توییتر نابود می‌شود؟

 انتشار یک نامه در هفته گذشته، جنجال تازه‌ای برای توییتر به راه انداخت که این‌بار موجودیت این شبکه اجتماعی محبوب را زیر سوال می‌برد. این نامه که از لابه‌لای اسناد ارائه شده به دادگاه نوادا فاش و منتشر شد، از ادغام توییتر با شرکتی به نام ایکس (X) خبر می‌دهد. بعد از انتشار این نامه بود که ایلان ماسک هم در توییتی تایید کرد که سوپر اپلیکیشن ایکس به‌زودی از راه خواهد رسید. در حقیقت ایلان ماسک پیش از خرید توییتر به‌دنبال راه‌اندازی این سوپر اپ بود و حتی در آن زمان هم در صفحه توییتر خود با برگزاری نظرسنجی از کاربران خواست تا بگویند توییتر را بخرد یا اپلیکیشن ایکس را راه‌اندازی کند.

از آنجا‌ که ماسک در همان ابتدا اعلام کرده بود که باور دارد با خرید توییتر، توسعه سوپر اپلیکیشن ایکس تسریع خواهد شد، بعضی‌ها معتقدند که تصمیم ماسک برای خرید این شبکه اجتماعی، در راستای حذف یکی از جدی‌ترین رقیب‌های این سوپر‌اپ بوده است. او با تصمیمات هیجانی خود در ماه‌های اخیر باعث شد توییتر دیگر مانند گذشته در بین کاربران و آگهی‌دهندگان محبوبیت نداشته باشد. حالا با ادغام این دو شرکت، دیگر شرکتی با نام توییتر وجود ندارد.

رقابت با سوپراپ چینی

ایلان ماسک اپلیکیشن ایکس را یک اپلیکیشن همه‌کاره و شبیه به سوپر اپلیکیشن چینی وی‌چت (WeChat) توصیف کرده است. با این اوصاف می‌توان پیش‌بینی کرد که سوپر اپ ایکس قرار است رقیبی بالقوه برای وی‌چت باشد. آن‌طور که در گزارش Social Media Today آمده است، احتمالا اقدام مهم بعدی ایلان ماسک در رابطه‌ با توییتر، تغییر نام این شبکه اجتماعی باشد. اسناد مربوط به این ادغام در مدارک ارائه‌شده به دادگاه رؤیت شده است. در بخشی از این اسناد آمده است که . Twitter Inc با XCorp ادغام شده و به این ترتیب دیگر وجود ندارد. XCorp شرکتی خصوصی به‌شمار می‌رود که در نوادا فعالیت می‌کند و محل اصلی کسب‌و‌کارش در سان‌فرانسیسکوی کالیفرنیا واقع شده است.

با اینکه به‌نظر می‌رسد خرید توییتر توسط ماسک یک برنامه از پیش تعیین شده برای توسعه سوپر اپ ایکس بود، اما اظهارات ایلان ماسک متفاوت‌تر از واقعیت است. ایلان ماسک روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با جیمز کلیتون خبرنگار BBC که در توییتر اسپیسز انجام شد، در پاسخ به این سوال که آیا توییتر را با میل و رغبت خریده است یا به‌دلیل پرونده فعال دادگاه در آن زمان مجبور به‌انجام این‌کار شد، گفت: «توییتر را خریدم، زیرا از نظر قانونی در هر حال مجبور به انجام این‌ کار بودم.»

با این همه هنوز مشخص نیست که اپلیکیشن ایکس قرار است چه قابلیت‌هایی داشته باشد، اما از آنجا که ایلان ماسک بارها از علاقه خود به سوپر اپلیکیشن وی‌چت گفته بود، این احتمال وجود دارد که سوپر اپلیکیشن ایکس از نظر ساختاری شباهت زیادی به این سوپر اپ چینی داشته باشد. سوپر اپ وی‌چت که مورد توجه ایلان ماسک قرار گرفته است؛ در ابتدا تنها یک پیام‌رسان بود، اما حالا این پلتفرم، همه خدمات مورد نیاز کاربران چینی را به‌طور یکجا ارائه می‌دهد. از زمان ارائه پیشنهاد اولیه خرید توییتر، ایلان ماسک در فکر بهبود این شبکه اجتماعی و به صراحت گفته بود که توییتر باید شبیه وی‌چت و تیک‌تاک شود تا به نتایج قابل‌توجهی دست پیدا کند. بلومبرگ، سوپر اپ چینی وی‌چت را چیزی فراتر از یک شبکه‌ اجتماعی توصیف کرده است.

وی‌چت بهترین نمونه از یک سوپر اپلیکیشن در جهان است و صدها میلیون نفر در چین هر روز از آن برای دریافت تاکسی آنلاین، رستوران، سفارش غذا و... استفاده می‌کنند. این پلتفرم یکی از غول‌های فین‌تک و یکی از مهم‌ترین شبکه‌های مالی آنلاین در چین به حساب می‌آید. کاربران از طریق وی‌چت می‌توانند انواع خدمات بانکی مانند انتقال پول را انجام دهند، هزینه خرید کالاها و خدمات را آنلاین پرداخت کنند و حتی می‌توانند وام گرفته و اقساط آن را بعدا پرداخت کنند. وی‌چت همچنین یکی از پرطرفدارترین پرتال‌های خبری و سرگرمی در چین است و بسیاری از کاربران چینی اخبار را از طریق این شبکه اجتماعی دنبال می‌کنند. به‌طور کلی وی‌چت یک پلتفرم همه‌کاره است و قابلیت‌های اپلیکیشن‌هایی مانند فیس‌بوک، توییتر، اوبر و اینستاگرام را همزمان در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ایلان ماسک که به‌دلیل بنیان‌گذاری شرکت پی‌پال، تجربه خوبی در حوزه‌ مالی نیز دارد، به دنبال اضافه کردن سرویس‌های مالی به توییتر است. از دیدگاه ایلان ماسک، توییتر می‌تواند به پلتفرمی برای جابه‌جایی ساده‌ دارایی‌ها تبدیل شود. ایلان ماسک از همان ابتدا اعلام کرده بود که توییتر را به بزرگ‌ترین موسسه مالی دنیا تبدیل می‌کند. او در سال ۱۹۹۹ یک استارت‌آپ بانک‌داری آنلاین به نام  X. com را راه‌اندازی کرد، با این حال این شرکت در نهایت توسط پی‌پال تصاحب شد. پی‌پال در آن زمان ایکس‌دات‌کام خطاب می‌شد، اما پس از جدایی ایلان ماسک تغییر نام داد.

بانک مدرن ایلان ماسک

 ایلان ماسک از همان روزهای ابتدایی به دست گرفتن سکان رهبری توییتر، برای تبدیل این شبکه اجتماعی به یک بانک مدرن در تلاش بود. او در جلسه‌ای با کارمندان گفته بود که می‌خواهد امکان سپرده‌گذاری در توییتر را فراهم کرده و از این طریق قابلیت‌های یک بانک را ارائه کند. ایلان ماسک در جلسه‌ای دیگر با کارمندان این شبکه اجتماعی درباره ارائه خدمات پرداخت اظهار کرده بود که فکر می‌کند فرصتی تحول‌ساز در زمینه پرداخت‌ها وجود داشته باشد.

او گفت هدفش این است که کاربران این شبکه اجتماعی بتوانند در لحظه به هر نقطه‌ای از جهان که خواستند، پول بفرستند. ماسک تاکید کرد که پیاده‌سازی این قابلیت یکی از اولویت‌های اصلی آنهاست. ماسک همچنین اعلام کرده بود که توییتر در آینده یک بازار پربازده ایجاد خواهد کرد که احتمالا سپرده‌گذاری در آن، بالاترین سود را برای کاربران به همراه خواهد داشت.

طبق گفته او، این سیستم به‌جای سیستم پیچیده و پرهزینه بانک‌های سنتی که مبتنی بر کارت‌های اعتباری (Credit) کار می‌کند، یک تراز خواهد داشت که صرفا می‌تواند مثبت یا منفی شود. با این کار، توییتر می‌تواند به ترازهای مثبت، سود بیشتری بدهد و از ترازهای منفی بهره کمتری بگیرد. ایلان ماسک گفته بود برای استفاده از این سیستم در مناطقی که از سرویس پرداخت این شبکه اجتماعی پشتیبانی نخواهند کرد، کاربران یک کارت نقدی (Debit) دریافت می‌کنند که به تراز حساب آنها متصل است و حتی در صورت تمایل می‌توانند دسته چک داشته باشند. ماسک در پاسخ به سوال یکی از کارمندانش مبنی بر اینکه آیا این سیستم امکان اعطای وام هم خواهد داشت یا خیر، گفته بود: «اگر می‌خواهید یک سرویس جامع را به مردم ارائه کنید، نمی‌توانید عناصر کلیدی آن را نداشته باشید.» ماسک در ادامه این جلسه افزود: «پرداخت در واقع به معنای جابه‌جایی اطلاعات است. از منظر اطلاعات، تفاوت بزرگی بین ارسال پیام و انجام یک تراکنش مالی دیده نمی‌شود.» با این حال، او اذعان کرده بود که چالش‌های حقوقی در این زمینه باید پشت سر گذاشته شوند و این شرکت در تلاش است تا از واشنگتن برای جابه‌جایی پول مجوز بگیرد.

با این اوصاف به نظر می‌رسد ماسک از ابتدا قصدی برای رهبری توییتر و توسعه آن نداشته و در واقع هدفش از خرید این شبکه اجتماعی، برداشتن یک مانع بزرگ از مسیر رسیدن او به رویای قدیمی‌اش بوده است. حالا ماسک تصمیم دارد با سوپر اپ ایکس، یک بار دیگر جهان را با پدیده‌ای جدید غافلگیر کند؛ پدیده‌ای که با موجودیت خود، توییتر را به ورطه نابودی کشانده است.