شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۵۰ دنیای اقتصاد

اخبار اقتصاد سلامت - روزنامه شماره ۶۰۵۰

  • تامین مالی؛ پاشنه آشیل دانش‌بنیان

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: چندی پیش وزیر بهداشت در مراسم افتتاح پارک علم و فناوری سلامت شهید بهشتی با بیان اینکه در دولت سیزدهم تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۷۰۰ شرکت به حدود ۱۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان افزایش یافته با اشاره به اینکه ۱۵‌درصد شرکت‌های دانش‌بنیان مربوط به حوزه سلامت هستند، گفت: سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه اقتصادی ۲۳‌درصد است، و محصولات تولید‌شده توسط این شرکت‌ها سبب کاهش واردات شده است و این نشان می‌دهد شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت بهره‌وری بسیاری دارند.
  • لزوم تشکیل شورای سیاستگذاری در رشته های پزشکی

    امیرپاشا طبابیان/معاون فنی حوزه وزارتی وزارت بهداشت
    بعضا مباحثی درخصوص تداخل سلیقه‌ای وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در بخش تامین و واردات تجهیزات پزشکی مطرح می‌شود. برای شفاف‌سازی در این زمینه باید بگویم؛ سازمان غذا و دارو زیرمجموعه وزارت بهداشت و عملا یکی از معاونت‌های این وزارتخانه است. در وزارت بهداشت «معاونت درمان» متولی درمان است و نظرات خاص خود را دارد. در سازمان غذا و دارو هم «اداره کل تجهیزات» وجود دارد که این نهاد هم نظرات خود را دارد. بدیهی است که باید در بین این دو بخش هماهنگی بیشتری باشد و سیاستگذاری‌ها برای رشته‌های مختلف عملا باید توسط بخش معاونت درمان انجام شود.
  • ضرورت ایجاد بسترهای سلامت بدون سانسور

    دنیای‌اقتصاد: به گفته کارشناسان حوزه سلامت در چند سال گذشته برخی مسوولان درک عمیق، درست و شفافی از حوزه سلامت نداشتند و حوزه سلامت را تهدید می‌‌‌دانستند. در حالی که حوزه سلامت یک فرصت بی‌نظیر است، هم برای حفظ و ارتقای سلامت مردم و هم برای افتخار و پیشرفت در عرصه جهانی. به اعتقاد این کارشناسان، دولت آینده به جای تهدید دانستن حوزه سلامت و مهار جامعه پزشکی، حوزه سلامت را یک فرصت بی‌نظیر برای اقتصاد کشور جهت جلوگیری از هدررفت منابع کشور و تولید سرمایه و ارزآوری در نظر بگیرد. در همین زمینه رئیس هیات‌مدیره نظام پزشکی سبزوار می‌گوید: گاهی در جهت فهم و درک موضوع سلامت، در بخشی از اعضای دولت‌ها مقاومتی وجود دارد. این‌‌‌ عده گاهی گمان می‌کنند که سلامت یک هزینه است نه سرمایه‌گذاری، به همین خاطر باید سلامت و مفاهیم مرتبط با آن را به یک ادراک و فهم مشترک در حوزه هیات‌‌‌دولت تبدیل کنیم. به گفته محمود فاضل سلامت یک مفهوم جامع و کامل است که این به نوبه خود اقتضا می‌کند آن را به عنوان یک جزیره و موضوع انتزاعی و منتزع از سایر امور در نظر نگیریم. برای پیگیری وضعیت و ارائه راهکارهایی برای نظام سلامت در دولت جدید، محمود فاضل، رئیس هیات‌مدیره نظام پزشکی سبزوار پاسخگوی سوالات ما بوده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر