شماره روزنامه ۶۱۱۶
|

  • کاهش چشمگیر خرید و فروش در بازار موبایل 

    دنیای اقتصاد: بازار موبایل در سایه عملیات موشکی ایران با کاهش قابل توجه در عرضه و تقاضا و همچنین تقابل مخالفان و موافقان رفع ممنوعیت واردات آی‌فون دست‌وپنجه نرم می‌کند. بر اساس اعلام برخی از فعالان بازار تلفن همراه به خبرنگار «دنیای اقتصاد»، فروش کالا در این بازار کاهش یافته است و فروشندگان در حال عرضه قطره‌چکانی محصولات هستند.
  • هوش مصنوعی «نمی‌دانم» بلد نیست

    مهر: براساس تحقیقی جدید مدل‌های زبانی بزرگ احتمال کمتری دارد که اعلام کنند پاسخ سوالی را نمی‌دانند و به همین دلیل اعتبار کمتری دارند.
  • هزاران کارگر سامسونگ از کار بیکار می‌شوند

    ایسنا: سامسونگ الکترونیکس هزاران نفر از کارکنان خود در جنوب شرقی آسیا، استرالیا و نیوزیلند را در راستای برنامه تعدیل تعداد کارکنان جهانی این شرکت اخراج می‌کند. یکی از منابع آگاه که مایل نبود نامش فاش شود، به بلومبرگ گفت: «اخراج‌ها ممکن است شامل حدود ۱۰ درصد از نیروهای کار در این بازارها شود، اما آمار برای هر شرکت تابعه ممکن است متفاوت باشد. کاهش مشاغل برای سایر شرکت‌های تابعه خارج از کره‌جنوبی، برنامه‌ریزی شده است و می‌تواند به ۱۰ درصد در بازارهای خاص برسد.»
  • اعتراف دوروف به همکاری با دولت‌ها از مدت‌ها قبل

    مهر: پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام، در پستی در کانال خود در این پلتفرم اعلام کرد تغییرات مهمی که در فعالیت این پیام‌رسان اعلام شده است در حقیقت قبلا هم وجود داشته‌اند و فقط اندکی تغییر کرده‌اند. او در این پست نوشت: «براساس سیاست حریم خصوصی تلگرام، این پلتفرم از سال ۲۰۱۸ در بیشتر کشورها قادر ‌به افشای آی‌پی آدرس‌ها و شماره تماس مجرمان برای مقامات بود.» وی در ادامه افزود: «هر زمان که ما درخواست رسمی حقوقی متناسبی از کانال‌های ارتباطی مرتبط دریافت می‌کردیم، آن را تایید و سپس آی‌پی آدرس و شماره موبایل مجرمان خطرناک را افشا می‌کردیم. این فرآیند از مدت زمانی بسیار قبل‌تر از هفته گذشته ایجاد شده بود. بات@transparency نیز دقیقا همین روند را نشان می‌دهد. این بات تعداد درخواست‌های پردازش شده برای دسترسی به اطلاعات کاربران را نشان می‌دهد.
  • حملات سایبری جهانی دو برابر شد

    ایسنا: تعداد حملات سایبری مختل‌کننده و مخرب جهانی تا پایان سال ۲۰۲۴ افزایش ۱۰۵درصدی خواهد داشت. طبق گزارش جدید QBE با عنوان «کسب‌و‌کار متصل: خطر تقویت وابستگی دیجیتال»، اگر این روند حملات ادامه یابد، حملات سایبری مهم استراتژیک، مختل‌کننده و مخرب جهانی در سال جاری به ۲۱۱ مورد خواهد رسید که در مقایسه با ۱۰۳ مورد در سال ۲۰۲۰، رشد بیش از دو برابری را نشان می‌دهد.
  • جدیدترین مدل هوش مصنوعی انویدیا رونمایی شد

    ایسنا: مدل جدید هوش مصنوعی منبع‌باز انویدیا با سیستم‌های اختصاصی برتر خود به رقابت با پیشروهای این صنعت مانند اوپن‌ای‌آی و گوگل می‌پردازد. شرکت انویدیا(Nvidia) از مدل جدید NVLM-D-۷۲B رونمایی کرده که عضو جدید خانواده مدل‌های زبانی بزرگ چندوجهی منبع‌باز NVLM ۱.۰ آن است و رقیب سیستم‌های اختصاصی مانند GPT-۴ شرکت اوپن‌ای‌آی و هوش مصنوعی پیشرفته شرکت گوگل به شمار می‌رود.
  • عرضه جدیدترین نسخه هوش مصنوعی گوگل

    مهر: گوگل اعلام کرد هوش مصنوعی جمینی لایو از طریق اپ جمینی برای تمام کاربران اندروید به‌طور رایگان ارائه می‌شود. به گزارش جی‌اس‌ام آرنا، گوگل در ابتدا دستیار جمینی لایو را همراه سری گوگل پیکسل ۹ معرفی کرد. دستیار صوتی جدید سریع‌تر از جمینی استاندارد است و قابلیت‌های بیشتری دارد. دستیار صوتی آپدیت شده نخست برای کاربران جمینی ادونس ارائه و سپس در مدل‌های دیگر عرضه شد. به نظر می‌رسد کاربران اندروید دیگر مجبور نیستند منتظر بمانند؛ زیرا گوگل در پلتفرم ایکس اعلام کرد جمینی لایو آماده عرضه است. البته باید توجه داشت که نسخه انگلیسی آن هم‌اکنون آماده دانلود است. هرچند کاربر می‌تواند لهجه‌های مختلفی را برای آن انتخاب کند.
  • دستور رئیس‌جمهور برای رسیدگی به بازار فیلترشکن

    به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس‌جمهور در نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی با اشاره به موضوع فروش فیلترشکن توسط عده‌ای سودجو، با بیان اینکه برخی با فیلترشکن فروشی پول‌های میلیاردی کسب می‌کنند که این برای کشورمان خوب نیست، دستور داد تا این مساله حتما به شکل دقیق و جدی مورد رسیدگی قرار بگیرد و تصمیم مقتضی در این مورد و به‌طور کلی زمینه‌های رواج چنین کسب و کاری اتخاذ شود. این در حالی است که هنوز هیچ خبری از اقدام دولت چهاردهم در راستای وعده رفع فیلترینگ که اساس کار فروش فیلترشکن‌هاست، منتشر نشده.
  • هوش مصنوعی دنیای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را دگرگون می‌کند

    دنیای اقتصاد: زیر پوست دنیای توسعه نرم‌افزار دو تغییر در حال وقوع است. از زمان معرفی چت‌بات هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی در سال ۲۰۲۲، مدیران و روسا در تلاش برای یافتن روش‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی هستند. تا حالا اغلب تلاش‌ها نتیجه چندانی نداشته‌اند، اما در این میان برنامه‌نویسی نرم‌افزاری استثنا است. نظرسنجی‌ها در این زمینه نشان می‌دهند که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در سراسر جهان هوش مصنوعی مولد را آن‌قدر مفید می‌دانند که در حال حاضر حدود دو پنجم آنها مشغول استفاده از آن هستند. این حرفه به یک شکل دیگر هم در حال تغییر است. سهم رو به رشد مهندسان جهان از بازارهای نوظهور می‌آیند. هیچ تعریف استاندارد و مشخصی از یک توسعه‌دهنده وجود ندارد، اما در حدود سال ۲۰۲۰ تعداد کاربران پلتفرم محبوب ذخیره و اشتراک‌گذاری کد Github که در کشورهای فقیرتر زندگی می‌کنند، از کشورهای ثروتمند پیشی گرفت. در همین راستا، انتظار می‌رود که در چند سال آینده هند با پشت سر گذاشتن آمریکا به بزرگ‌ترین استخر استعدادهای برنامه‌نویسی جهان تبدیل شود.
  • تجدیدنظر آمریکا در صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی به خاورمیانه

    ایسنا: وزارت بازرگانی آمریکا از مقرراتی رونمایی کرد که صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی مانند محصولات انویدیا به دیتاسنترها در خاورمیانه را تسهیل خواهد کرد. صادرکنندگان آمریکایی از اکتبر سال ۲۰۲۳، ملزم شده‌اند قبل از صادرات تراشه‌های پیشرفته به بخش‌هایی از خاورمیانه و آسیای مرکزی، مجوز دریافت کنند.
  • نظارت آلمان بر مایکروسافت بیشتر می‌شود

    مهر: ناظر رقابت آلمان، مایکروسافت را به عنوان «شرکتی با اهمیت بازاری مهم در زمینه رقابت» طبقه‌بندی کرده است، این بدان معنا است که این سازمان احتمالا اقدامات سختگیرانه‌تری علیه شرکت اتخاذ کند. به نقل از رویترز، آندریاس موند، رئیس سازمان «بوندسکارتلمات» (Bundeskartellamt) در این باره می‌گوید: «بسیاری از محصولات مایکروسافت در همه جا وجود دارند و عدم استفاده از آنها امکان‌پذیر نیست. اکوسیستم این شرکت اکنون بیش از هر زمان دیگری در هم تنیده و قدرتمندتر است.»
  • مالزی قوانین ملی هوش مصنوعی را تعیین می‌کند

    مهر: انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی اعلام کرد این کشور تصمیم دارد سیاست ملی ابر ایجاد و مقرراتی برای تشویق به استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی را ارائه کند. به نقل از رویترز، این اظهارات در حالی بیان می‌شود که شرکت‌های جهانی فناوری طی سال گذشته سرمایه‌گذاری کلانی در مالزی انجام داده‌اند؛ زیرا خواستار احداث زیربنای حیاتی برای تامین تقاضای روز‌افزون سرویس‌ها و خدمات ابر رایانشی و هوش مصنوعی بودند.
  • شکایت اپیک گیمز از گوگل و سامسونگ

    ایسنا: شرکت «اپیک گیمز»، در شکایتی، گوگل و سامسونگ را به توطئه برای حمایت از فروشگاه برنامه «پلی‌استور» گوگل در برابر رقابت، متهم کرد. سازنده بازی ویدئویی «فورت نایت»، شکایتی را در دادگاه فدرال آمریکا در کالیفرنیا تنظیم کرد و مدعی شد قابلیت امنیت موبایل سامسونگ به نام «اتو بلاکر» (Auto Blocker)، برای ممانعت از دانلود اپلیکیشن‌ها از منابع دیگری به جز «پلی‌استور» یا فروشگاه «گلکسی» سامسونگ طراحی شده است.
  • روسیه دستور حذف محتوای غیرقانونی از دیسکورد را صادر کرد

    مهر: «راسکامنادزر» رگولاتور ارتباطات روسیه به پلتفرم پیام‌رسان «دیسکورد» دستور داده حدود هزار محتوای غیرقانونی از جمله پست‌های حاوی هرزنگاری کودکان و ترویج استفاده از مواد مخدر را حذف کند. به نقل از رویترز، به‌طور دقیق راسکامنادزر خواستار حذف ۹۴۷ محتوای غیرقانونی از جمله پست‌های حاوی هرزه‌نگاری کودکان، ترویج افراطی‌گری، درگیر کردن کودکان در فعالیت‌های غیرقانونی، ترویج خودکشی و ترویج مواد مخدر شده است.
  • بزنگاه تصمیم‌گیری برای رفع فیلترینگ

    دنیای اقتصاد: امروز در حالی نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی در دولت چهاردهم برگزار می‌شود که جدیدترین نظرسنجی‌ از میزان استفاده ایرانی‌ها از شبکه‌های اجتماعی بیانگر تداوم محبوبیت پلتفرم‌های فیلترشده است. هر چند این نظرسنجی از افزایش استفاده از پیام‌رسان‌های بومی به مدد فیلترینگ گسترده خبر می‌دهد، اما به نظر می‌رسد که گردش مالی چشمگیر بازار سیاه فیلترشکن‌ها و البته افزایش آسیب‌پذیری شبکه اینترنت به دنبال آن، مسوولان را به خوبی متوجه نادرست بودن این سیاست و اجبار کاربران به استفاده از پلتفرم‌های ایرانی کرد. حالا با وجود طرح چندباره موضوع رفع فیلترینگ در این دولت، اذعان مجلسی‌ها و دولتی‌ها نسبت به شکست فیلترینگ و انتشار گزارش‌های متعدد با نتیجه یکسان در تایید این موضوع، کمترین انتظار از نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی در دولت جدید، انتشار خبر رفع محدودیت‌های اینترنتی است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر