افزایش 20 تا 30 درصدی تعرفه‌ خدمات فیزیکی پست

 یکی از مدیران شرکت ملی پست در این مورد گفت: «از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ شرکت ملی پست افزایش تعرفه نداشته است و از ابتدای دولت سیزدهم افزایش قیمت برای خدمات پایه ۴۰ درصد و برای خدمات غیرپایه برای افراد حقوقی ۵۰ درصد و افراد حقیقی ۲۰ درصد افزایش یافت. از سوی دیگر، این شرکت نزدیک به ۴۳ درصد رشد هزینه داشته که بالغ بر ۷۰ درصد روند تورمی را در پیش داشتند.» وی ادامه داد: «در سال ۱۴۰۲ مجوزی صادر شد که افزایش ۲۷ درصدی خدمات پایه و ۳۰ درصدی خدمات غیرپایه را در پی داشت و مجوز آن توسط ستاد تنظیم بازار صادر شد و در آن زمان تورم حدود ۴۸ درصد بود.»

این مدیر شرکت ملی پست گفت: «در سال ۱۴۰۳ یکی از چالش‌های شرکت ملی پست نرخ خدمات در تنظیم بازار بود که رقبای بخش خصوصی هم متضرر کرده بود و از طرف دیگر نیز دولت یارانه‌ای را برای بخش تجاری بازار متحمل کرده بود. در این راستا، تلاش شد مصوبه نرخ خدمات ۱۴۰۳ بر اساس خدمات پایه ۳۰ درصد و خدمات غیرپایه ۳۵ درصد در نظر گرفته شود که از اول مردادماه سال جاری اجرایی شد و با تاکید وزیر ارتباطات سقف ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است.»

وی ادامه داد: «در رابطه با سرویس‌های فیزیکی و ارزش افزوده قاعده متفاوت است و در سبد خرید مردم نیست، بنابراین به صورت قراردادی در نظر گرفته می‌شوند. شرکت ملی پست در بحث خدمات فیزیکی و الکترونیکی به دنبال طرح جدیدی است که در سرویس فیزیکی طرح توزیع همان روز بین شهری اضافه شده و همچنین سرویس اکسپرس فعال شده و در سرویس الکترونیکی ۲۰ سرویس جدید ارائه شده است.»

این مدیر شرکت ملی پست در ادامه به سیتنا گفت: «الگوی حجمی در شرکت ملی پست با توجه به نظرات رگولاتوری در نظر گرفته شده است و برای محصولات غیراستاندارد نرخ پایه ۳۰ درصد رشد در نظر گرفته شده است که بحث عدالت‌محوری در ظرفیت شبکه توزیع در نظر گرفته شده است. همچنین در ساختار نرخ‌نامه نسبت به سال گذشته سامان‌دهی و تنوع‌بخشی در سرویس‌های جدید در نظر گرفته شده است. برای امسال از ۲۵ تا ۳۰۰ درصد نرخ افزایش حجمی در نظر گرفته شده است که در اجرا تا ۱۵۰ درصد افزایش در نظر گرفته می‌شود که برای حجم اضافی است نه حجم‌های مورد تایید در چارچوب.» در نرخ‌نامه‌ جدید شرکت پست، اضافه شدن معیار «وزن حجمی» برای محاسبه و تعیین تعرفه‌ پستی در بخش خدمات جانبی وجود دارد.

 در حالی که پیش از این هزینه‌ ارسال مرسولات پستی با در نظر گرفتن وزن مرسوله و مقصد مشخص می‌شد، اما طبق تصمیمات جدید شرکت ملی پست از این به بعد وزن حجمی نیز در هزینه‌ ارسال پستی تاثیرگذار است. مرسوله‌های پستی که بزرگ‌تر از ابعاد استاندارد تعیین‌شده توسط پست باشند، ۲۵تا۳۰۰ درصد بیشتر از نرخ پایه هزینه‌ ارسال خواهند داشت. یکی‌دیگر از تغییرات نرخ‌نامه‌ جدید شرکت ملی پست، افزایش میزان هزینه‌ مربوط‌ به خدمات شناسه‌ الکترونیکی است. طبق نرخ جدید، هزینه‌ای که برای دریافت خدمت شناسه‌ الکترونیکی دریافت می‌شود نسبت به نرخ گذشته ۳۵ درصد گران شده است.