شماره روزنامه ۶۰۹۶
|

  • مرگ زودهنگام شرکت‌های دانش‏‏‌بنیان حوزه سلامت

    دنیای‌اقتصاد: قانون مناقصات و امتیاز‌بندی هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران با شرط پایه نصب تجهیزات پزشکی در حال نابودی شرکت‌های نوبنیان و دانش‌بنیان است و با سفارش‌های یکپارچه چند ده و چند صدتایی هر روز برخی از تولیدکنندگان قدیمی را غنی‌تر می‌کند.
  • ۵ استراتژی دیجیتال‌مارکتینگ برای شرکت‌های دارویی

    ابوذر پرهیزکاری/فعال اقتصادی حوزه دارو و سلامت دیجیتال‌مارکتینگ
    مارکتینگ (Marketing) به لحاظ ماهیتی که دارد، یک محیط اقتصادی بوده که مخاطبان و مشتریان خود را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و یک رابطه تعاملی قوی و بلندمدت بین آنها ایجاد می‌کند. ایجاد این محیط اقتصادی جهت پیشبرد اهداف جزئی و کلان هر صنعتی حائز اهمیت است. در این راستا، صنعت دارو نیز مانند دیگر صنایع از این امر مستثنی نیست. داشتن بازاری پویا در صنعت دارو و شکل‌گیری فرآیند مارکتینگ در آن، قبل از هر چیز نیازمند رضایت قوی و مناسب از مصرف‌کننده یا بیمار است و حال آنکه با گذر زمان، همه‌چیز جهت شکل‌گیری و بهبود این فرآیند دستخوش تغییر قرار گرفته است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حال ظهور و افزایش سطح دسترسی به بازار دارویی از طریق دنیای دیجیتال و الکترونیک، فرآیند بازاریابی در این صنعت کاملا تغییر شکل داده و به صورت دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) نمود یافته است.
  • خلأ یک برنامه منسجم در بازار دارویی کشور

    دنیای‌اقتصاد: بازار دارویی در حال و آینده نیازمند یک برنامه منسجم و مدون است که در آن نیازها و نحوه پاسخگویی به نیازها و همچنین تامین منابع آن در یک چارچوب مشخص زمانی صورت گیرد. محمدرضا زرگرزاده، عضو هیات‌مدیره انجمن علمی داروسازان ایران، با بیان این مطلب اظهار کرد: نظام دارویی یک نظام چندبخشی است؛ یعنی بخش‌‌‌های مختلف درگیر این موضوع هستند؛ از وزارت بهداشت تا سایر دستگاه‌‌‌ها مانند سازمان برنامه و بودجه، مجلس شورای اسلامی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان امور مالیاتی و گمرک درگیر هستند.
  • مسیر سخت وزیر جدید بهداشت

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: مهاجرت نخبگان و نیروهای شاغل در نظام سلامت، مشکلات کمبود نقدینگی در اجرای طرح دارویار و به تبع آن کمبود دارو، فرسودگی ماشین‌‌‌آلات داروسازی، توزیع نامتوازن پزشکان، خودکشی دستیاران پزشکی، فریز شدن تعرفه‌‌‌های خدمات پزشکی، کمبود نیرو، بخش‌‌‌های غیرفعال مراکز درمانی، کمیاب‌‌‌ شدن داروهای بیماران خاص، سهم پایین از تولید ناخالص داخلی و... تنها بخشی از چالش‌‌‌های پیش‌‌‌روی محمدرضا ظفرقندی، گزینه پیشنهادی وزیر بهداشت دولت چهاردهم است. به این ترتیب، مسیر ظفرقندی برای اداره نظام سلامت، هموار نیست. وی که پیش از این ریاست سازمان نظام پزشکی را به ‌‌‌مدت چهار سال برعهده داشته، با چالش‌‌‌های بسیاری در این بخش مهم و حساس روبه‌‌‌رو است. حال سوال این است که چه انتظاراتی از «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» دولت چهاردهم برای بهبود وضعیت نظام سلامت و کادر درمان وجود دارد؟
  • چشم دانشمندان آب نمی‏‏‌خورد

    در مطالعه‌‌‌ای که اخیرا در مجله ساینس منتشر شده است، محققان دانشگاه واشنگتن ادعای جاه‌‌‌طلبانه ایلان ماسک درباره توسعه ایمپلنت‌‌‌های چشمی با قدرتی بیشتر از دید طبیعی انسان را به چالش کشیده‌‌‌اند. از دید پژوهشگران این ادعا بسیار بعید است، چرا که حتی برترین فناوری مهندسی برای بازیابی بینایی قابل مقایسه با فیزیولوژی عصبی انسان نیست. در ماه مارس گذشته، ایلان ماسک در پلتفرم ایکس از پیشرفت پروژه «بلایندسایت» (Blindsight) به معنی «درک تصویر بدون دیدن آن» خبر داد که یک ایمپلنت برای قشر مغز است و هدف آن بازیابی بینایی و نیز ارائه بینایی با وضوح بسیار بالاست.
  • ضعف مدیریت بیمه‌‌ها و سازمان هدفمندی یارانه‌‌ها علت کمبود دارو

    دنیای‌اقتصاد: در حال حاضر ۴۶ شعبه انجمن داروسازی در ایران داریم و بیش از ۸۰‌درصد داروسازان در حوزه داروخانه‌‌ها فعالیت دارند و داروسازان در دسترس‌‌ترین گروه ارائه خدمت در جامعه پزشکی هستند که بیشترین مشاوره‌‌های دارویی را به مردم ارائه می‌کنند. در این راستا رئیس انجمن داروسازان ایران ضعف برنامه‌‌ریزی سازمان‌های بیمه‌‌گر و سازمان هدفمندسازی یارانه‌‌ها را که منجر به بروز مشکلات نقدینگی برای داروخانه‌‌ها شده را از علل بروز کمبودهای دارویی در کشور عنوان کرد.
  • ۲ میلیارد یورو صادرات دارو و تجهیزات پزشکی در پایان برنامه هفتم

    دنیای‌اقتصاد: قرار است در پایان برنامه هفتم توسعه کشور، میزان صادرات دارو به یک میلیارد یورو برسد. در حال حاضر میزان صادرات دارو ۳۰۰ میلیون دلار است. فرشته میرزازاده معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب در ادامه به وضعیت صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی در پایان برنامه هفتم توسعه کشور اشاره کرد و گفت: میزان صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی در پایان برنامه هفتم باید به یک میلیارد یورو برسد که در حال حاضر، ۲۵۰ میلیون دلار است. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که فاصله زیادی تا رسیدن به رقم صادرات دارو و تجهیزات پزشکی در پایان برنامه هفتم داریم، افزود: در سنوات اخیر در واردات مواد اولیه دارو، صنایع و ماشین‌آلات، دچار مشکلاتی بودیم.
  • کیوتن؛ ماده‌ای مفید در دستمال‌های مرطوب

    کوآنزیم کیوتن یک آنتی اکسیدان داخل سلولی است که به طور طبیعی توسط اکثر سلول‌های بدن ساخته می‌شود و به تولید انرژی در سلول‌های بدن کمک می‌کند. این آنزیم از سلول‌ها در برابر آسیبهای اکسیداتیو باکتری‌ها و ویروسهای بیماری‌زا محافظت می‌کند و ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. به طورکلی تمام اعضای بدن کیوتن تولید می‌کنند ولی بالاترین میزان تولید آن در قلب، کبد، کلیه، ریه‌ها و پانکراس است. حالا چرا در این مقاله می‌خواهیم درباره این ماده کمتر شناخته شده حرف بزنیم؟ ماده‌ای که از کشف آن تنها نیم قرن می‌گذرد اما طی این سال‌ها به خواص معجزه‌آسای آن پی برده شده است. به همین دلیل است که در سرچ‌های گوگل زیاد درباره آن می‌خوانید و می‌شنوید.
  • صنعت تجهیزات پزشکی در حاشیه

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: دقیقا چند روز پیش یعنی ۲۰ مرداد سال‌جاری معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، از رفع مشکل نقدینگی تامین مواد اولیه کارخانه‌های دارویی و واردات دارو درپی دستور رئیس جمهور خبر داده است. محمدجعفر قائم‌‌‌پناه با اعلام این خبر گفته است: «حسب دستور رئیس جمهور محترم به معاونت اجرایی درخصوص پیگیری مشکلات عرضه دارو با توجه به محدودیت‌هایی که در تامین مواد اولیه کارخانه‌های دارویی و واردات دارو به دلیل مشکلات نقدینگی به وجود آمده بود، بر اساس هماهنگی به عمل آمده با بانک مرکزی، تصمیمات و اقدامات لازم اتخاذ و مساله نقدینگی با سازوکارهای خاص توسط بانک مرکزی تسهیل شد. به این ترتیب روند تامین و عرضه دارو در روزهای آینده بهبود می‌یابد و مردم نگران موضوع تامین و عرضه دارو نباشند.»
  • ایران؛ بهشت جراحی بینی

    دنیای‌اقتصاد: قیمت عمل جراحی بینی در جوامع و کشورهای مختلف متفاوت است و به طور کلی یک عمل زیبایی گران محسوب می‌‌‌شود؛ اما ایران جزو کشورهایی است که با ارائه کیفیت بالا، ارزان‌‌‌ترین قیمت عمل بینی را اعلام می‌‌‌کند. در لیست قیمت‌‌‌های بین‌المللی، معمولا ایران رتبه ارزان‌‌‌ترین و آمریکا رتبه گران‌‌‌ترین قیمت عمل بینی را دارد. البته هزینه عمل بینی در کشورهای مختلف تا حد زیادی به واحد پولی، میزان مهارت جراحان و مدرن بودن تجهیزات درمانی وابسته است. مهارت بالای جراحان و هزینه مقرون به صرفه در بعضی از کشورها، آنها را به مقاصد محبوب توریست‌درمانی تبدیل کرده است. در این میان، ایران به دلیل داشتن جراحان حاذق، نتایج باکیفیت عمل و قیمت عالی به کشوری محبوب برای انجام انواع جراحی زیبایی تبدیل شده است و زیباجویان از سراسر جهان برای انجام عمل‌‌‌های زیبایی به ایران سفر می‌‌‌کنند. در این مطلب هزینه‌‌‌های جراحی بینی در ایران و سایر کشورها را مقایسه کردیم و ویژگی‌‌‌های درمانی هر کشور را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دادیم.
  • ‎ارز حمایتی تجهیزات آزمایشگاه‏‏‌ها را برداشتند، اما مابه‏‏‌التفاوت را ندادند

    ‎دنیای اقتصاد: حدود دو هفته ‎پیش در دولت حذف ارز حمایتی تجهیزات آ‌‌‌زمایشگاه‌های تشخیص طبی تصویب شده است، اما هیچ اعتباری برای جبران مابه‌‌‌التفاوت هزینه تامین این تجهیزات در نظر گرفته نشده است و این نگرانی وجود دارد که کیفیت خدمات آزمایشگاه‌‌‌ها پایین بیاید و هزینه‌‌‌های مردم برای خدمات تشخیصی افزایش زیادی پیدا کند. محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان این مطالب افزود: حذف ارز حمایتی از وسایل آزمایشگاهی باعث گران شدن قیمت این کالاها در بازار و افزایش قیمت تمام‌ شده خدمات آزمایشگاه‌‌‌های تشخیص طبی می‌شود. این افزایش قیمت باید روی جزء فنی تعرفه خدمات آزمایشگاه‌‌‌ها تاثیر بگذارد و تعرفه این مراکز اصلاح شود تا بیمه‌‌‌ها بتوانند ما‌‌‌به‌‌‌التفاوت آن را جبران کنند، اما تعرفه این خدمات تغییری نکرده است.
  • جراحی ناموفق با «دارویار»

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: آمار واردات و صادرات دارو در سال ۱۴۰۲ نشان می‌‌‌دهد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ در مجموع ۱۲۷‌هزار تن کالا و به لحاظ ارزش ۲.۳ میلیارد دلار وارد کشور شده که به لحاظ ارزشی افتی ۶۳.۴۴ درصدی داشته است. با توجه به داده‌‌‌های اعلام‌شده می‌توان گفت ارزش واردات یک کیلوگرم دارو در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۸ دلار بوده است که رقم بسیار ناچیزی است. با این حال کاهش واردات حکایت از نبود منابع ارزی کافی دارد.
  • افزایش آمار ابتلا به سرطان ریه در منطقه سیستان

    دنیای‌اقتصاد: سال‌هاست که مردم سیستان و بلوچستان با مشکل بادهای ۱۲۰ روزه و وقوع توفان‌‌های شدید، دست و پنجه نرم کرده و نفس‌‌شان به شماره افتاده است. ریزگردهایی که امان سیستانی‌‌ها را بریده و همزمان با وقوع خشکسالی و خشکیدگی تالاب هامون، زندگی اجتماعی و معیشتی آنها را با بحران جدی‌‌تری مواجه کرده است. توفان‌‌هایی شدید که با هجوم شن‌‌های روان به خانه‌‌های مردم همراه شده و همه ساله شماری از شهروندان را روانه بیمارستان‌‌ها و مراکز درمانی می‌کند. امسال نیز مانند سال‌های گذشته، وزش توفان‌‌های شدید همراه با گردوخاک و هجوم شن‌‌های روان به شمال سیستان شدت گرفته و از هفته گذشته تاکنون بیش از یک میلیون نفر از ساکنان ۱۲ شهرستان از جمله زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، زاهدان، میرجاوه، نصرت‌‌آباد و خاش را تحت‌تاثیر قرار داده و طبق گفته مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان به «ایران»، ۱۳۶۲ نفر را روانه بیمارستان‌‌ها و مراکز درمانی کرده است.
  • بهترین مانع برای جلوگیری از اشعه یووی خورشید

    ابوذر سوری/کارشناس بهداشت پرتوها مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت
    در مناطق گرمسیری و نزدیک به خط استوا بسته به نوع پوست شما ممکن است محافظت در برابر اشعه ماورای بنفش در تمام طول سال ضروری باشد. اشعه یو وی کمی ‌‌‌در ساعات اولیه صبح یا اواخر بعد از ظهر به زمین می‌‌‌رسد، اما میزان یو وی می‌تواند در هنگام ظهر بسیار بالا باشد؛ یعنی ۲ ساعت قبل تا ۲ ساعت پس از ظهر خورشیدی.
  • سود ۷۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌های بیمه با جایگزینی نانوداروی ایرانی

    دنیای‌اقتصاد: از سال ۱۳۹۵ با ورود نانوداروهای ایرانی به بازار کشور و جایگزین شدن برخی داروهای خارجی با این نانوداروهای تولید داخل، شرکت‌های بیمه هزینه‌‌‌های خود را کاهش دادند که این رقم در حدود هفت‌هزار میلیارد ریال بوده که معادل ۱.۹برابر فروش داخلی سه نانوداروی سینادوکسوزوم، پادینکس و پاکلی‌‌‌نب بوده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر