شماره روزنامه ۶۱۳۲
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۳۱ دنیای اقتصاد

اخبار اقتصاد سلامت - روزنامه شماره ۶۱۳۱

  • ۲.۱ میلیارد سالمند تا ۲۰۵۰

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: براساس آمارهای جهانی تعداد افراد سالمند بالاتر از ۶۵ سال در ایران از ۱۰ میلیون نفر فراتر رفته است و این در حالی است که به دلیل پایین بودن نرخ رشد جمعیت در کشور، امکان جایگزینی سریع جامعه با جمعیت جوان سخت به نظر می‌‌‌رسد. آمارهای برآورد‌شده نشان می‌دهند نسبت فرزندآوری در کشور از ۶.۵ در دهه ۶۰ به ۱.۶فرزند در سال ۱۴۰۲ رسیده که کمترین میزان این رقم در تاریخ ایران از زمان سرشماری نفوس و مسکن محسوب می‌شود. بر اساس برآوردها و محاسباتی که سازمان ملل پیش از این در مورد ایران منتشر کرده، جمعیت ایران در یک برآورد بدبینانه تا سال ۱۴۷۹ به ۴۲ میلیون نفر خواهد رسید و در سایر سناریوها نیز جمعیت در هر حال روندی کاهشی را تجربه می‌کند.
  • درمان در سایه تجهیزات فرسوده بیمارستان‏‏‌ها

    دنیای‌اقتصاد: شاید یکی از چالش‌‌‌های بیمارستان‌‌‌های کشور در ارائه خدمات درمانی با‌کیفیت به بیماران، فرسودگی تجهیزات باشد که با مشکلات زیادی برای ارائه‌‌‌دهندگان خدمت همراه شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، وقتی موضوع تجهیزات بیمارستانی را با پرسنل و کادر درمان مطرح می‌‌‌کنیم، تازه متوجه عمق فاجعه در بیمارستان‌‌‌های کشور می‌‌‌شویم. «آنقدر وسایل، تجهیزات و تخت‌‌‌ها فرسوده‌‌‌اند که کار ما به شدت سخت شده. به دلیل فرسوده بودن تجهیزات، معمولا کارهای بیشتری را باید به‌‌‌صورت دستی انجام دهیم. این کارها وقتی در طول شیفت‌‌‌های طولانی چند بار تکرار شوند، خستگی ما را دوچندان می‌کند.»
  • ‎تغییر نرخ ارز تجهیزات پزشکی در یک سال امکان‌پذیر نیست

    دنیای اقتصاد: تغییر نرخ ارز در یک سال برای حوزه تجهیزات پزشکی امکان‌پذیر نیست؛ مگر اینکه دولت بودجه‌‌‌ای اختصاص بدهد که به صورت علی‌‌‌الحساب پرداخت کند تا تامین‌کنندگان بتوانند ملزومات و تجهیزات پزشکی را تامین کنند. نایب رئیس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل با بیان این مطلب گفت: تصمیم‌‌‌های اقتصادی کشور مانند نرخ ارز در جاهای دیگری به جز وزارت بهداشت گرفته می‌شود و خیلی به نظر افرادی که در حوزه تامین دارو و تجهیزات پزشکی فعال هستند، توجهی نمی‌شود. این طور نیست که وزیر بهداشت یا رئیس سازمان غذا و دارو مواردی مانند ارز دارو و تجهیزات پزشکی را تعیین کنند. مشکلاتی پیش روی ما در این زمینه وجود دارد. بر اساس صحبت‌‌‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، احتمال تک‌نرخی شدن ارز دارو و تجهیزات پزشکی در سال آینده وجود دارد.
  • ‎خرید خدمت از بخش‌خصوصی در تجهیزات پزشکی سرمایه‌‌‌ای انجام شود

    دنیای اقتصاد: اگر خرید خدمت از بخش خصوصی در تجهیزات پزشکی سرمایه‌‌‌ای پیگیری شود، بخش خصوصی می‌تواند بخش‌‌‌های دیگری هم اضافه کرده و به بیمارستان‌‌‌های مجاور خود خدمت بدهد و نیازی به سرمایه‌گذاری دولتی نیست. علیرضا چیذری ‎رئیس انجمن تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با بیان این مطالب درباره وضعیت ارز تجهیزات پزشکی و سایر مشکلات این حوزه افزود: ثبات ارزی نه تنها در تامین ملزومات و تجهیزات پزشکی موثر است، بلکه از پایه‌‌‌های رشد اقتصادی کشور و افتخار به هویت ملی محسوب می‌شود. اگر ارز ترجیحی تجهیزات ساده پزشکی برداشته شود، برای مردم بسیار محسوس است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر