سیستم عامل Symbian دارای چندین رابط کاربری است و یکی از رابط‌های کاربری جدید که به تدریج از سوی برخی از شرکت‌های مهم مثل سونی اریکسون مورد استفاده قرار می‌گیرد UIQ نام دارد‌. این رابط کاربری در اواخر سال ۱۹۹۹میلادی در یکی از شهرهای سوئد پایه‌گذاری شد. اساس این رابط کاربری بر تغییر مبتنی برسلیقه کاربر بنا‌نهاده شده است و به راحتی قابل تغییر می‌باشد‌.

این رابط کاربری دارای ویژگی‌ها و برنامه‌های خاص خود است که از آن جمله می‌توان به تکنولوژی خاص به کار رفته در آن‌، theme‌ها‌، مرورگر وب‌، سیستم پیغام‌رسان‌، سیستم تماس‌ها و سیستم برنامه‌های کاری اشاره کرد که به گونه خاصی در این رابط کاربری قرار گرفته‌اند.

کار با این رابط کاربری بسیار آسان است و وقت زیادی برای یادگیری آن لازم نیست و همچنین در آن از تکنولوژی ذخیره‌سازی اتوماتیک استفاده شده است و همه تغییرات بدون نیاز به کاربر و حتی موقعی که برنامه هنوز باز است در حافظه ذخیره شده و به این طریق شما هیچ‌یک از اطلاعات خود را از دست نمی‌دهید‌.

تکنولوژی به کار رفته تصویری و استفاده در UIQ بر‌اساس قلم نوری می‌باشد و صفحه نمایش موبایل‌های این سیستم عامل باید دارای حالت حساس و به صورت تاچ اسکرین و قابلیت نمایش رنگ به صورت۱۲bit و ۱۶bit باشد‌.

آخرین نسخه UIQ نسخه ۳ آن می‌باشد، اما فعلا در هیچ گوشی موبایلی از آن استفاده نشده است و در واقع پر کاربرد ترین نسخه از این رابط کاربری همچنان نسخه ۱/۲ برنامه می‌باشد.

در نسخه ۱/۲ اغلب امکانات موجود به رابط کاربری اضافه شده است و برای نمونه استفاده از theme‌ها و همچنین java MIDP نسخه ۲ اشاره کرد‌.

نسخه ۱/۲ و ۳ این برنامه فقط روی سیستم عامل Symbian نسخه ۷ قابل اجرا هستند‌.

از قابلیت‌های جدید نسخه ۳ این برنامه می‌توان امکان استفاده در موبایل‌های با صفحه نمایش کوچک و همچنین امکان انتخاب برای استفاده یا عدم‌استفاده از قلم نوری اشاره کرد‌.

از گوشی‌هایی که هم اینک از این رابط کاربری استفاده می‌کنند می‌توان ازMotorola A۹۲۰ ، A۹۲۵ Motorola‌ ، Motorola A۱۰۰۰‌ ،

Sony-erricson P۸۰۰‌ ، Sony-erricson P۹۰۰‌ ، Sony-erricson P۹۱۰‌، Benq P۳۰‌، Benq P۳۱ و Arima ASP۸۰۵ نام برد.