شماره روزنامه ۶۱۲۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۲۵ دنیای اقتصاد

اخبار اقتصاد سلامت - روزنامه شماره ۶۱۲۵

  • چالش‌های سنگین صنعت دارو

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: صنعت داروی کشور مشکلات متعددی را در حوزه نوسازی ماشین‌‌‌آلات تولید تحمل می‌کند که بخش مهم آن به دلیل عدم‌دسترسی به منابع ارزی و ریالی کافی و ارزان است. این در حالی است که لااقل هر ۱۰ سال یک بار باید ماشین‌‌‌آلات این حوزه به‌‌‌روزرسانی شوند وگرنه هزینه‌‌‌های تولید بالا می‌رود و کیفیت تولید نیز تحت‌‌‌الشعاع قرار می‌گیرد، اما متاسفانه دولت از این صنعت حمایت و همراهی چندانی نمی‌‌‌کند.
  • درمان سرطان بدون طب تسکینی ناقص است

    دنیای‌اقتصاد: در سمپوزیوم مراقبت‌‌‌های حمایتی و تسکینی حوزه سرطان بر ضرورت ادغام درمان‌‌‌های علمی و تسکینی به عنوان استراتژی کلیدی در بهبود کیفیت زندگی و افزایش امید به زندگی بیماران مبتلا به سرطان تاکید شد. به گزارش معاونت ارتباطات و جذب مشارکت‌‌‌های مردمی مکسا، متخصصان در سمپوزیوم مراقبت‌‌‌های حمایتی و تسکینی حوزه سرطان که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، بر اهمیت طب تسکینی در درمان بیماران مبتلا به سرطان تاکید و اعلام کردند بدون آن، فرآیند درمان بیماران ناقص خواهد بود.
  • لزوم توجه به مشکلات پزشکان جوان در تمام زمینه‏‏‌ها

    علی چنگیزی/ عضو شورای نظام پزشکی کشور
    متاسفانه مشکل عمده در تعرفه خدمات پزشکی این است که تعرفه واقعی و قیمت تمام‌‌‌شده از سوی شورای عالی بیمه لحاظ نمی‌شود و کلیه اقلام ویزیت و خدمات تشخیصی و درمانی با قیمت واقعی تطابق ندارد. هرچند که باید این قیمت‌ها اصلاح و اعمال شود، اما متاسفانه توجهی به این مساله نمی‌شود. به دلیل درنظرنگرفتن مصارف و منابع و هزینه تمام‌‌‌شده در قانون، نرخ‌‌‌های فعلی برای بخش‌خصوصی توجیهی ندارند. برای این بخش، باید نرخ واقعی خدمات محاسبه و اعمال شود. در سازمان نظام پزشکی، تلاش ما بر این است که قیمت تمام‌‌‌شده را لحاظ کرده و به عدد مطلوب تعرفه برسیم. در حال حاضر، در تلاشیم تعرفه‌‌‌ها را به ضریب کا تبدیل کنیم و امیدواریم این موضوع در شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت به تصویب برسد.
  • عدم‌پرداخت به‌موقع حقوق مادران باردار کارمند

    دنیای‌اقتصاد: در حال حاضر عدم‌پرداخت به موقع حقوق مادران باردار توسط وزارت رفاه، چالشی را ایجاد کرده و بعضا حقوق ۶ ماهه مادران باردار کارمند پرداخت و مابقی نیز با تاخیر پرداخت می‌شود! به گزارش خبرگزاری تسنیم، صابر جباری، رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان مطلب فوق اظهار کرد: با توجه به برآوردها، حدود ۳۵ تا ۴۰‌درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده که در مقایسه با سایر قوانینی که در کشور تصویب شده و به اجرا رسیده، میزان خوبی است البته تا میزان ایده‌‌‌آل‌‌‌ها فاصله زیادی داریم.
  • چرا حمایت از «دستیاران پزشکی» توسط دولت ضروری است؟

    دنیای‌اقتصاد: یکی از مهم‌ترین چالش‌‌‌هایی که رزیدنت‌‌‌ها با آن روبه‌‌‌رو هستند، وضعیت مالی و معیشتی آنهاست. با توجه به افزایش هزینه‌‌‌های زندگی، این پزشکان جوان که در مسیر تخصص قرار دارند و غالبا درآمدهای قابل‌‌‌توجهی ندارند، نیاز به حمایت‌‌‌های مالی جدی دارند. افزایش ظرفیت رشته‌‌‌های تخصصی پزشکی در کنار بهبود شرایط مالی و آموزشی رزیدنت‌‌‌ها، چشم‌‌‌انداز تازه‌‌‌ای برای دانشجویان پزشکی و نظام سلامت کشور ایجاد کرده است. با اصلاح برنامه‌‌‌های آموزشی و افزایش حمایت‌‌‌های مالی، دستیاران پزشکی فرصت بهتری برای یادگیری و تجربه عملی پیدا کرده‌‌‌اند؛ اقدامی که نه‌‌‌تنها به کاهش فشارهای کاری منجر شده، بلکه باعث استقبال بیشتر از دوره‌‌‌های دستیاری و تقویت کیفیت خدمات درمانی در بیمارستان‌‌‌ها شده است. یکی از مهم‌ترین چالش‌‌‌هایی که رزیدنت‌‌‌ها با آن روبه‌‌‌رو هستند، وضعیت مالی و معیشتی آنهاست.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر