آمازون یک تریلیون دلاری

این افزایش قیمت سهام باعث شد که ارزش کلی آمازون به حدود ۹۹۶ میلیارد دلار برسد و در واقع این شرکت در آستانه یک تریلیون دلاری شدن قرار گرفت. البته این نخستین باری نیست که آمازون از مرز یک تریلیون دلار ارزش می‌گذرد. در سال ۲۰۱۸ هم آمازون به این میزان ارزش رسیده بود. اگر آمازون به ارزش یک تریلیون دلاری برسد به جمع اپل و مایکروسافت می‌پیوندد که پیش از این یک تریلیون دلار ارزش را رد کرده‌اند. اسکات گالووی پروفسور دانشگاه نیویورک و نویسنده معروف می‌گوید این سه شرکت در حال بلعیدن کل جهان مصرفی هستند. گوگل هم که کمابیش در مرز یک تریلیون دلار ارزش قرار دارد دیگر شرکت در این جمع است.استقبال مشتریان از تحویل به‌روز سفارشات و رشد بازار کلاد دو عامل اصلی عملکرد مالی بسیار خوب آمازون در این فصل بوده‌اند؛ چیزی که باعث افزایش تخمین عملکرد شرکت‌ها و تحلیلگران مالی درباره عملکرد این شرکت شده است.با استقبال از سرویس تحویل یک‌روزه سفارش‌ها حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که جریان درآمدی آمازون با اضافه شدن محصولات سوپرمارکتی، لجستیک و اقلام بهداشتی از این هم فراتر خواهد رفت. در کنار این، عملکرد بسیار مثبت آمازون در زمینه کلاد هم حالا به این شرکت فرصت داده به بازار ۵۰۰ میلیارد دلاری کلاد عمومی (Public Cloud) حمله کند. طبق پیش‌بینی شرکت MKM Partners، سهام شرکت آمازون احتمالا تا سال ۲۰۲۴، به ارزش بازاری معادل ۵/ ۲ تریلیون دلار دست پیدا خواهد کرد و دلیل این افزایش نیز رونق تجارت حوزه ابری این شرکت خواهد بود.در جدیدترین گزارش «Brand Finance Global ۵۰۰» که هفته گذشته منتشر شد برای سومین سال متوالی، آمازون عنوان باارزش‌ترین برند را کسب کرد.

 عامل‌های اصلی رشد

دو عامل اصلی سودآوری جدید آمازون در فصل جاری که منجر به تغییر تخمین تحلیلگران بازار سرمایه درباره این شرکت شده یکی استقبال از سرویس پرایم و تحویل یک‌روزه سفارش‌ها و دیگری رشد قابل‌توجه بخش کلاد است. تام فورت یک تحلیلگر تکنولوژی در شرکت D.A.Davidson می‌گوید: بسیاری در فصل چهارم مالی می‌دانستند که آمازون در این دو بخش رشد خواهد داشت اما واقعیت این است که در تخمین‌ها همه اشتباه کرده بودند. هم‌اکنون بازار کلاد یک بازار ۴ تریلیون دلاری است که آمازون، گوگل و مایکروسافت بر سر گرفتن سهم از آن رقابت دارند؛ اما نکته آنجاست که اتفاقا رشد سودآوری کلاد آمازون در حالی اتفاق افتاده که یک قرارداد بزرگ کلاد وزارت دفاع آمریکا به مایکروسافت داده شده است.جیمز کاک ماک، تحلیلگر کلاک وایز کپیتال می‌گوید که امکان ارائه تنوع در مدل‌های قیمتی کلاد و فراگیری مشتریان که از شرکت‌های کوچک و متوسط هستند باعث مزیت آمازون در این عرصه شده است.اما یک عامل دیگر رشد آمازون فرصتی است که این شرکت درتوسعه فروش محصولات سوپرمارکتی دارد. آمازون پس از خریدن شرکت Whole Foods و فروشگاه‌های زنجیره‌ای آن و همچنین از طریق سرویس AMAZON FRESH فرصت عرضه آنلاین محصولات سوپرمارکتی را پیش‌روی خود می‌بیند. حالا با افزایش تعداد مشترکان پرایم می‌توان کسب وکارهایی چون فروش محصولات سوپرمارکتی را به مجموعه خدمات آمازون افزود، چیزی که باعث افزایش سودآوری این شرکت خواهد شد.

در کنار این آمازون همچنان فروشگاه‌های بدون صندوق خود را هم توسعه می‌دهد؛ چیزی که می‌تواند نسل بعدی فروشگاه‌های فیزیکی تلقی شود و به این ترتیب آمازون در آینده هم در فروش آنلاین و هم در فروش آفلاین محصولات، دست بالا را خواهد داشت.  هرچند احتمالا وال‌مارت (بزرگ‌ترین رقیب آمازون در آمریکا) همچنان از نظر قیمتی مزیت اصلی خود را نسبت به آمازون حفظ خواهد کرد، اما آمازون روی ارزش دیگری دست گذاشته و آن راحتی مشتریان است.با این حال اینها تنها چاه‌های درآمدی آمازون در آینده نیستند. این شرکت تنها در بخشی تحت‌عنوان سایر محصولات، چیزی حدود ۸/ ۴ میلیارد دلار درآمد داشته که ۴۱ درصد نسبت به سال قبل رشد نشان می‌دهد. مهم‌ترین عامل رشد در این بخش تبلیغات است، سرویسی که به‌تدریج در کنار بزرگ‌تر شدن آمازون رشد یافته است. در واقع آمازون نه‌تنها بابت فروش محصولات از برندها و فروشندگان درآمد کسب می‌کند بلکه برای دادن جایگاه بهتر در صفحات جست و جوی محصول، پول بسیار خوبی به‌دست می‌آورد. آمازون با توسعه بخش‌های تبلیغات خود عملا رقابت نزدیکی با گوگل ایجاد کرده که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تبلیغات روی اینترنت است. تفاوت گوگل و آمازون در این است که آمازون هم از تبلیغ و هم از فروش درآمد کسب می‌کند؛ درحالی‌که گوگل تنها روی تبلیغ متمرکز است.

 بزوس خوش شانس

سهامداران آمازون احتمالا خوشحال‌ترین افرادند. مهم‌ترین آنها جف بزوس بنیانگذار این شرکت است که کم‌کم خود را از بحرانی که به واسطه کشته شدن جمال خاشقجی (ستون‌نویس واشنگتن‌پست) و افشاگری‌های اخلاقی که منجر به طلاقش شد خارج می‌کند.  بزوس در روز جمعه تنها طی ۱۵ دقیقه ۵/ ۱۳ میلیارد دلار به دارایی‌اش افزوده شد. بزوس تنها میلیاردری بود که در سال ۲۰۱۹ به ثروتش افزوده نشد و دلیل آن هم تقسیم ثروتش با همسرش بود. جف بزوس هم‌اکنون ۱۲ درصد از سهام آمازون را در اختیار  دارد.  با این افزایش سهام حالا ارزش ثروت بزوس که عمدتا ناشی از سهام آمازون است به ۱۲۹ میلیارد دلار رسید و همین او را بالاتر از بیل گیتس و در جایگاه ثروتمندترین فرد جهان قرار می‌دهد.  بزوس در کسب سود از آمازون تنها نیست. در واقع یکی از خوشحال‌ترین افراد وارن بافت از دیگر ثروتمندان جهان و بنیانگذار شرکت برکشایر هاتاوی است که سال گذشته شروع به خریدن سهام آمازون کرد. حالا شرکت برکشایر حدود ۱۱ درصد از سهام آمازون را در اختیار دارد.  وارن بافت پیش از این سهام قابل‌توجهی از اپل را در اختیار داشت اما  باکاهش درآمد اپل در فصل اول سال ۲۰۱۹ حدود ۸/ ۲ میلیارد دلار ثروتش را از دست داد. با این حال اگر به عقب‌تر بازگردیم بافت از خرید سهام اپل ضرر نکرده است؛ چراکه او با داشتن ۵ درصد از سهام اپل در زمانی که ارزش این شرکت به یک تریلیون دلار رسید، یکی از برندگان بازی اپل بود.  در واقع می‌توان گفت او در دو نقطه با خرید گسترده سهام دو شرکت بزرگ به آنها برای رسیدن به ارزش یک تریلیون دلاری کمک کرده و سود قابل‌توجهی هم از این سرمایه‌گذاری کسب کرده است.  وارن بافت تا پیش از خرید سهام اپل به‌طور عمومی علاقه‌ای به سهام تکنولوژی نداشت. او در اوایل سال ۲۰۱۸ حدود ۷۵ میلیون سهم اپل را خرید. او در آن زمان حدود ۱۶۵ میلیون سهم اپل را در اختیار داشت.  وارن بافت گفته بود اپل با شرکت‌های تکنولوژی دیگر تفاوت دارد؛ چراکه اپل به‌دلیل ایجاد کانال فروش محصول و برند قوی یک شرکت متمایز است.