مس در شش ماهه سرد 91
بخش پایانی
گروه بورس کالا- سحر نمایشی : اگر بخواهیم روند قیمت مس را در نیمه دوم سال ۹۱ بررسی کنیم بهتر است بگوییم در شش ماهه دوم سال به دلیل شدت گرفتن نوسانات نرخ ارز و کاهش موجودی انبارها کم‌کم آرامش بازار جای خود را به نوسان‌های غیرمنطقی داد.

از طرفی در بازارهای جهانی نیز قیمت‌ها نوسان بیشتری را نسبت به نیمه اول سال تجربه کردند تا اینکه مسوولان برای کنترل این نوسان‌ها در بازار داخلی به فکر تغییر روش قیمت‌گذاری این فلز افتادند، شاید این روش برای مدتی توانست بازار را آرام نگه دارد و قیمت‌ها را به نرخ‌های واقعی نزدیک‌تر کند اما نوسانات ناشی از نرخ ارز آن هم به دلیل انتشار اخبار منفی و به‌رغم تهدیدات مهم در چشم‌انداز اقتصاد جهان، قیمت فلز سرخ را از ثبات نسبی و میانگین متناسبی که مدتی بود از خود نشان داده بود، دور کرد و سبب افت و خیز قیمت‌ها شد. البته نا گفته نماند که تولیدکنندگان در زمان ثبات قیمت‌ها دست از عرضه کشیده بودند و خواستار تغییر روش قیمت‌گذاری به بورس لندن شدند که این موضوع خود سبب کمبود این فلز در بازار و افزایش قیمت‌ها شده بود. روند بازار مس در نیمه دوم سال ۹۱ به شرح زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:
مهر و سرکشی دلار در بازار
قیمت دلار آنچنان پیش می‌رفت که گویا خیال ثبات نداشت. کارشناسان می‌گفتند نمی‌توان پیش‌بینی کرد قیمت ارز در کجا آرام می‌گیرد. بازار مس نیز ملتهب بود و با رشد قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد. این در حالی است که در بازارهای جهانی، به دلیل مشکلاتی همچون کاهش موجودی انبارها و تاثیر اخبار سیاسی و اقتصادی بر بازار فلزات، قیمت‌ها روند کاهشی در پیش گرفته بود. مشکلات تکراری بازار را از پا در آورده بود. تحریم، تورم، نوسانات نرخ ارز، صعود و رشد، واژگانی بودند که در آن روزها زیاد به گوش می‌رسید. به گفته آگاهان اقتصادی عامل اصلی گرانی مس نرخ ارز بود و آنها معتقد بودند که تا زمانی که صعود ارز ادامه داشته باشد، قطعا با افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم بود. طی این یک ماه نیز مس با افزایش کاذبی رو‌به‌رو شده بود و صعود پله‌ای خود را ادامه می‌داد در حالی که در هفته سوم این ماه یعنی ۱۶ مهر تمام فلزات با کاهش مواجه شدند اما همچنان مس به رشد خود ادامه می‌داد با اینکه ارز اندکی آرام گرفته بود، اما این بار جو متشنج بازار بود که بعد از مدت‌ها صعود قیمت‌ها را هدایت می‌کرد.

آبان در سرازیری قیمت‌ها
سرازیری مس از این ماه آغاز شد ، به طوری که تغییر روش قیمت گذاری مس از بورس لندن به شانگهای در این ماه انجام شد .روند معاملات مس در بورس کالای ایران بعد از مدت‌ها صعود در اولین عرضه این ماه یعنی ۸ آبان ماه کاهشی شد، بگونه‌ای که در این روز این فلز کاهش ۹۰۰ تومانی را در هر کیلو نسبت به معامله قبلی تجربه کرد. کارشناسان حوزه فلزات دلیل کاهش مس را کاهش ناگهانی نرخ ارز و افت نرخ این فلز در بورس لندن دانسته‌اند.
در واقع بهتر است بگوییم کنترل بازار ارز و سامان دادن آن مس را در بازار با کاهش رو‌به‌رو کرد تا جایی که این فلز تا آخرین عرضه در این ماه شاهد افت قیمت‌های کاذب خود بود.

افزایش تقاضا در آذر ماه
در اولین عرضه از ماه آذر که از ۱۳ این ماه آغاز شد قیمت مس همچنان نزولی بود، اما کاهش قیمت‌ها سبب افزایش تقاضا شده بود . کاهش نرخ این فلز در حالی اتفاق افتاد که انتظار می‌رفت با توجه به افزایش نرخ ارز در روز قبل از عرضه، قیمت این فلز نیز با افزایش رو‌به‌رو شود. البته در هفته بعد، این اتفاق افتاد و مس با افزایش ۳۰۰ تومانی به روند خود ادامه داد البته ناگفته نماند که علاوه بر نرخ ارز افزایش تقاضا نیز به رشد این فلز کمک بسزایی کرد . البته این در حالی است که در دو عرضه آخر این ماه یعنی ۱۹ و ۲۶ آذر مس با روندی نزولی در بورس و بازار آزاد رو‌به‌رو شد.

دی ماه و همسویی با بورس‌های جهانی
با کاهش نرخ مس در بورس لندن همسو با آن نرخ این فلز در بورس شانگهای نیز کاهش یافت که این کاهش مسبب اصلی افت ۷۰ تومانی این فلز در اولین عرضه از بورس کالا شد.

البته نا گفته نماند که کاهش نرخ ارز نیز در این روند صعودی بی‌تاثیر نبوده است. در عرضه بعدی، مس با کاهش 160 تومانی همراه شد که کارشناسان علت آن را افت 69 دلاری این کالا در بورس لندن دانستند . با توجه به کاهش پله‌ای قیمت‌ها در این ماه خرید و فروش نیز رونق بیشتری پیدا کرد اما فروشندگان همچنان به امید افزایش مجدد قیمت‌ها بودند و از فروش کالاهای خود خودداری می‌کردند. از طرفی نیز افت قیمت در بورس سبب شد تقاضا برای این فلز رشد بیشتری را تجربه کند و در بازار آزاد رشد تقاضا قیمت این فلز را به 24 هزار تومان در هر کیلو افزایش داد.
بهمن و نظارت‌های دولتی
بعد از آخرین عرضه مس در دی ماه بین تولید کنندگان و ستاد تنظیم بازار برسر کاهش قیمت‌ها اختلافی پیش آمد چرا که تولیدکنندگان با توجه به هزینه‌های بالای تولید با این کاهش قیمت‌ها موافق نبودند تا اینکه بعد از دو هفته عدم عرضه این محصول در بورس، با توافق تولیدکنندگان با فرمول بورس لندن این فلز در بورس عرضه شد اما این در حالی است که افزایش تقاضا قیمت این محصول را مجدد بالا برد. به این ترتیب طی بهمن ماه نیز در تالار محصولات صنعتی و معدنی، گروه مس با معامله 71 هزار و 660 تن انواع محصولات مسی با ارزش افزون بر 4 هزار و 85 میلیارد ریال نسبت به دوره مشابه ماقبل رشد 79 درصدی حجم و 125 درصدی ارزش را ثبت کرد.

اسفند و رکود تقاضا
بعد از شایعاتی که در بازار آزاد مس مبنی بر ۱۰ درصدی شدن سقف رقابت برای فلز سرخ در بورس پیچیده بود قیمت‌ها در بازار آزاد با اندکی افزایش رو به رو شد، تا اینکه در اولین عرضه در بورس کالا این شایعات به حقیقت پیوست و مس با دامنه رقابت ۱۰ درصدی وارد رینگ شد. به گفته یکی از فعالان آگاه، مدت‌ها بود که ستاد تنظیم بازار و وزارت صنایع بر سر توافق سقف ۱۰ درصدی مس تصمیم‌گیری می‌کردند تا اینکه موافقت خود را با این رقابت اعلام کردند و بعد از این اعلام موافقت، روز یکشنبه ۶ اسفند ماه مس با رقابت جدید به معاملات ادامه داد. این فعال آگاه در ادامه در مورد روند قیمت‌ها اظهار کرد: قیمت پایه نسبت به هفته قبل از آن کاهش داشته است؛ اما با ایجاد رقابت ۱۰ درصدی قیمت رقابتی با رشد ۴ درصدی روبه‌رو شد.