شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۸۳ دنیای اقتصاد

اخبار اقتصاد سلامت - روزنامه شماره ۶۰۸۳

  • مسیر سخت وزیر جدید بهداشت

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: مهاجرت نخبگان و نیروهای شاغل در نظام سلامت، مشکلات کمبود نقدینگی در اجرای طرح دارویار و به تبع آن کمبود دارو، فرسودگی ماشین‌‌‌آلات داروسازی، توزیع نامتوازن پزشکان، خودکشی دستیاران پزشکی، فریز شدن تعرفه‌‌‌های خدمات پزشکی، کمبود نیرو، بخش‌‌‌های غیرفعال مراکز درمانی، کمیاب‌‌‌ شدن داروهای بیماران خاص، سهم پایین از تولید ناخالص داخلی و... تنها بخشی از چالش‌‌‌های پیش‌‌‌روی محمدرضا ظفرقندی، گزینه پیشنهادی وزیر بهداشت دولت چهاردهم است. به این ترتیب، مسیر ظفرقندی برای اداره نظام سلامت، هموار نیست. وی که پیش از این ریاست سازمان نظام پزشکی را به ‌‌‌مدت چهار سال برعهده داشته، با چالش‌‌‌های بسیاری در این بخش مهم و حساس روبه‌‌‌رو است. حال سوال این است که چه انتظاراتی از «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» دولت چهاردهم برای بهبود وضعیت نظام سلامت و کادر درمان وجود دارد؟
  • چشم دانشمندان آب نمی‏‏‌خورد

    در مطالعه‌‌‌ای که اخیرا در مجله ساینس منتشر شده است، محققان دانشگاه واشنگتن ادعای جاه‌‌‌طلبانه ایلان ماسک درباره توسعه ایمپلنت‌‌‌های چشمی با قدرتی بیشتر از دید طبیعی انسان را به چالش کشیده‌‌‌اند. از دید پژوهشگران این ادعا بسیار بعید است، چرا که حتی برترین فناوری مهندسی برای بازیابی بینایی قابل مقایسه با فیزیولوژی عصبی انسان نیست. در ماه مارس گذشته، ایلان ماسک در پلتفرم ایکس از پیشرفت پروژه «بلایندسایت» (Blindsight) به معنی «درک تصویر بدون دیدن آن» خبر داد که یک ایمپلنت برای قشر مغز است و هدف آن بازیابی بینایی و نیز ارائه بینایی با وضوح بسیار بالاست.
  • ضعف مدیریت بیمه‌‌ها و سازمان هدفمندی یارانه‌‌ها علت کمبود دارو

    دنیای‌اقتصاد: در حال حاضر ۴۶ شعبه انجمن داروسازی در ایران داریم و بیش از ۸۰‌درصد داروسازان در حوزه داروخانه‌‌ها فعالیت دارند و داروسازان در دسترس‌‌ترین گروه ارائه خدمت در جامعه پزشکی هستند که بیشترین مشاوره‌‌های دارویی را به مردم ارائه می‌کنند. در این راستا رئیس انجمن داروسازان ایران ضعف برنامه‌‌ریزی سازمان‌های بیمه‌‌گر و سازمان هدفمندسازی یارانه‌‌ها را که منجر به بروز مشکلات نقدینگی برای داروخانه‌‌ها شده را از علل بروز کمبودهای دارویی در کشور عنوان کرد.
  • ۲ میلیارد یورو صادرات دارو و تجهیزات پزشکی در پایان برنامه هفتم

    دنیای‌اقتصاد: قرار است در پایان برنامه هفتم توسعه کشور، میزان صادرات دارو به یک میلیارد یورو برسد. در حال حاضر میزان صادرات دارو ۳۰۰ میلیون دلار است. فرشته میرزازاده معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب در ادامه به وضعیت صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی در پایان برنامه هفتم توسعه کشور اشاره کرد و گفت: میزان صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی در پایان برنامه هفتم باید به یک میلیارد یورو برسد که در حال حاضر، ۲۵۰ میلیون دلار است. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که فاصله زیادی تا رسیدن به رقم صادرات دارو و تجهیزات پزشکی در پایان برنامه هفتم داریم، افزود: در سنوات اخیر در واردات مواد اولیه دارو، صنایع و ماشین‌آلات، دچار مشکلاتی بودیم.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر