی و نفوذ در سیستم‌های آنها، خود را به جای ملیت‌های دیگر جا می‌زنند. مشخص شد یک عامل تسهیل‌کننده به کارکنان فناوری اطلاعات کره‌شمالی کمک می‌کرد تا از هویت سرقت شده بیش از ۶۰ شهروند آمریکایی در بیش از ۳۰۰ شرکت استفاده کنند و به این ترتیب درآمد بیش از ۶.۸ میلیون دلاری را برای کارکنان فناوری اطلاعات کره شمالی در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ به همراه داشت.
  • هندوستان در صدر خاموشی اینترنت در جهان

    مهر: هندوستان در صدر کشورهای جهان قرار دارد که اینترنت را تعطیل کرده‌اند.
  • مراکز داده بیشتر؛ آب‌وهوای آلوده‌تر

    دنیای اقتصاد: در سال‌های اخیر غول‌های تکنولوژی ادعاهای بزرگی درباره انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته‌اند. با این حال از آنجا که ظهور هوش مصنوعی نیازهای بیشتری برای انرژی ایجاد می‌کند، پنهان کردن هزینه‌های واقعی مراکز داده که به تقویت این انقلاب تکنولوژیک کمک می‌کنند، برای این صنعت سخت می‌شود. بررسی‌ها و تحلیل‌های اخیر گاردین در این زمینه نشان می‌دهد که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ میزان واقعی انتشار گازهای گلخانه‌ای از مراکز داده داخلی یا خانگی شرکت‌های گوگل، مایکروسافت، متا و اپل احتمالا حدود ۶۶۲ درصد - یا ۷.۶۲ برابر - بیشتر از گزارش رسمی آنهاست. در میان پنج غول تکنولوژی جهان اما آمازون بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است؛ چون میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای دومین شرکت بزرگ، یعنی اپل، کمتر از نیمی از آلاینده‌های آمازون در سال ۲۰۲۲ بوده است. با این حال، آمازون از محاسبه بالا دور مانده است، چون مدل کسب‌و‌کار متفاوتش جداسازی ارقام مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای خاص مرکز داده را برای این شرکت دشوار می‌کند.
  • توافق نهایی سازمان تامین‌اجتماعی و پلتفرم‌های سلامت

    دنیای اقتصاد: آخرین بررسی‌‌‌‌‌‌ها از مذاکرات سازمان تامین‌اجتماعی و پلتفرم‌های سلامت بیانگر نهایی‌شدن توافق دوطرف است. پیش از این و در اواسط ماه گذشته، رئیس کمیسیون سلامت دیجیتال سازمان نصر تهران به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» از رفع ۴۵روزه قطع همکاری آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌ها با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال خبر داده‌بود. در حالی اخبار مثبتی از تفاهم این دو مطرح می‌شود که در هفته گذشته قرار بود مجمع انجمن‌های علوم آزمایشگاهی جلسه‌‌‌‌‌‌ای برای بررسی و تصمیم‌گیری درباره دخالت غیرمجاز استارت‌آپ‌ها در ارائه خدمات آزمایشگاهی برگزار کند و لحن خاص دعوت‌‌‌‌‌‌نامه آن جلسه با اعتراض فعالان حوزه سلامت مبنی‌بر ایجاد مانع جدیدی برای فعالیت استارت‌آپ‌ها مواجه شد. در شرایطی که تاکنون خبری درباره جلسه مذکور منتشر نشده، این سوال مطرح می‌شود که آیا فعالان سلامت دیجیتال با مانع تازه‌‌‌‌‌‌ای مواجه هستند، یا خیر.
  • گزارش شفافیت ایکس منتشر شد

    مهر: برای نخستین‌بار از زمان مدیریت ایلان ماسک بر ایکس، این پلتفرم دقیق‌ترین گزارش از بازبینی محتوای خود را منتشر کرده است. به گزارش انگجت، در این گزارش چشم‌اندازهای جدید به شیوه اجرای قوانین در ایکس در بحبوحه حفظ آگهی‌دهندگانی که درباره نامناسب بودن محیط نگران بودند، اشاره شده است.
  • هدست واقعیت مجازی و عینک‌های جدید متا رونمایی شدند

    ایسنا: شرکت متا از هدست واقعیت مجازی کوئست ۳اس و عینک واقعیت افزوده اوریون رونمایی کرد. عینک اوریون اولیه عینکی است که برای پر کردن شکاف بین دنیای فیزیکی و دیجیتال طراحی شده است و تجربه‌ای کاملا فراگیر را به کاربران ارائه می‌دهد. اوریون با طراحی سبک وزن و فناوری پیشرفته، دارای قابلیت ردیابی دست و ردیابی چشم را دارد و حتی یک رابط عصبی است که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق حرکات ظریف و حرکات چشم با دنیای مجازی تعامل داشته باشند.
  • شکایت گوگل علیه شیوه‌های تجارت مایکروسافت در اروپا

    ایسنا: گوگل علیه شیوه‌های ضدرقابتی مایکروسافت برای نگه داشتن مشتریان در پلتفرم ابری آزور به کمیسیون اروپا شکایت کرد. گوگل که با مایکروسافت و خدمات وب آمازون (AWS) در خدمات ابری رقابت دارد، اعلام کرد مایکروسافت از موقعیت برتر سیستم‌عامل ویندوز سرور خود برای جلوگیری از رقابت استفاده می‌کند. آمیت زاوری، معاون گوگل کلود، در این مورد گفت: «مایکروسافت مشتریان را وادار می‌کند تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت برای ادامه استفاده از ویندوز سرور در خدمات ابری رقیب بپردازند. اگر آنها از آزور استفاده کنند، نیازی به پرداخت این پول نیست. همچنین کاربران سیستم‌های ابری رقیب به‌روزرسانی‌های امنیتی دیرتر و محدودتری را دریافت می‌کنند.»
  • ایجاد حساب‌های جدید گوگل در روسیه محدود شد

    ایسنا: خبرگزاری‌های دولتی روسیه روز پنج‌شنبه به نقل از وزارت دیجیتال این کشور اعلام کردند گوگل ایجاد حساب‌های جدید را برای کاربران روسی محدود کرده است.
  • کاهش فروش گوشی‌های خارجی در چین

    ایسنا: در ماه میلادی گذشته فروش تلفن‌های هوشمند خارجی شامل آی‌فون اپل در چین کاهش یافت. داده‌های آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چین نشان داد فروش گوشی‌های خارجی در ماه اوت ۱۲.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت. اما مجموع فروش گوشی در چین در ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶.۷ درصد افزایش یافت. هفته گذشته معلوم شد پیش‌سفارش برای گوشی میت ایکس‌تی هوآوی از ۶.۵ میلیون دستگاه فراتر رفته که طبق آمار موسسه تحقیقاتی IDC، تقریبا دو برابر موبایل‌های هوشمند تاشو فروش رفته در سه ماهه دوم امسال در جهان است. تب خریداران برای بعضی از مدل‌های میت ایکس‌تی باعث شده است قیمت آنها به بیش از ۲۰ هزار دلار برسد.
  • بخش خصوصی و دولت با هم حیات هوش مصنوعی در ایران را تضمین می‌کنند

    ایسنا: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در جلسه فوق‌العاده «کاربردپذیری هوش‌ مصنوعی»، با اعلام تدوین برنامه جامع اقدام مشترک ملی هوش مصنوعی تا آخر هفته آینده، بر ضرورت حرکت سنجیده و هماهنگ بخش خصوصی و دولت در حوزه هوش مصنوعی با نگاه به تجارب گذشته تاکید کرد. جلسه فوق‌العاده «کاربردپذیری هوش‌ مصنوعی» ذیل برنامه جامع اقدام مشترک هوش ‌مصنوعی، چهارم مهرماه با حضور فعالان بخش خصوصی و با هدف توسعه زیست‌بوم داده، هوش ‌مصنوعی و پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور از طریق این فناوری‌ با استفاده از تجارب بخش خصوصی برگزار شد. به گزارش معاونت علمی ریاست‌جمهوری، ذی‌نفعان و صاحب‌نظران این حوزه در ابتدای جلسه به گفت‌وگو در خصوص انتظارات و زیرساخت‌های لازم در مسیر کاربردپذیری هوش ‌مصنوعی پرداختند که تعامل مشترک بخش خصوصی با حاکمیت از جمله خواسته‌های آنان در این جلسه بود.
  • عرصه رقابتی جدید تاکسی‌‌‌های اینترنتی

    دنیای‌اقتصاد: مدتی است که امکان تماشای رایگان فیلم و سریال در طول سفرهای شهری به عرصه تازه رقابت میان تاکسی‌‌‌های اینترنتی تبدیل شده است. به این ترتیب در ابتدا اسنپ در همکاری مشترک با فیلیمو اقدام به ارائه امکان تماشای فیلم و سریال‌‌‌های این پلتفرم در طول سفرهای کاربران کرد و سپس تپسی در تلاش برای جانماندن از این رقابت تازه، همکاری خود را در این زمینه با پلتفرم فیلم‌‌‌نت آغاز کرد. حالا با اضافه‌شدن سرویس فیلم‌‌‌نت به سوپراپلیکیشن تپسی، کاربران آن می‌‌‌توانند فیلم‌‌‌ها و سریال‌‌‌های در حال اکران یا آرشیوی فیلم‌‌‌نت را به صورت رایگان تماشا کنند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر