ورود مخفیانه اپل به رقابت هوش مصنوعی

هرچند نتایج مالی این فصل برای اپل راضی‌کننده و حتی از پیش‌بینی‌های کارشناسان هم بهتر بود، اما نتوانست ابهامات درباره ورود این شرکت به حوزه هوش مصنوعی را برطرف کند. درست به همین دلیل بود که در جلسه پرسش و پاسخ با تحلیلگران، یکی از تحلیلگران شرکت سرمایه‌گذاری Credit Suisse از تیم کوک درباره رویکرد اپل در برابر هوش مصنوعی مولد و به‌طور خاص روش اپل برای به‌کارگیری آن در محصولاتش، پرسید. کوک در پاسخ جزئیاتی در این مورد مطرح کرد و با اشاره به استراتژی بلندمدت اپل برای حفظ سطوح بالای امنیت در اقدامات آینده‌اش گفت: «همان‌طور که می‌دانید ما چیزی درباره نقشه راه محصولاتمان نمی‌گوییم.»

رویکرد دقیق و حساب‌شده

هرچند تیم کوک از اظهارنظر درباره محصولات آینده شرکتش سر باز زد، اما درباره رویکرد اپل نسبت به هوش مصنوعی و چگونگی استفاده از آن در محصولات و سرویس‌های این شرکت صحبت کرد. او گفت: «فکر نمی‌کنم رویکرد دقیق و حساب‌شده ما درباره این موارد چندان اهمیت داشته باشد. موارد مختلفی هستند که باید محفوظ بمانند؛ اما قطعا پتانسیل و قدرت هوش مصنوعی بسیار جالب است.»

این روزها صحبت‌ها و اظهارنظرهای مختلفی درباره تبعیض و غرض‌ورزی هوش مصنوعی در روند تحلیل و تولید محتوا، مطرح می‌شوند و همچنین مسائلی هم درباره انگیزه و دلایل سازمان برای نیاز به هوش مصنوعی در جهت رسیدن به نتایج خاص وجود دارند. این در حالی است که کارشناسان و تحلیلگران بارها درباره دغدغه‌های مربوط به امنیت و مخاطرات هوش مصنوعی برای جامعه، هشدار داده‌اند تا جایی که کابینه دولت جو بایدن این روزها مشغول ارائه تمهیداتی در این زمینه است و نهادهای بین‌المللی خواستار تصویب قوانین و مقرراتی برای به‌کارگیری هوش مصنوعی شده‌اند.

بخشی جدانشدنی از محصولات فعلی

با این همه نباید فراموش کرد که اپل همین حالا هم با هوش مصنوعی غریبه نیست. دستیار صوتی هوشمند سیری این شرکت در تمام محصولات اپل شامل اپل‌واچ، آی‌فون، آی‌پد، کامپیوترهای مک و دستگاه‌های هوم‌پاد، از پردازش زبان طبیعی (NLP) بهره می‌گیرد تا به کاربران برای انجام کارها و امور مختلف کمک کند. هوش مصنوعی به شکل عمیقی با سیستم عامل آی‌او‌اس این شرکت ادغام و یکپارچه شده است و از قابلیت‌های متنوعی از جمله دیپ فیوژن (Deep Fusion) برای بهبود کیفیت تصویر بهره می‌برد. اپل در سال۲۰۲۱ «سمی بنگیو» را استخدام کرد که رهبر سابق بخش اقدامات مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت گوگل بوده است. در واقع اپل این استخدام را در جهت بلندپروازی‌های خود برای ورود به عرصه هوش مصنوعی و ایجاد مرکز تحقیقات اختصاصی خودش در این زمینه، انجام داد.

تیم کوک در همین رابطه و در پاسخ به تحلیلگران گفت: «اپل به‌طور واضح و گسترده‌ای، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را در کل اکوسیستم محصولات و سرویس‌هایش ادغام کرده است و آنها را در قابلیت‌ها و امکاناتی که تا حالا ارائه داده‌ایم و در آینده هم ارائه خواهیم کرد، آمیخته‌ایم.» کوک همچنین به این موضوع اشاره کرد که هوش مصنوعی امروزه در قابلیت‌های ارائه‌شده در گوشی‌های آی‌فون و ساعت‌های هوشمند اپل‌واچ مانند تشخیص سقوط، تشخیص تصادف و بررسی ضربان قلب هم وجود دارد. تیم کوک در ادامه گفت: «این موارد تنها یک قابلیت‌ ویژه نیستند، بلکه به حفظ جان مردم کمک می‌کنند. چشم‌انداز هوش مصنوعی برای ما بسیار عظیم و گسترده است و با این اوصاف به ادغام و یکپارچگی آن در تمام محصولات و خدمات خودمات ادامه خواهیم داد.»

با این اصاف اما رقبای اپل یا همان دیگر غول‌های تکنولوژی، با اشتیاق بیشتری از هوش مصنوعی در محصولاتشان بهره می‌گیرد. در همین راستا، مایکروسافت - که بخش بزرگی از سهام شرکت OpenAI را که توسعه‌دهنده چت‌بات چت جی‌پی‌تی است، در اختیار دارد- به تازگی تست چت‌بات هوش مصنوعی Bing AI را آغاز کرده و با همکاری شرکت AMD مشغول ساخت تراشه هوش مصنوعی اختصاصی خودش است. شنیده‌ها تایید می‌کنند که گوگل هم با شتاب بیشتری به دنبال توسعه بیشتر چت‌بات بارد خود است.