هراس صنعت تکنولوژی از شیوع «کرونا»

به هر حال جمعیت بیش از یک میلیارد نفری چین و فرصت‌های اقتصادی آن در سال‎های اخیر باعث شده بود این کشور آسیایی در سال‎های اخیر مأمن خوبی برای شرکت‎های جهانی ازجمله حوزه فناوری باشد. شرکت‌های تولیدی فناوری اطلاعات در چین نیز پا به پای سایر شرکت‎های خارجی، اقتصاد فناوری اطلاعات را در دنیا رقم می‌زنند؛ اما هم‌اکنون و با شیوع گسترده ویروس «کرونا» به نظر می‌رسد این قاعده در حال تغییر است. چرا که بسیاری از سفرهای تجاری غول‌های فناوری به این کشور لغو شده و بسیاری از شرکت‌ها دفاتر خود را تعطیل و فعالیت‌شان را متوقف کرده‌اند. سامسونگ از تعطیلی فروشگاه جدید خود در شانگهای چین خبر داد. اپل و گوگل نیز موقتا فعالیت دفتر خود را در چین متوقف کرده‌اند. از سوی دیگر شرکت‌هایی مانند تسلا، فورد، جنرال موتورز و فیات کرایسلر نیز که در حوزه فناوری خودروهای خودران فعالیت‌های گسترده‌ای آغاز کرده‌اند در واکنش به اپیدمی ویروس «کرونا» فعالیت‌های خود را در این کشور تعلیق کرده‌اند.پیش بینی می‌شود که انتشار ویروس کرونا در جهان روی چرخه تقاضا برای موبایل نیز تاثیر بگذارد. طبق جدیدترین گزارش موسسه «استراتژی آنالایتیکز» به دلیل شیوع «کرونا»، بارگیری محموله‌های موبایل از چین در سه ماه نخست ۲۰۲۰ میلادی حدود ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. این گزارش اشاره می‌کند که ویروس «کرونا» رشد تولید ناخالص ملی داخلی چین و همچنین قدرت خرید مشتریان در چین را کاهش می‌دهد.این روند به نوبه خود روی بازار موبایل چین در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ تاثیر می‌گذارد. همچنین صادرات گوشی به روسیه متوقف شد. از طرفی، ال‌جی و ZTE اعلام کردند که به دلیل شیوع کرونا و اهمیتی که به ایمنی کارمندان، شرکا و مشتری‌های خود می‌دهد از شرکت در کنگره جهانی موبایل بارسلون (MWC۲۰۲۰) انصراف داده‌اند.اما در این میان، برخی شرکت‌ها مانند آنر و شیائومی سعی کرده‎اند به آسانی تسلیم ویروس «کرونا» نشوند به‌طوری که این دو شرکت تصمیم گرفتند مراسم رونمایی از محصولات خود را آنلاین برگزار کنند. با وجود انصراف شرکت‌های فناوری از حضور در چین، شرکت هوآوی غول تکنولوژی این کشور اعلام کرد که تولید کالاهای خود شامل کالاهای مصرفی و تجهیزات ارتباطاتی را از سر گرفته است.

 تعطیلی فروشگاه‎ها و دفاتر

با گسترش ویروس «کرونا»، شرکت کره‌ای سامسونگ اعلام کرد که فروشگاه خود را در شهر شانگهای به‌طور موقت تعطیل می‌کند. این فروشگاه جدید سامسونگ که در اکتبر ۲۰۱۹ افتتاح شده بود تلاشی برای افزایش فروش محصولات و ارائه خدمات پس از فروش این شرکت در چین بود اما هم‌اکنون این شرکت در یک اقدام احتیاطی، فعالیت فروشگاه مذکور را به تعویق انداخت. البته سامسونگ تنها شرکت تولیدکننده محصولات الکترونیک نیست که به دلیل انتشار ویروس «کرونا» در چین دچار چالش شده است؛ بلکه بسیاری از شرکت‌ها از جمله اپل، هوآوی، شیائومی، اوپو، ویوو و وان پلاس نیز با اختلال در کسب‌و‌کار خود روبه‌رو شده‌اند.گوگل نیز به علت نگرانی از شیوع ویروس خطرناک «کرونا» تمامی دفاتر خود را در چین به‌طور موقت تعطیل می‌کند. این تعطیلی تنها به خاک اصلی این کشور محدود نمی‌شود و شامل هنگ‌کنگ و تایوان نیز می‌شود. یکی از سخنگویان گوگل گفته که سفرهای تجاری و کاری مقامات و کارکنان این شرکت به چین و هنگ کنگ هم به همین علت به‌طور جدی محدود خواهد شد. گوگل به کارکنان خارجی خود در چین دستور داده که هر چه سریع‌تر همراه با اعضای خانواده این کشور را ترک کنند. همچنین این افراد بعد از بازگشت به محل اقامت خود باید حداقل به مدت ۱۴ روز فعالیت‌هایشان را از منزل انجام دهند.

شرکت اپل نیز به‌طور موقت تمام ۴۲ فروشگاه خود را در چین تعطیل کرده است. تولیدکننده آی‌فون تایید کرد که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، به‌طور موقت تمام فروشگاه‌ها، دفاتر کاری و مراکز تماس خود را در چین تعطیل می‌کند. از سوی دیگر، شرکت تایوانی فاکسکان که گوشی‌های آی‌فون اپل را در چین مونتاژ می‌کند، تقریبا روند تولید خود را در این کشور از ترس شیوع ویروس کرونا به‌طور کامل متوقف کرده است و با این وجود پیش‌بینی می‌شود که توقف این فعالیت، روی تولید و عرضه مدل‌های مختلف آی‌فون تاثیر جدی بگذارد.این شرکت علاوه بر اپل برای شرکت‌های دیگری نیز گوشی تولید می‌کند و اعلام کرده که کارخانه‌های خود را در چین حداقل تا ۱۰ فوریه بسته نگه می‌دارد و امیدوار است بتواند مشکلات ناشی از کمبود عرضه گوشی را از طریق افزایش فعالیت در کشورهای دیگری همچون ویتنام، هند و مکزیک جبران کند. اما با وجود این ناظران بازار می‌گویند اگر توقف فعالیت‌های کارخانه فاکسکان تا پایان ماه فوریه طول بکشد، روند عرضه انواع گوشی در بازار چین و کشورهای همسایه با اختلال جدی مواجه می‌شود.علاوه بر شرکت‌هایی مانند اپل، گوگل و فاکسکان، مایکروسافت نیز اعلام کرد که کارکنان این شرکت در چین باید تا ۹ فوریه کارها را از منزل انجام دهند و آمازون هم برای کارکنان خود محدودیت مسافرتی به چین وضع کرد.

 آشفتگی در بازار و کنگره جهانی موبایل

شیوع «کرونا» باعث شده بزرگ‌ترین بازار موبایل جهان دچار بحران شود و حجم گسترده موبایل‎های صادر نشده روی دست تولیدکنندگان بماند. به دلیل شیوع این بیماری، بارگیری محموله‌های موبایل از چین در سه ماه نخست ۲۰۲۰ میلادی حدود ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. همچنین محموله‌های موبایل در سراسر جهان حدود ۵ درصد کاهش می‌یابد. تولیدکنندگان چینی ۷۰ درصد موبایل جهان را می‌سازند. بنابراین تاخیر در عملیات کارخانه‌ها، روی چرخه جهانی تولید و تقاضای موبایل تاثیری منفی دارد و در صورتی که شیوع بیماری کرونا تا ۲ ماه دیگر کنترل نشود، تاثیر آن بر محموله‌های موبایل بارگیری شده از چین بدتر خواهد بود. البته این فقط بازار چین نبوده که دچار بحران شده است؛ زیرا غول‌های تکنولوژی آمریکا و چین، شامل اپل، هوآوی، شیائومی و ZTE تنها چند ساعت پس از اینکه مواردی از ابتلا به ویروس کرونا در قلمرو روسیه کشف شد، صادرات خود به این کشور را نیز لغو کردند. این تولیدکنندگان که کارخانه‌های آنها در چین قرار دارد، صادرات خود را حداقل ۲ هفته تعلیق می‌کنند. شرکت‌هایی مانند لنوو و ویوو هم از این اقدام تبعیت کرده‌اند. با وجود این پیش‌بینی می‌شود اگر صادرات این شرکت‌ها به مدت بیش از یک ماه به وضعیت نرمال بازنگردد، می‌تواند باعث ایجاد نوساناتی در بازار تلفن هوشمند شود و قیمت‌ها را ۱۰ تا ۱۵ درصد بالا ببرد. از دیگر اتفاقات ناخوشایند این روزهای بازار موبایل، همزمان شدن برگزاری کنگره جهانی موبایل با شیوع این بیماری بود. چرا که با نزدیک شدن به زمان آغاز این نمایشگاه جهانی خبر انصراف شرکت‎ها از حضور در آن می‎رسد. کنگره جهانی موبایل (MWC) بزرگ‌ترین رویداد سالانه حوزه ارتباطات سیار محسوب می‌شود که هر سال اسفندماه در بارسلونای اسپانیا برگزار می‌شود. در این میان، ال‌جی و ZTE اعلام کردند که به دلیل شیوع ویروس کرونا و اهمیتی که به ایمنی کارمندان، شرکا و مشتری‌های خود می‌دهند از شرکت در این کنگره انصراف داده‌اند. البته این در حالی است که انجمن GSMA که سازمان‌دهنده کنگره جهانی موبایل است، پیش از خبر انصراف ال‌جی و ZTE اعلام کرده بود که شیوع ویروس کرونا تاثیر کمی روی برگزاری این رویداد خواهد داشت.

 رویکرد متفاوت چینی‌ها در مقابله با «کرونا»

اگرچه غول‎های دیجیتالی با شیوع ویروس «کرونا»، تدابیر سختگیرانه‎ای در پیش گرفتند و تعطیلی موقت فروشگاه‌ها و دفاتر خود را انتخاب کردند. اما برخی شرکت‎ها رویکرد متفاوتی را در پیش گرفتند. برای مثال برند «آنر» اعلام کرده که به دلیل گسترش «کرونا» نخستین کنفرانس مطبوعاتی رونمایی از محصول جدید خود در ۲۰۲۰ را به‌طور آنلاین برگزار می‌کند. شرکت شیائومی نیز اعلام کرد فروشگاه‌های آفلاین خود را تعطیل می‌کند اما از کانال‌های آنلاین همچنان سفارش می‌پذیرد. شرکت «بلک شارک» نیز تاکید کرده که محصولات خود را به‌طور آنلاین رونمایی می‌کند و همچنین چند شرکت چینی دیگر نیز الگوی سرویس رسانی آنلاین را در پیش گرفته‌اند.از طرفی، با وجود انصراف شرکت‌های فناوری از حضور در چین، شرکت هوآوی غول تکنولوژی این کشور، اعلام کرد که تولید کالاهای خود شامل کالاهای مصرفی و تجهیزات ارتباطاتی را از سر گرفته است. این اقدام در راستای بخشنامه‌های جدید دولت چین انجام می‌شود که طی آنها به برخی از صنایع حساس و حیاتی اجازه داده شده است به فعالیت خود ادامه دهند. محاسبات سی‌ان‌بی‌سی نشان می‌دهد که بخش‌های تعطیل‌شده چین در سال گذشته ۸۰ درصد تولید و بیش از ۹۰درصد صادرات را در بخش «آی‌تی» به‌عهده داشته‌اند.