معاون نوآوری وزیر ارتباطات با بیان اینکه یکی از مولفه‌های اصلی فناوری ۵G  تمرکز ویژه بر مصادیق نرم‌افزاری و طراحی و معماری بر پایه نرم‌افزار است، اضافه کرد: با توجه به اهداف شبکه ملی اطلاعات، با حضور ذی‌نفعان بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، از این مولفه‌ها می‌توانیم در راستای بومی‌سازی استفاده کنیم. هاشمی‌با تاکید بر اینکه برای راه‌اندازی نسل پنجم ارتباطات  تنها به زیرساخت ارتباطی این تکنولوژی توجه نشده است، افزود: ۵G یک زیست‌بوم اقتصادی است که می‌تواند به شکوفایی اقتصاد دیجیتال نیز کمک کند.

وی با اشاره به جلسات متعددی که با ذی‌نفعان این حوزه از جمله بخش‌خصوصی توسعه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری و اپلیکیشن، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و سندیکای صنعت مخابرات انجام شد، گفت: در پروژه ۵G نگاه توسعه خدمات و استفاده از ظرفیت‌های بومی‌ کشور برای توسعه تجهیزات وجود دارد. در همین حال از ظرفیت تحقیقاتی، اجرایی، فکری و مشورتی دانشگاه‌ها نیز در این پروژه بهره برده‌ایم. معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه ۵G  امکان ارائه بسیاری از خدمات را که تاکنون میسر نبوده است، فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: از جمله این خدمات می‌توان به جراحی از راه دور در حوزه پزشکی اشاره کرد؛ به این معنی که اجرای کامل شبکه۵G در کل کشور این امکان را برای توسعه عادلانه خدمات پزشکی فراهم می‌کند.

وی گفت: از سوی دیگر تکنولوژی ۵G  در صنایع مختلف، افزایش بهره‌وری و خلق ثروت را به همراه خواهد داشت؛ برای مثال در حوزه کشاورزی می‌تواند به مدیریت منابع آب و تحقق کشاورزی هوشمند، بینجامد. در همین حال در حوزه خودروهای خودران با توجه به سیر تحولات هوش مصنوعی، نیازمند ۵G هستیم.