ثبت جهانی زعفران به نام قائنات

دنیای اقتصاد - بیرجند- حمید قربانی: توجه بیشتر به رویکرد علمی محصول زعفران، انتقال تجربه بومی زعفران‌کاران و تولیدکنندگان و تحقیقات پژوهشگران، بهانه‌ای شد تا پنجمین جشنواره ملی طلای سرخ (زعفران) در شهرستان قائن که آن را به عنوان پایتخت زعفران جهان می‌شناسند، برپا شود. براساس این گزارش هم‌اکنون ۹۶ هزار نفر کشاورز این شهرستان با تولید سالانه ۳۲ تن، قائن را به عنوان پایتخت زعفران جهان شناسانده‌اند. غلامرضا طاهری، مدیر اجرایی پنجمین جشنواره ملی طلای سرخ به وجود پنج هزار و ۸۶۸ هکتار مزارع زعفران در قائن اشاره و بیان کرد: کل درآمد زعفران در کشور ۲۹۱ میلیارد تومان ارزیابی شده که این رقم در خراسان جنوبی ۸۰ میلیارد تومان است و سهم قائن از این میزان درآمد، ۴۵ میلیارد تومان می‌باشد. طاهری افزود: خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی ظرفیت یک میلیارد دلار درآمد از زعفران را دارا هستند. وی یادآور شد: در حال حاضر به دنبال یافتن راهکاری برای ایجاد پست سازمانی جهت دبیرخانه ملی زعفران هستیم که تحقق آن تنها منوط به نظر دولت می‌باشد.

طاهری با بیان اینکه با ایجاد این پست سازمانی تمام برنامه‌هایی که در جشنواره ملی زعفران مصوب می‌شود، قابل پیگیری خواهد بود، گفت: بررسی مشکلات زعفران‌کاران، دریافت و توزیع بسته‌های حمایتی، ایجاد ارتباط بین کانون‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری زعفران و تخصیص اعتبارات لازم برای حمایت از صنعت زعفران کشور، از دیگر وظایف تعریف شده برای این دبیرخانه است.

وی افزود: با رایزنی‌های انجام شده از طریق سازمان یونسکو مقدمات ثبت جهانی زعفران به نام قائنات فراهم شده است.

این جشنواره جشن شکرگزاری است

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری نیز در این مراسم گفت: این جشنواره تاثیرات مثبتی در توسعه اقتصادی، فرآوری، تولید، معیشت و بهره‌برداری و فناوری در سطح کشور و استان خراسان جنوبی دارد.

ابراهیم عزیزی از برگزاری این جشنواره به عنوان جشن شکرگزاری نعمت الهی یاد کرد و یادآورشد: زعفران در فرهنگ و آموزه‌های دینی مردم این منطقه جایگاه خاصی را باز کرده است. وی بر استفاده از دانش و فناوری در تولید زعفران و ارائه تحقیقات در بخش‌های ناشناخته این محصول تاکید کرد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری گفت: دولت آمادگی لازم برای اختصاص اعتبارات لازم در بخش تحقیق و پژوهش محصول زعفران را دارد.

وی گفت: انتظارات مردم و شورای ملی زعفران برای محقق شدن بسته حمایتی زعفران و ثبت ملی و جهانی زعفران ایران مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

تصویب طرح ملی زعفران به‌زودی

وزیر جهاد کشاورزی نیز از تهیه طرح جامع ملی زعفران در کشور خبر داد و یادآورشد: این طرح در حال حاضر تهیه و برای انجام مراحل اداری در کمیسیون‌های مختلف دولت در حال بررسی و تصویب نهایی است.

خلیلیان افزود: طرح تغذیه مزارع زعفران نیز به منظور افزایش کمی‌ و کیفی این محصول استراتژیک دردست تهیه است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در نخستین گام مهم در روند معرفی زعفران، این محصول استراتژیک به جهان باید شناسایی و ثبت ژنتیکی شود که در راستای تحقق این مهم، وزارت جهاد کشاورزی بدون هیچگونه محدودیتی اعتبارات پژوهشی خاصی اختصاص می‌دهد.

تولید سالانه ۴۱تن زعفران در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی نیز در ادامه مراسم گفت: ۱۲هزار هکتار از مزارع استان زیرکشت محصول زعفران است و سالانه ۴۱تن زعفران در این استان تولید و عرضه می‌شود.

قهرمان رشید افزود: ۲۸ درصد سطح زیر کشت زعفران کشور به این استان اختصاص دارد و ۸۰۰میلیارد ریال از محل تولید زعفران عاید کشاورزان سخت کوش می‌شود.

وی یادآور شد: زعفران یکی از محصولات مهم و استراتژیک ملی و زعفران تولیدی خراسان جنوبی دارای بهترین کیفیت در دنیا است. استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: گرچه پرداختن به مباحث و موضوعات نظری و استفاده از تجربیات و نظرات متخصصین امر در زمینه زعفران مهم است، اما جشنواره زعفران نباید به این مباحث منحصر شود، بلکه باید تلاش کرد این جشنواره کاربردی و عملیاتی شود.

تقلب و ناخالصی از تهدیدهای فرآوری زعفران

نماینده مردم قائن در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تولید بی‌رویه، مصرف انحصاری خوراکی، مشکلات صادرات، ناخالصی و تقلب از جمله تهدیدهای فرآوری زعفران در کشور است.حجت‌الاسلام والمسلمین موسی قربانی در پنجمین جشنواره ملی طلای سرخ گفت: در گذشته تولید زعفران به بخشی از جنوب استان خراسان اختصاص داشت که سرزمین کم آب و خشکی دارد، اما در حال حاضر کاشت زعفران در ۲۷ استان کشور انجام می‌شود و در برخی کشورها از جمله افغانستان نیز زعفران کشت می‌شود. وی بر رفع موانع صادرات زعفران تاکید کرد و گفت: دولت باید با بررسی و کارشناسی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که همزمان با تسهیل صادرات حداکثر ارزش افزوده حاصل و با نام زعفران ایران به بازارهای جهانی عرضه شود.وی اظهار داشت: تلاش مضاعف و هماهنگ وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بازرگانی، شورای ملی زعفران و کانون دانش زعفران امری ضروری است تا هر چه سریع‌تر برند بین‌الملل زعفران به ثبت رسیده و ژنتیک زعفران نیز مشخص شود.

زعفران خراسان جنوبی با کیفیت جهانی

نایب رییس شورای ملی زعفران نیز با بیان اینکه بهترین زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود، افزود: زعفران خراسان جنوبی بهترین کیفیت را در سطح جهان و نیز زعفران «قائنات» شهرت جهانی دارد. محسن احتشام گفت: گل زعفران همیشه همراه خراسان جنوبی است که با زندگی مردم عجین شده و زعفران یک محصول استراتژیک برای این استان محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر کشت محصولات کشاورزی به علت کم‌آبی در خراسان جنوبی توجیه اقتصادی ندارد، اما کشت زعفران نقش مهمی در ایجاد اشتغال و ارزی‌آوری نیز دارد.

رونمایی از تمبر یادبود زعفران

براساس این گزارش، در پنجمین جشنواره ملی طلای سرخ در خراسان جنوبی از تمبر یاد بود زعفران رونمایی شد.این تمبر به تعداد شش هزار و ۵۰۰ قطعه با کد ۵۰۸۹۰۰۳۹ توسط اداره کل پست خراسان جنوبی و با همکاری تلاشگران عرصه زعفران این شهرستان منتشر شده است. این تمبر که با نقش جمهوری اسلامی ایران، موقعیت جغرافیایی خراسان جنوبی و شهرستان قائن و به دو زبان فارسی و لاتین منتشر شده، در حکم قطعه کاغذ کوچکی است که به عنوان سفیر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به اقصی نقاط جهان ارسال می‌شود تا به بهترین شیوه زعفران ایرانی را معرفی کند.